דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יבוא אישי: מה אפשר להביא?

Getting your Trinity Audio player ready...



תקנות היבוא האישי המעודכנות של משרד התחבורה מבצעות הבחנה בין 3 קבוצות שונות של אזרחים:

1.      אזרח רגיל – רשאי לייבא רכב נוסעים פרטי (M1), בו עד 8 מקומות ישיבה (בנוסף לנהג) ומשקלו הכולל המותר עד 3.5 טונות, כאשר מיום יצורו ועד רגע רישומו בישראל לא עברו שנתיים.

2.      תושב חוזר – בעל תנאים דומים לאלה של אזרח רגיל, אך מותר לו לייבא רכב שגילו בעת רישומו בישראל קטן מ-4 שנים.

3.      עולה חדש – רכב פרטי או מסחרי במשקל כולל של עד 4.5 טונות ועד 8 מקומות ישיבה בנוסף לנהג, ללא הגבלת גיל.

כל אדם רשאי לייבא שני כלי רכב בלבד בשנה.

אז אילו מכוניות אפשר לייבא במסגרת היבוא האישי? התנאי הראשון וההכרחי הוא נציגות של המותג הרלוונטי בישראל – כך שאם חשקה נפשכם ביבוא פרארי 458 חדשה לישראל, תתקלו בסירוב בשל היעדר נציגות רשמית של היצרן בישראל.

אם למותג יש נציגות בישראל ואתם מעוניינים לייבא דגם שאינו משווק באופן סדיר על ידי היבואן בישראל, עליכם להשיג רישיון יבוא ממשרד התחבורה והתחייבות של היבואן (או מוסך מורשה מטעמו) לספק לכם חלקי חילוף ותחזוקה שוטפת. חלק מהיבואנים נוהגים להעתר לבקשות מסוג זה – לעיתים תמורת תשלום כספי. יבואנים מסויימים מסרבים לאשר יבוא של דגמים מסויימים – למשל, טויוטה FJ קרוזר. לבד מזאת, קיימים יצרנים המעניקים לדגמיהם אחריות בינלאומית – למשל, קאדילק ופורשה – ולמעשה מחייבים את היבואן להעניק אחריות מלאה ושירות לכל מכונית מתוצרת המותג, בהתאם לגחמות הלקוח.

למבורגיני - תשאר רק בפוסטר ככל הנראה
למבורגיני - אין לה סוכנויות בארץ / צילומים: יצרן

ומה אם הרכב המדובר משווק בישראל על ידי הנציגות הרשמית? במקרה זה, אין צורך להשיג אישורים ממשרד התחבורה או היבואן – לכם כאזרחים מן המניין, מותר לייבא את הרכב. יחד עם זאת, על הרכב לעמוד בדרישות הספציפיות של משרד התחבורה בטרם יקבל רישיון ישראלי.

דרישות אלה מחייבות את הרכב המיובא ביבוא האישי לעמוד בתקינה הנהוגה בישראל, המתבססת על התקינה האירופאית. הפתעה קטנה: לכם כצרכנים פרטיים, מותר לייבא גם רכב בתקינה אמריקאית (כלומר, רכב המשווק במדינות צפון אמריקה) ובתנאי שתבצעו בו שינויים הכרחיים. שינויים אלה יכולים להתבצע גם בארץ, אך טרם ביצועם לא ינתן לרכב רישיון ישראלי.

ראשית, עליכם לדאוג כי ברכב מותקן מד מהירות מטרי (קילומטר). ברוב במקרים לא מדובר בבעיה, משום שרוב המכוניות המשווקות בצפון אמריקה כוללות מד מהירות המונה קילומטרים במקביל למד מיילים בשעה, מתוך התחשבות בדרישות של השוק הקנדי. עבור מכוניות עם מד מהירות דיגיטלי, ניתן על פי רוב להשיג גם גרסה מטרית שלו.

הדרישה השנייה היא התקנת פנסי חזית אסימטריים – בניגוד לפנסים הסימטריים המקובלים בתקינה האמריקאית. פנסים אלה מסומנים באותיות E או e והשוני המרכזי שלהם מהיחידות האמריקאיות המקבילות הוא בכיול האסימטרי של אלומות האור, המפחית סינוור של מכוניות הבאות מנגד. חלק מהיצרנים מייצרים פנסים משני הסוגים עבור כל אחד מדגמיהם ולעיתים ניתן להשיג פנסים חילופיים מחברות אחרות. במקרים אחרים, אפשר למצוא התאמה בין דגמים שונים של אותה חברה, ולפעמים – מה לעשות – אין למצוא פנסים מתאימים, כמו במקרה של פורד מוסטנג, אשר יבואה נאסר על ידי משרד התחבורה. לבד מזאת, מאשר משרד התחבורה שימוש בפנסי קסנון מסוג HB3 ו-HB4 (בתנאי שאושרו על ידיו ביחס לדגם המדובר) ופנסים מסוג H9 ו-H11 (באישור מעבדה מוסמכת). בכל מקרה, לא משנה מהי הבנתכם הטכנית, רצוי מאוד לברר האם קיימים פנסים חילופיים מתאימים לפני שמייבאים את הרכב.

רוצים לייבא רכב היברידי ביבוא אישי? שימו לב לתקנות של משרד התחבורה בנושא. ניתן להביא רכב עם הנעה היברידית רק אם יבואן המותג משווק בארץ דגם היברידי כלשהו. למשל, ניתן לייבא לישראל את טויוטה קאמרי הייבריד משום שיבואנית טויוטה משווקת בארץ באופן סדיר את טויוטה פריוס. מצד שני, לא ניתן לייבא את פורד פיוז'ן הייבריד – משום שיבואן פורד אינו משווק דגמים היברידיים מתוצרת היצרן בישראל.

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה