דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יבוא אישי: מיסים ועלויות

Getting your Trinity Audio player ready...


על כל מכונית שתביאו ביבוא אישי תצטרכו לשלם שלוש רמות מיסוי: מכס, מס קניה ומע"מ. תשלום המס המשוקלל משתנה לקיום הסכם סחר עם מדינת המקור, גילו של הרכב והסיווג האזרחי של המייבא – עולה חדש זוכה לפטור חלקי מהמס, וישלם 66% מס משוקלל על כל מכונית ביבוא אישי שתרשם על בעלותו, במשך 3 שנים מתאריך העליה.

רמת מיסוי נמוכה יותר מוטלת על כלי רכב המיוצרים ומיובאים ממדינה החברה בהסכם אפט"א, נפט"א או הסכם סחר בילטרלי אחר עם ישראל. בין מדינות אלה ניתן למצוא את ארה"ב, טורקיה, מקסיקו, קנדה, איסלנד, ליכנשטיין, נורבגיה, שוויץ, איטליה, אירלנד, בלגיה, גרמניה, דנמרק, הולנד, יוון, לוקסמבורג, ספרד, פורטוגל, צרפת, אוסטריה, פינלנד, שוודיה, פולין, צ'כיה, הונגריה, סלובניה, קפריסין, מלטה, ליטא, לטביה, אסטוניה, בולגריה ורומניה.

טויוטה סקויה ביבוא אישי
טויוטה סקויה / צילומים: יצרן

חשוב לזכור כי רמת מיסוי זאת מוטלת על מכוניות המיוצרות ומיובאות ממדינה באחד ההסכמים או מכוניות המיוצרות ומיובאות משתי מדינות שונות שהן צד לאותו הסכם סחר. למשל, שברולט קמארו המיוצרת בקנדה ומיובאת מארה"ב, תזכה ברמת המיסוי הנמוכה יותר. במקרה של פורשה קאיין, למשל, המיוצרת בגרמניה ומיובאת מארה"ב, תאלצו לשלם את רמת המיסוי הגבוהה יותר.

סוג

רכב המיוצר ומיובא ממדינה בעלת הסכם סחר עם ישראל או המיוצר ומיובא משתי מדינות שונות שהן צד לאותו הסכם סחר

רכב המיוצר ומיובא ממדינה שאין לה הסחר סחר עם ישראל או מיוצר ומיובא משתי מדינות שונות שהן לא צד לאותו הסכם סחר

מכונית או אופנוע

113%

128%

רכב אספנות (30 שנה ומעלה)

100%

115%

רכב היברידי (דרגות זיהום 1 ו-2)

51%

62%

גם רכב ביבוא אישי זכאי להקלות מס במסגרת שיטת המיסוי הירוק. הקלות המס מתבטאות בזיכוי של סכום נקוב (לפרטים – שיטת המיסוי הירוק) ממחיר הרכב המשוקלל, בהתאם לדרגת הזיהום שנקבעה בו. במקרה של רכב המיובא באופן סדיר ארצה, ניתן לשייך לו את דרגת הזיהום שנקבעה לו על ידי משרד התחבורה. במקרים של רכב אשר לא מיובא באופן סדיר ארצה, יש להשיג נתוני זיהום מדוייקים מיצרן הרכב.

עבור מכוניות המיובאות בתקינה אמריקאית קיימת שיטה שונה לחישוב דרגת הזיהום. במידה ויבואן הרכב אינו מצליח להשיג נתוני זיהום או מסרב לדווח עליהם, הרכב המיובא ישובץ אוטומטית בדרגת זיהום 15. היות ותהליך השגת המסמכים הרלוונטיים עלול להיות סבוך עבור הצרכן הפרטי, כדאי לשקול את כדאיותו אם אתם מעוניינים ביבוא רכבי שטח, יוקרה או ספורט, הזוכים בדרך כלל לדירוג זיהום מקסימלי.

למיסוי המוטל על כל רכב המיובא ארצה מוטלות גם עלויות שינוע וביטוח: ראשית, יש להעביר את הרכב לנמל בארץ היעד ולשלוח אותו במכולה לישראל. עלויות ההובלה והביטוח המשוקללות יכולות להגיע לכמה אלפי שקלים, כאשר התהליך עצמו אורך עד כחודש.

ומה קורה כשמגיע הזמן למכור? היבואן מתחייב להחזיק את המכונית ביבוא אישי בבעלותו למשך שנה לכל הפחות – במקרה של דגם המיובא באופן סדיר לישראל – ולפחות שנתיים במקרה של דגם שאינו מיובא לישראל על ידי יבואן מוכר. במהלך תקופה זו לא תתאפשר העברת הבעלות על הרכב. עולים חדשים שהביאו עימם רכב ביבוא אישי זכאים למכור את הרכב בכל מועד, בתנאי שישלמו את מלוא המיסים עליו. ברכב של עולה חדש שלא שולמו עליו מיסים, רשאים לנהוג רק היבואן/ית ובן/בת הזוג.

מחירוני הרכב המובילים בשוק – מחירון יד 2 ולוי יצחק – מאפשרים לשקלל את מחיר המחירון של רכב ביבוא אישי מדגם המשווק בארץ באופן סדיר. חשוב לזכור שבמקרים של דגמים נדירים בארץ שאינם משווקים באופן סדיר, מחיר המחירון נקבע פעמים רבות על ידי הבעלים ולא מוכתב על ידי הערכת השמאי את שווי הרכב.

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה