דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שברולט וולט - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יולי 2011 של רכב+ - מגזין הרכב של עיתון 'הארץ' ו-iCar, המופץ בכ-80,000 עותקים לקוראי העיתון.

מאת אורן דורי

לחיצה על הדוושה והיא מתגלגלת קדימה. כמו כל רכב אחר. אלא שהפעם משהו מרגיש שונה. משהו חסר. הסאונד. דממה חרישית שוררת בתא הנוסעים. הטורים עולים אבל המכונית נשארת שקטה כמו ספרייה. זהו כנראה הדבר הראשון בו תבחינו כשתנהגו בשברולט וולט. כבר שנים מספרים לנו שחשמל הוא הנפט החדש, מספידים את הבנזין ומבטיחים עולם משוחרר ממזהמים ומנסיכויות הזהב השחור. מרבית יצרניות הרכב תמימות דעים בנוגע לעתיד החשמלי של הענף, אך חלוקות ביניהן לגבי שאלת מיליון הדולר: איך נמנעים מבטריה ריקה באמצע הנסיעה?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: שברולט וולט

 

שברולט וולט, חשמלית + מ' עזר בנזין, מחיר משוער: 200,000 שקל 

יתרונות

חסרונות

26 ק"מ לליטר לאורך המבחן ...

אבל רק 11 ק"מ לליטר לאחר שהתרוקנה הסוללה

  נוחה לנהיגה ...

אבל מכילה רק 4 מושבים

  טכנולוגיה חשמלית ידידותית למשתמש ...

אבל יקרה מדי


שברולט וולט הייתה הראשונה לעלות על שיטת ההיברידית ההפוכה. אם בטויוטה פריוס הפופולארית תמצאו מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר ובצלו מנוע חשמלי המשמש כסייד-קיק, הרי שבוולט המצב הוא הפוך. שני מנועים חשמליים הם הלב של המכונית ומניעים אותה בכוחות עצמם. יחידת בנזין בנפח 1.4 ליטר מתפקדת אך ורק כגנרטור, הטוען את המצברים במהלך הנסיעה. התוצאה, לפחות על הנייר: טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל.

איפה תמצאו עוד רכב שמושך כל כך הרבה תשומת לב תקשורתית – הקונספט לשברולט וולט הוצג  ב-2006 ומאז לא ירד מהכותרות – וכל זאת עוד לפני שמישהו בכלל נסע בו? רק בחודשים האחרונים עלו יחידות ראשונות של הוולט על כבישי ארה"ב – תחילה בקליפורניה, וושינגטון ומישיגן ועכשיו גם ביתר המדינה. הייבוא לישראל יפתח ב-2012 וצמד וולטיות כבר נפרקו בנמל אשדוד לצרכי תקינה. לקחנו אחת מהן, עם 80 ק"מ בתוליים על השעון, לנהיגה ראשונה על כביש ציבורי בארץ.

 

שברולט וולט. תחנת חשמל על גלגלים / צילומים: גלעד ארצי

יוצאים מהמתחם השמור בו מאוחסנת הוולט ומצפינים תל-אביבה. לא המון ראשים הסתובבו כשהפגשנו את שברולט וולט עם הנהג הישראלי. אולי רק נהג משאית ישנה אחד שהציע להחליף את כלי הרכב ראש בראש. עיצוב המכונית אמנם נאה ומקורי – יש כמובן חיפוי שחור על הישבן כמו בפריוס ובהונדה אינסייט, אחרת איך יידעו שהיא בעד הסביבה? – אבל לא תמצאו כאן אלמנטים שזועקים למבטים. הפרונט בכלל מזכיר את כוכבת הליסינג שברולט קרוז, שעל שלדתה מבוססת הוולט. התחושה בקוקפיט? מספקת את הייחודיות המתבקשת מבלי להתחכם יותר מדי. יש כאן מסר שיווקי ברור – שברולט וולט היא לא חללית חשמלית לאסטרונאוטים בלבד, אלא מכונית אמיתית לכל המשפחה. המסר נוגע לא רק לעיצוב. גם תפעול הוולט אינטואיטיבי בהחלט. כעבור קילומטרים ספורים של נהיגה כבר התרגלנו למהפכה.

יחידת הכוח של שברולט קרוז מספקת 150 כוחות סוס וכ-40 קג"מ. ביבואנית UMI אף מציינים שבפועל שקול הכוח למנוע V6 עם 250 סוסים. למה? בזכות המומנט המרשים שזמין ברכב חשמלי כבר מהלטיפה הקלה ביותר על דוושת הגז (או דוושת הוולטאז', תקראו לה איך שתרצו). אישית, לא הרגשתי פרצי כוח יוצאי דופן במהלך המבחן. אולי זה באשמת עודף המשקל שמוסיפים המצברים – וולט שוקלת בסביבות הפעמיים סוזוקי אלטו – ואולי זה קשור גם במוח האנושי שהתרגל לקלוט תאוצות רק בתוספת רעשי מנוע וויברציות. בכל אופן, כל משפחתית בשוק תשמח לזמינות כוח כמו של השברולט החשמלית. הנתונים הרשמיים מספרים על 9.2 שניות מאפס למאה קמ"ש ואנחנו נוסיף שגם אחרי המאה הראשונים היא ממשיכה לנשום טוב מאוד.

 

הבעיה: בטעינה ביתית לא מקבלים עיתון מתנה

בכלי רכב חשמליים רבים ממוקמות הסוללות בתא המטען. כיוון שממש לא מדובר ב"בטריות אצבע", באות הסוללות על חשבון מקום לשקיות מהסופר או לעגלת התינוק. בשברולט וולט התקינו את המצברים מתחת לרצפה. זה משפר את מרכז הכובד של הרכב ומשאיר בגאז' מכובד. איפה הקאטש? תצורת המערכת מאפשרת רק 2 מושבים מאחור – חיסרון משמעותי עבור מכונית משפחתית. ויש מחיר גם לעיצוב. הנוסעים האחוריים לא ימצאו תקרה מעל לראשיהם, אלא את השמשה האחורית. זה מכתיב מרווח פדחת גבולי עבור נוסעים מבוגרים. עניין של תספורת. מקום לרגליים יש, אבל פחות מאשר בקרוז. מושבי העור נוחים, גם אם חסרי תמיכה צידית מספקת. המתלים עושים את מלאכתם נאמנה כל עוד לא תפתיעו אותם עם איזה באמפר.

בניגוד לרנו פלואנס החשמלית ואחרות, שברולט וולט תוכננה מהרגע הראשון לפעול בכוח החשמל. חלוקת המשקל בוולט מאוזנת היטב והשלדה ערוכה להתמודד עם משקל רב על מרכב קומפקטי. משמע, התנהגות הכביש טובה, התמרונים בעיר קלים והתחושת הנהיגה בטוחה.

 

"יש כמובן חיפוי שחור על הישבן כמו בפריוס ובהונדה אינסייט, אחרת איך יידעו שהיא בעד הסביבה?"

ועכשיו, לעיקר. כמה דלק צרכה שברולט וולט במבחן שלנו? 70 קילומטרים של נהיגה בין-עירונית חלפו עד שכילינו את כל החשמל מהמצברים. מאותו רגע ואילך נכנס מנוע הבנזין לפעולה, לסירוגין, כדי להזין את הסוללות הריקות. במהלך 50 הקילומטרים הבאים – גם הם על הכביש המהיר – לגמה הוולט 4.5 ליטרים של דלק. בחישוב מהיר תקבלו 26 ק"מ לליטר לאורך המבחן כולו או 11 ק"מ לליטר מהרגע שהערנו את יחידת הבנזין. חסכוני? כן. מהפכני? לא מספיק. ככל שהיינו ממשיכים לנסוע כך גם היו נפגמים הנתונים. בניגוד גמור למכונית עם מנוע בעירה פנימי, רכב חשמלי ישיג את החיסכון המירבי באנרגיה לא על האוטוסטרדה אלא דווקא בכבישי העיר הפקוקים. כשעומדים ברמזור המנוע כבוי, וכן החום שנפלט מכל בלימה מנוצל לטעינת המצברים. בכביש המהיר זה לא תופס. אז איפה המשיח החשמלי שהבטיחו לנו?

ממש כאן: אם לא תשכחו לטעון את הוולט שלכם בלילה – בדיוק כמו הסלולארי, עם כבל לתלת-פאזי בקיר (חנייה פרטית כבר יש לך?) – תקבלו טווח נסיעה חשמלי בן 70 קילומטרים לפחות. עבור רובנו, זה די והותר כדי להגיע לעבודה ובחזרה מבלי לבזבז ולו טיפה אחת של נפט יקר. פשוט לקום בבוקר, לנתק את האוטו מהשטקר ולנסוע. במידה ותוכלו לחבר את המכונית לקו מתח בחניון העבודה – תגדילו את הטווח עוד יותר. טעינה של סוללה ריקה אורכת בין 4 ל-6 שעות. במחירי החשמל הנוכחיים, "טנק מלא" יעלה לכם בערך כמו חצי מנה פלאפל.         

 

"התחושה בקוקפיט? מספקת את הייחודיות המתבקשת מבלי להתחכם יותר מדי"

מחירה של הוולט בארה"ב עומד על 44 אלף דולר, לפני הנחות מס מפליגות. אצלנו, כך חשף לאחרונה היבואן, ינוע תג המחיר סביב ה-200 אלף שקל כשיחל השיווק בשנה הבאה. מדובר בסכום גבוה עבור מכונית משפחתית – ויהיה יקר הרבה יותר אם משרד האוצר לא יכיר בוולט כמכונית חשמלית – אך UMI אינם מכוונים אותה לציי הרכב או למחפשי המציאות. "הלקוחות הראשונים של הוולט יהיו לאו דווקא אלו המחפשים לחסוך בדלק או לדאוג לאיכות הסביבה", אמר ירון גורטלר, סמנכ"ל שיווק ב-UMI באירוע של היבואנית. "הם יהיו בעיקר צרכנים המתעניינים בטכנולוגיות חדישות ומחפשים להיות הראשונים להחזיק בהן. מדובר באותם אנשים שהיו הראשונים לקנות את מכשירי הסמארטפונים וטלויזיות הפלזמה".

כלכלית, לא משתלם לעבור ממשפחתית רגילה לשברולט וולט. כיום, תצטרכו לגמוע הרבה מאוד קילומטרים כדי לקזז את החסכון בדלק עם עלות הרכישה הגבוהה. גם ביבואנית מודעים לכך ומקווים שעם התפחתחות טכנולוגיית המצברים יצנחו המחירים. "אני מניח שיקרה תהליך דומה למה שראינו בעולם הטלפונים הסלולאריים", אומר דויד עיני, מנכ"ל UMI, "המצברים יהפכו עם הזמן לקטנים, יעילים וזולים יותר". כמה זמן יעבור עד שהרכב החשמלי יגיע לשלב התפתחות של אייפון? לפי הערכות גורמים בענף, לא פחות מעשר שנים.

 

כ-200 אלף שקל לוולט. משתלם?

בפסח 2010 פגשנו לראשונה את שברולט וולט, פנים מול פנים, בתערוכת "אוטומוטור" התל אביבית. "העתיד כבר כאן", ביקשו למכור לנו את הדבר הגדול הבא. אלא שמתחת לאותה פיסת עתיד-על-גלגלים, על רצפת הבימה המצוחצחת, השתקף משהו שנראה כמו ארון בגדים. הוולט העתידית שהוצגה הייתה בנויה על שלדת עץ, כמו כרכרה מהמאה ה-18. הפעם, כבר צויד העתיד בקורות מתכת. נהגנו בו. טעמנו אותו. גישת החשמל-בסיוע-בנזין של שברולט עובדת. יותר מסתם עובדת – היא הידידותית ביותר למשתמש מבין כל השיטות בעולם הרכב החשמלי. העתיד, לכשיהיה כאן, יאיר עיניים לנהגים. ובעיקר לאלה העובדים קרוב לבית. מצד שני, מי יודע? כשהמתח הגבוה יהפוך לנפט החדש, אל תתפלאו אם יזנקו המחירים למאה דולר בעבור חבית חשמל.   

לדגמי שברולט בישראל - שברולט

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. 200K על משפחתית עם 4 מושבים?? מה שעוד מוזר 
    שי, 28-07-2011

    הוא זה שבארה"ב טויוטה קאמרי עולה 21 אלף דולר, הוולט 44 אלף וכאן בארץ שתיהן 200K.. מה שרק אומר כמה כסף גונב היבואן על הקאמרי, וכנ"ל לגבי הונדה אקורד האמריקאית, פשוט ביזיון המדינה הזאת. יאללה! מחאה נגד מחירי המכוניות, הורדת המס בעשרות אחוזים!!

    סגור תגובה

  • 2. זה בתנאי שהמיסוי עליה יהיה 10% +מע"מ 
    א, 31-07-2011

    במידה והמיסוי עליה יהיה כמו על היברידית, 40% , מחירה יהיה באזור ה250-260 אלף ש"ח ולא אטרקטיבי
    אגב גם במחיר הנמוך המדינה מרוויחה מע"מ ומס שהוא כמעט כמו על מכונית רגילה באותו הכסף (קרוז), כ-40 אלף ש"ח , ההבדל הוא ההפסד על בלו הדלק
    מאידך, גם למי שנוסע מאד הרבה, גם ב-200 אלף ש"ח היא לא כ"כ כדאית
    צריך להבין לכמה שנים/ק"מ המצברים, מה עלות ההחלפה (זה לא מצבר של 800 ש"ח, אלא יותר באזור ה-100,000?:)

    סגור תגובה

  • 3. גירסת חשמלית ( ללא מנוע בנזין) לשברולט וולט. 
    אמיר, 05-11-2012

    לפי הנתונים בכתבה. נראה שיש מקום לייצר גירסה חשמלית בלבד:
    מכונית לטווח 60 קמ" עירוני.
    אותה מערכת טעינה קיימת של הוולט.
    הורדת מנוע הבנזין,על כל המערכות בו, הופך אותה לזולה באופן משמעותי, קלה,מרווחת יותר, ומן הסתם משפר את ביצועיה, ומאריך את טווח הנסיעה.
    אבל הכי חשוב :
    זאת תהייה מכונית זולה מאד בצריכת האנרגיה שלה-ובו בזמן ידידותית לסביבה - בנוסף היא תהנה מכל האיכויות של הוולט הנוכחית.
    אני חושב שישנם צרכנים רבים שמכונית כזאת יכולה לקסום להם.
    אינני מציע.חס וחלילה. להחליף את הוולט הנוכחית. אני חושב שאפשר להרחיב את קו היצור שלה,לייצר יותר, למכור יותר,להיות שם בין הראשונות בשוק חדש, כשהסוללות ישתפרו ויהיו קלות יותר, קטנות יותר. מכילות יותר אנרגיה. זולות יותר.
    וככול שיגדלו המכירות, תגדל תשתית הטעינה.
    וככול שיגדל מספר החניונים המאפשרים טעינה.
    וחרדת " מה יקרה אם תיגמר לי הבטרייה באמצע הדרך ? אני אצטרך להזמין גרר ?"
    שברולט לכו על זה!

    סגור תגובה

חזור למעלה