דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: אמצעי מיגון ואיתור לרכב

Getting your Trinity Audio player ready...


עדיין לא נמצאה הדרך ההרמטית למנוע מגנב מיומן, עם הטכנולוגיה הנכונה, לגנוב כל רכב שבעולם. אבל מערכת מיגון טובה יכולה לעכב אותו, או להכביד עליו את העבודה, עד כדי כך שיעבור לגנוב רכב אחר, שמלאכת גניבתו תהיה קלה יותר. כדי שחברת ביטוח תסכים לבטח את הרכב שלנו, וככל שהרכב יקר או נוטה יותר להיגנב, היא מציבה לנו דרישות מיגון שונות ומשונות. קבלו שבעה אמצעי מיגון מקובלים.

אזעקה
מה הדבר הראשון שיעשה בר דעת אם יכייס אותו כייס בכיכר השוק? נכון, יצעק. כך בדיוק פועל אחד מאמצעי המיגון הוותיקים להגנה על רכב מפני גניבה. מערכות אזעקה מאתרת חדירה לרכב באמצעות כמה סוגי חישנים שמאתרים התנהגויות חשודות: ניפוץ שמשה, שינוי בנפח הרכב, פתיחה של מכסה המנוע או דלת של המכונית וכמובן - התנעת הרכב. האזעקה אינה מונעת את גניבת הרכב; היא רק דואגת שכל הסביבה תדע מזה. אזעקה אינה נוכחת כיום, כמעט, בלי שהיא מחוברת למערכות מיגון אחרות.

אימובילייזר וקודנית
פירוש המילה הלועזית הזו הוא, בתרגום חופשי, מונע הזזה, אם כי לעברית תורגם המונח ל"משבת מנוע". כדי למנוע את הזזת המכונית, השיטה של האימובילייזר היא למנוע את מעבר הדלק מהמיכל אל המנוע עצמו. שחרור ההשבתה של המנוע מתרחש בכמה אופנים שמשתנים מאימובילייזר לאימובילייזר: שלט רחוק, קרבה בין מגנטים חשמליים או הקלדת קוד שחרור. משבת מנוע מותקן לעתים תכופות ביחד עם קודנית - כאן הקוד אינו מיועד למנוע הזרמת דלק למנוע, אלא להכביד על גנב שמשתמש במערכות לפריצת הפעלת מערכת ההנעה של הרכב.


מערכת אזעקה, על חלקיה השונים / צילום: Imencar
עלוקה
הבעיה עם עלוקות אמיתיות היא שהן קטנות ונצמדות לאיזושהי פינה בגוף - קשה לאתר אותה וקשה לשחרר אותה ממקומה המגרד. המערכת שנקראת "עלוקה" היא אימובילייזר שמסתתר באיזושהי פינה ברכב. לעתים השליטה עליו היא אלחוטית. המטרה היא שהגנב יתקשה לאתר את המיקום שלה וכך יתבזבז זמן יקר על חיפושים.

מוקד מאויש
לעתים חברת הביטוח דורשת שלמכונית יהיה גב מאויש, 24 שעות ביממה. המוקד המאויש יכול לקבל התראה על פריצה למכונית מכמה מערכות - כולל מערכת האזעקה או האימובילייזר, שמזהות פריצה ושולחות על כך אות באופן אוטומטי. הפעולה האפקטיבית ביותר היא שילוב בין מוקד מאויש ובין מערכת איתור (ע"ע).


מוקד מאויש לאיתור רכב / צילום: Alfredo Molina

מערכת איתור
מערכת הלוויינים שמציעה איתור מדויק על פני כל העולם (GPS) מאפשרת מעקב אחרי מכונית שנגנבה. שידור של תנועת המכונית מתקבל במוקד מאויש, שיודע להוציא מרדף, או לפחות לשלוח למשטרה דיווחים מדויקים על מיקומה של המכונית שנגנבה. כשמדובר במכוניות יקרות או גניבות במיוחד, דורשות לעתים חברות הביטוח מערכת נוספת לגיבוי - שתהיה מוסתרת במכונית במקרה שהגנב יידע לנטרל את המערכת הבסיסית. לעתים דורשת חברת הביטוח אפילו שתיים נוספות מעבר למערכת האיתור הבסיסית.

כספת למחשב הרכב
אחת משיטות הפריצה הנפוצות לדגמי מכוניות מסוימים היא הגעה לזירה עם מחשב רכב מוכן, שיעקוף את המערכות המנטרלות בקלילות וידהיר את המכונית אל המשחטה הקרובה. כדי להתמודד עם השיטה הפשוטה והמבריקה הזו, פותחה כספת שנועלת את מחשב הרכב בתוך תא המנוע באופן כזה שאי אפשר לשלוף את המחשב כדי להחליף אותו. כספת טובה תכביד בוודאי על הפורץ מלאתר את הכבלים שנכנסים למחשב, לגזור ולמשוך אותם לשימושו.



מנעולים מיוחדים
המאבק הדיגיטלי למניעת הנעת המכונית משכיח מאיתנו עובדות פשוטות: לעתים הרבה יותר קשה לגנוב מכונית שעל ההגה שלה מותקן מנעול מתכת גדול וכבד, או שתיבת ההילוכים בה מקובעת באמצעות פלדה משובחת ונעולה. חברות הביטוח אינן מתייחסות בדרך כלל למיגונים הללו, אבל מי שחפץ למנוע את גניבת המכונית שלו, עשוי לשקול להוסיף מיגון כזה, בעיקר אם מדובר במכונית ישנה ואהובה.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה