דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה בחו"ל: המדריך המלא

Getting your Trinity Audio player ready...


להכין מהארץ

רשיון בינלאומי
זה נכון שרשיון הרכב הישראלי מוכר באופן רשמי במדינות שונות ומגוונות. בין המדינות - ארה"ב, חלק ניכר ממדינות אירופה, אוסטרליה ועוד כמה מדינות כמו קוסטרה ריקה, סינגפור ואל סלבדור. כדאי לזכור שגם במדינות הללו, ההכרה היא רשמית, אבל חברות השכרת רכב וגורמים נוספים עשויים שלא לדעת זאת ולדרוש רשיון נהיגה בינלאומי. את הרשיון הבינלאומי אפשר להוציא (בתשלום אגרה, כמובן) באמצעות שני גופים - מועדון הנהגים מ.מ.ס.י וחברת טלדור. באתר משרד התחבורה ישנו פירוט של 24 נקודות ברחבי הארץ שבהן אפשר להזמין את הרשיון. יצוין כי יפן ככל הנראה אינה מכירה - לא ברשיון הישראלי ולא בבינלאומי. כדי לנהוג ביפן צריך לגשת למ.מ.ס.י, להוכיח כי פנינו ליפן, ולקבל רשיון נהיגה מיוחד.

להזמין רכב מהשכרה

ההמלצה היא להזמין רכב מהשכרה מראש מישראל. הרשת מלאה באתרי השוואת מכוניות מהשכרה (למשל ofran.co.il הישראלי-בינלאומי), ואפשר לדעת מראש פחות או יותר מה נקבל ובכמה כסף. כשאנחנו מזמינים רכב, כדאי להזמין רכב שיתאים לנו - לא גדול מדי (בכל זאת, אנחנו רוצים לחסוך בדלק ואולי גם למצוא חניה) וגם לא קטן מדי (יש ציוד, מספר נוסעים וגם רמת בטיחות ונוחות טובה). נוסף על כך, בחירת מכונית על בסיס מחיר בלבד דורשת בדיקה קפדנית אם המחיר הזה מסתיר עלויות אחרות שיתגלו בהמשך הדרך - ביטוחים חיוניים, עלויות נוספות על שעות לקיחה/החזרה ועלות של לקיחת הרכב בשדה התעופה, למשל. כדי שלא להיות חסרי אונים במקרה של קלקול, פנצ'ר או תאונה, נמליץ לשלם עוד כמה שקלים ליום עבור שירותי דרך.



גם פרארי חשוב להזמין מראש / צילום: Ducktail964. בכותרת: West Midlands Police


להכין את הסמארטפון
כדי לחסוך בהוצאות של שכירת מכשיר GPS מחברת ההשכרה, נרצה להשתמש בסמארטפון, אם יש לנו, כדי שינווט אותנו ברחבי העולם. אם נוכל להשתמש בחיבור קבוע לאינטרנט, נוכל להיעזר במגוון תוכנות - ובהן ווייז הידועה, שפועלת בעשרות ממדינות העולם - מנמיביה וקולומביה דרך אירופה וארה"ב וכלה באוסטרליה, מלזיה, יפן ודרום קוריאה. גם אם לא נוכל ליהנות מחיבור אינטרנט קבוע, נוכל להשתמש במגוון של תוכנות ניווט שמאפשרות שימוש גם ללא חיבור אינטרנט (offline navigation). תוכנת Sygic היא דוגמא מצוינת לכך, שמציעה גם שבוע של התנסות בחינם. אפשרות נוספת: MapFactor. אנחנו ממליצים בחום להתקין את התוכנות כבר בארץ, כיוון שהתקנת מפות מלווה בתנועה של מאות מגה בייטים למכשיר, וכדאי לדעת מראש שיש לכם אינטרנט יציב ופתוח בשביל זה. נמליץ להתקין בסמארטפון מראש אפליקציות נוספות שעשויות לעזור לכם בדרכים, כמו אפליקציות שבהן מדריכי טיולים (כמו מדריכי הערים לבית TripAdvisor) וכמו Yelp שיעזור למצוא מסעדות ושאר אטרקציות מומלצות סביבכם.


הכינו את המכשיר / צילום: United Soybean Board or the Soybean Checkoff

מוזיקה לדרך

בנסיעות בחו"ל, נחמד מאוד להדליק רדיו ולהאזין לשפה החדשה שמתגלגלת על לשון המגישים והזמרים. ובכל זאת, אחרי זמן קצוב תרצו בכל זאת לחזור לרשימת השירים האהובה שלכם. קשה לדעת מראש כיצד אפשר להאזין למוזיקה במכונית השכורה שתיקחו - האם כלול בה חיבור בלוטות' אלחוטי? חיבור AUX או USB חוטיים, או שהמכונית יודעת לקרוא רק דיסקים? ההמלצה שלנו היא לנסות ככל האפשר לברר את העניין מראש, ובמידה ואין לנו מושג, להצטייד בכמה אמצעי חיבור שונים - להוריד קבצי מוזיקה לזיכרון USB, להצטייד בחוט AUX (חוט שבשני צדדיו חיבור 3.5 מ"מ) וגם כמה דיסקים, לכל צרה שלא תהיה. נראה לנו שברוב העולם לא תצטרכו להסתפק בקלטות...


גיבוי למסמכים

האפשרות להיעזר בגיבוי אינטרנטי למסמכים, תשמור עלינו בכל מיני סיטואציות בעייתיות. כדאי להיעזר בשירותים כמו גוגל דרייב, דרופ בוקס, וון דרייב (OneDrive) ובוקס כדי שנוכל לשלוף במקרה הצורך כל מסמך במקרה שיילך לאיבוד. אפשר לסרוק ולשמור שם את שובר השכרת הרכב, את הרשיון הישראלי והבינלאומי, את הדרכון, הכתובות והיעדים השונים שאנחנו מתעתדים להגיע אליהם, וגם את פרטי הנציגות הישראלית בסביבה שבה נבקר. לכל צרה שלא תהיה.

לקחת את הרכב מההשכרה

איזו מכונית לקחת?
כשמגיעים לקחת את הרכב מחברת ההשכרה, חשוב לוודא שהמכונית שאנחנו מקבלים מתאימה לסוג המכונית שהזמנו מהארץ. מכונית מקטגורייה נמוכה יותר, או כזו שאין בה פריט שהזמנו (מזגן, תיבת הילוכים זו או אחרת) לא צריכה להיות מקובלת מבחינתנו. אם המכונית חסרה ומציעים לנו שדרוג לקבוצה אחרת, חשוב שנוודא שהמכונית היקרה יותר מתאימה לנו, וגם להחליט אם אנחנו באמת רוצים ללכת על מכונית גדולה יותר, שעשויה להכביד מאוד על סעיף הוצאות הדלק. אם בחברת ההשכרה יציעו לנו לשדרג את הרכב בתוספת תשלום, כדאי לבדוק שמדובר באמת בכלי רכב שהוא יקר יותר להשכרה (למשל - מעבר בין קרוסאובר למשפחתית בגודל מלא עשוי לדרוש תוספת מחיר - וכך גם בכיוון ההפוך…). נוסף על כך, חפשו תמיד כלי רכב חדש יותר, שצפוי להיות בטיחותי יותר, וגם מועד פחות לתקלות.


אז איך בוחרים את המכונית...?


לשים לב על מה חותמים
לקראת החתימה על הסכם ההשכרה, חברת ההשכרה עשויה להרעיף עלינו סעיפי עלות שונים ומשונים, שחלקם לגיטימיים וחלקם נמצאים שם בשיטת "מצליח". בדקו אם אתם באמת צריכים את הביטוחים המשלימים המוצעים, אם לא נכתב בהצעה המקורית באינטרנט שלא תצטרכו לשלם על סעיפי תשלום (נהג נוסף, מסים), ואם המחיר ליום או לתקופה זהים לאלו שנכתבו מראש. אם אתם לא בטוחים במשהו, עיינו שוב בשובר ההשכרה ובפרטי ההשכרה המקוריים.

לבדוק את הרכב היטב

גם אם האדם שמוסר לכם את המכונית חייכן ונדיב לב, אתם יכולים בהחלט להעריך שהאדם שיקבל מכם את המכונית בסוף התקופה יערוך לה בדיקה מקיפה, מבפנים ומבחוץ, כדי לוודא שהמכונית לא נשרטה או התלכלכה יתר על המידה. היות שכך, חשוב שתבדקו את המכונית היטב, גם כן מבפנים ומבחוץ, כדי לוודא שהיא אינה מעוכה ושרוטה, תעדו כל פגם בכתב ובטלפון וגם ודאו שכל אלו מפורטים במסמך של לקיחת המכונית. נוסף על כך, בדקו שהמערכות השונות במכונית עובדות, כיוון שכל דיווח על ידית רופפת עשויה לגרור חיובים נוספים לאחר שתחזירו את המכונית.


אולי לא תוכלו לבצע בדיקה כל כך מעמיקה, אבל חשוב לבדוק שאין לרכב פגיעות


להיזהר מגנבי רכב בהחזרה
החזרה של מכונית מהשכרה מלווה לעתים תכופות בפרוצדורה קצרה ופשוטה: אתם נכנסים למגרש ההחזרה, ניגש אליכם איש שירות, בודק את המכונית, כותב משהו על מסמך, לוקח את המפתחות ואומר "שלום". הבעיה היא שלפעמים איש השירות הזה הוא גנב רכב מתחזה. עשו ככל יכולתכם למנוע את הסיטואציה: ודאו מראש מהי הפרוצדורה להחזיר את המכונית וכיצד תדעו שהאיש שלוקח מכם את המפתח הוא איש חברת ההשכרה. נוסף על כך, בקשו מסמך רשמי של החברה שמעיד כי ידוע שהמכונית הזו נשכרה על ידכם, וכי היא הוחזרה לשביעות רצונה.



חוקים ומגבלות

חוקי התנועה השונים
בכל מדינה שאנחנו מתכוונים לנהוג בה ישנם חוקי תנועה שונים. את חלק מהשינויים אנחנו יכולים לשער (מהירות מרבית שונה מכפי שאנחנו מכירים), אבל בחלק מהמדינות ישנם חוקים סבוכים, שונים ומשונים, וכדאי להיות מודעים לכמה שיותר מהם, כדי שלא להיות מופתעים. בשבדיה החורפית, למשל, ישנה חובה לנסוע עם אורות כל השנה, ברוסיה אסור שהמכונית תהיה מלוכלכת, בגרמניה אסור שייגמר הדלק באוטובאן ובסן פרנסיסקו התלולה (קליפורניה, ארה"ב) חייבים להחנות את המכונית עם הגלגלים מופנים לכיוון הקיר הקרוב. ישנם גם שינויים משמעותיים מאוד בין מדינות לגבי אחוז האלכוהול המותר בדם בעת נהיגה ובאם מותר או אסור להשתמש בטלפון סלולרי תוך כדי נהיגה. כדאי לשים לב במיוחד להתנהגות לצד רמזורים. במדינות שונות, למשל, מותר לפנות ימינה בצומת, גם אם הרמזור מורה "אדום", ולעתים, גם אם הרמזור מורה "ירוק", אנחנו חייבים לתת זכות קדימה לתנועה שבאה מולנו.


חשוב לוודא את מגבלות המהירות במדינה אליה הגעתם / צילום: דנה גורלנד

אכיפה בחו"ל
כל מדינה מקפידה על חוקיה ואוכפת אותם בצורה שונה. ישנן למשל מדינות שאכיפת המהירות בהן אינה מסתכמת במצלמות מהירות ובאקדוחני ליזר, אלא הם מצלמים נהג בתחילת קטע נהיגה ובסופו, ואז מחשבים את המהירות הממוצעת. ביפן ובהולנד אכיפת החניה נחשבת אגרסיבית במיוחד וכך גם במטרופולינים רבים ברחבי העולם, ובמקומות רבים השילוט כלל אינו ברור. מלבד ההמלצה הכללית להימנע ככל האפשר מקבלת דו"ח בחו"ל, נמליץ בחום לעשות ככל האפשר לשלם את הקנס עוד כשאתם שם. הדו"ח הזה לא יישכח, ככל הנראה, אלא יעבור לטיפול של חברת השכרת הרכב, וזו תדאג להטיל עלינו אגרות וקנסות שונים ומשונים, שנידרש לשלם לצד הקנס המקורי.


כבישי אגרה
אנחנו רגילים בישראל לנהוג בכביש 6 ולקבל את החיוב הביתה באופן אוטומטי. נתיבי האגרה הנוספים, הנתיב המהיר ומנהרות הכרמל, לימדו אותנו על סוגים נוספים של כבישי אגרה. בעולם (בלונדון, למשל) ישנן ערים שמחייבות תשלום מוגבר אם אנחנו מתעתדים להיכנס לתוכן עם כלי רכב גדולים ומזהמים וישנם נתיבים וכבישים שמוטלת עליהם אגרה בשעות מסוימות בלבד. חלק מהכבישים מחייבים אגרה בצורה אוטומטית (צפו לאגרות וקנסות מחברת ההשכרה) ורובם מאפשרים לשלם בכניסה או ביציאה, במטבעות או באמצעות כרטיס אשראי. כך או כך, נמליץ לכם לבדוק איך אומרים "כביש אגרה" בשפת המקום שבו תהיו, כדי שלא תמצאו את עצמכם באחד כזה בלי כוונה.


מה עושים במקרה של קלקול או תאונה
אם בחרתם לשלם עוד קצת תמורת שירותי דרך, מצבכם טוב - כל שתצטרכו הוא להתקשר לחברת ההשכרה ולחכות לטיפול. מהסיבה הזו אנחנו ממליצים בחום לשכור את השירות הזה מראש. אם ישנה תקלה או תאונה שמשפיעים ישירות על המכונית, תצטרכו בכל מקרה לפנות אל חברת ההשכרה, כדי שתספק מכונית חלופית (ללא תשלום כמובן, במקרה של תקלה במכונית) או כדי שתטפל במכונית שלכם. במקרה של תאונה, בעיקר אם יש בה נפגעים, צרו קשר עם הנציגות הישראלית המקומית, כדי שתסייע לכם להתמודד מול הרשויות והגורמים השונים.



לנהוג בחו"ל

נהיגה בעיר הגדולה
איך נוהגים במטרופולין ברחבי העולם? השאלה, ברשותכם, אינה "איך" אלא "האם" והתשובה היא "עדיף שלא". ניסיתם למצוא חניה בתל אביב? צפו למצב בעייתי הרבה יותר בחלק גדול מהמטרופולינים של העולם, הוסיפו לכך את קשיי השפה האחרת, תבלו בכללי חניה שונים ובחוסר נסיון בתמרון בסביבה, וקבלו סיוט נהיגה אמיתי. המזל הוא שבמרבית הערים הגדולות באירופה, ובמדינות רבות אחרות, התנועה בעיר בתחבורה ציבורית (רכבות תחתיות, חשמליות, אוטובוסים וסירות) נוחה מאוד. בשל כך, נמליץ לוותר על מכונית פרטית בימים שבהם אנחנו שוהים בעיר. לחילופין, נזמין מראש מקום לינה שאליו צמודה חניה.


תנאי מזג אוויר
אם בחרנו לטייל בחצי כדור הארץ הדרומי, אזי ימי שיא הקיץ שלנו הם שם ימי שיא החורף ולהיפך. כפי שנידרש להכין ממעבה החמסין שלנו מעיל וכפפות, כך נצטרך גם לוודא שהמכונית שלנו מוכנה לתנאי הנסיעה. נוסעים לאזור מושלג או הררי? כדאי לוודא שלא נסגרים שם כבישים לקראת ההגעה שלנו. אם אנחנו מוכרחים לנהוג בסביבה מושלגת, חשוב לוודא גם שהמכונית שלנו מוכנה אליו - בצמיגי שלג או אפילו בשרשראות ייעודיות על הצמיגים. כבישים מסוימים עשויים להיות מועדים להצפות, ערפילים או רוחות חזקות. באותה מידה, כדאי שנוודא שהרכב שלנו מוכן גם לתנועה מדברית, עם מערכת צינון ומיזוג משובחת, ועם כמות מספקת של מים בבגאז'.



כביש רטוב? סעו בזהירות!


תנאי דרך חריגים
בנהיגה בחו"ל אנחנו עשויים לפגוש בתנאים מיוחדים - גם בלי שום קשר למזג אוויר כזה או אחר. נהיגה במדינות גדולות ודלילות באוכלוסיה, כמו אוסטרליה, סקנדינביה או אפריקה, דורשת מאתנו להתכונן כראוי לנהיגה ממושכת מאוד - בשינה מספקת, ציוד חירום ברכב, כמות מספקת של דלק ותכנון מראש של נקודות עצירה ולינה. במדינות עתירות מים אפשר להעריך כי נידרש להעלות את המכונית מדי פעם על מעבורת כדי לנוע במרחב, דבר שדורש הכנה מוקדמת בידיעת מועדי ההפלגה, העלויות וגם חוקי התנועה על המעבורת (מי נכנס קודם, היכן נעצרים וכו'). עבורינו, שרגילים לנהוג בצד הימני של הדרך, לא תהיה זו משימה פשוטה לנהוג בצד השמאלי של הדרך, במדינות שנוהגות כך. אם אנחנו מתכננים ביקור של ימים בודדים בסביבה כזאת, שווה לשקול לוותר על התענוג מראש.


נהיגה באזורים תיירותיים
כדאי לזכור שאנחנו לא התיירים היחידים שבאים לנהוג בפארקים ובכבישי החוף המפורסמים בעולם. ביחד אתנו נוהגים שם אנשים שאינם מכירים את החוקים, הכללים והניווטים - מיפן, דרום אפריקה, ברזיל, ארה"ב ואירן, ובוודאי גם ישראלים נוספים. באנו לנפוש, לא להגיע מהר, ולכן כדאי להתאזר בסבלנות, לשמוע מוזיקה טובה, להתמוגג מהנופים החדשים ומהשפה בעלת הצליל השונה, להיות סלחן על הכביש ופשוט ליהנות מהחופש.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה