דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קיה ספורטז' 2016 - נהיגה ראשונה

Getting your Trinity Audio player ready...


"אוי לא", מסתכל עליי שותפי לנסיעה ממושב הנהג עם מבט מודאג. "לזה הוא כנראה לא מתוכנן". לפנינו שביל טרשי מלא אבנים שנחשפו בגשמים האחרונים, הרבה מעבר לאזור המחיה הטבעי של קיה ספורטז' החדש (או כך חשבנו), מאחורינו אין ממש איפה להסתובב. מחזיקים אצבעות וממשיכים קדימה.

בערך שלושים שניות מאוחר יותר, אני פוקח עיניים שהיו מכווצות חזק חזק למשמע אנחת רווחה ו"וואלה, עבר". את המכשול הזה, שנראה ממושב הנוסע של הספורטז' כמעט בלתי עביר למי שאמור להיות ג'יפון עירוני רך ורכרוכי, עבר הספורטז' בלי קול המחאה הקטן ביותר. אם לא הייתי יודע אחרת, הייתי יכול אפילו להישבע שהוא קצת צחק עלינו. בלי דרמה, בלי בלאגן, בלי חריקות, מכות או כל סימן אחר למצוקה. וזאת הייתה גרסת ה-1.6, ההיא עם ההנעה הקדמית. וההפתעות המשיכו.

קיה ספורטז' 2016
קיה ספורטז' החדש. וגם אחד מהדור היוצא

אבל הסיפור של הספורטז' לא מתחיל באותו שביל, אלא בכלל לפני הרבה מאוד זמן, במה שהיום נראה כמו גלקסיה רחוקה רחוקה, אז בואו נחזור רגע להתחלה.

הסיפור הגדול ביותר של קיה ספורטז' מתחיל - לפחות כ"שם דבר" בעולם הרכב הישראלי - לפני כשנה. טלקאר, יבואנית קיה, מנחיתה בישראל גרסת 1.6 ליטר באבזור מינימלי במחיר של מכונית משפחתית. 11 חודשים וחצי מאוחר יותר, קיה יושבת בצמרת טבלת המסירות והספורטז' - בהיעדר מילה אחרת - מביס את המתחרות שלו עם מסירות של למעלה מ-10,000 יחידות (כולל דגם ה-2.0 ליטר), עד שפחות או יותר כל אזכור של כל ג'יפון מכל קטגוריה מתחיל במילים קיה ספורטז'.

קיה ספורטז' 2016
קיה ספורטז' החדש. הסיפור מתחיל הרבה קודם

בשלהי 2015 הציגה קיה את הדור החדש והרביעי במספר של הספורטז', ובערך שלוש שניות מאוחר יותר החלו ההשערות - כמה הוא יעלה, כמה הוא ישתפר, אבל בעיקר האם הוא יוכל להיכנס לנעליו של הדגם היוצא, במיוחד בגזרת המחיר. הרי "ההוא" היה דגם ישן, מיועד להחלפה, ליצרן "בוודאי נותר מלאי" שהוא היה צריך "להיפטר" ממנו וכו' וכו' וכו'. אתמול הגיעו ההשערות לקיצן עם השקת קיה ספורטז' החדש. כן, יש דגם 1.6 ליטר, ואפילו השאירו את השם "אורבן", וכן, הוא עולה בערך כמו משפחתית מאובזרת. אבל זה ממש רחוק מלהיות סוף הסיפור.

את יום ההיכרות הראשון שלנו עם הספורטז' החדש אנחנו מתחילים באולם התצוגה המרכזי של קיה, שם עומדים ממתינים לנו עשרה כלי רכב. התרשמות סטאטית זריזה מאששת את מה שכבר היה די ברור מהתמונות - הספורטז' החדש הוא כלי רכב מרשים מאוד למראה. החזית מאוד בולטת ואגרסיבית ומזכירה יותר מאשר במעט את הקאיין של פורשה (אם אתם אוהבים) או את הטריבקה של סובארו (אם אתם פחות מתחברים). תאהבו את העיצוב או לא, זה כבר עניין לגמרי סובייקטיבי. אישית - העיצוב החדש פחות לטעמי.

קיה ספורטז' 2016
קיה ספורטז' החדש (1.6 ליטר אורבן). הצדודית כמעט זהה והאחוריים נאים

הצדודית דומה עד זהה לדגם היוצא עם אותו קו חלונות שטוח, כאשר ההבדל היחיד הוא חלקו האחורי של הגג שפחות משתפל כדי לשפר את מרווח הראש במושב האחורי. האחוריים נראים הרבה פחות מוחצנים - ולטעמי האישי הרבה יותר קלים לעיכול - עם שני פנסים דקיקים שמחוברים בפס אדום (או כסוף בגרסאות המאובזרות). תא הנוסעים גם הוא עבר שינוי משמעותי ביחס לדגם היוצא, וכאן הדעות היו משותפות להרבה יותר אנשים - השיפור ניכר. החומרים נעימים יותר, עם תבנית תפירה על חלקו העליון של הדשבורד לדמות ציפוי עור, חלקי פלסטיק נעימים למגע למרות קשיחות מסויימת, וכפתורים ופקדים עם פעולה נעימה ומוצקה. 

מתחילים בנסיעה לכיוון מצפה רמון. אנחנו ספונים במושבים הקדמיים של אותו דגם 1.6 ליטר, שמגיע רק ברמת גימור אורבן הבסיסית (אך מספקת מבחינת אבזור, אבל על זה עוד מעט). קשה מאוד להימנע מההשוואה המתבקשת לאחיו התאום הספורטז', יונדאי טוסון החדש, אותו בחנו בסוף השבוע האחרון. מהר מאוד מתקבלת התמונה שאיכויות הנסיעה של השניים דומות מאוד, הספורטז' נעים מאוד לנסיעה ומבודד היטב את רעשי ורחשי הדרך. הוא נוח למדי ומשייט באופן די נינוח ונעים בכבישים המהירים שזורמים דרומה.

קיה ספורטז' 2016
קיה ספורטז' החדש (דגם 2.0 ליטר EX). תא הנוסעים מרווח, נעים ואיכותי

המרווח במושבים הקדמיים טוב, אך התחושה "עוטפת" ומעט סוגרת את הנוסעים - הן מלפנים והן מאחור. ייתכן וזה קו החלונות הגבוה או שאולי זו השמשה הקדמית עם השיפוע החד יחסית שמביאה את קורות A קרוב לראשו של הנהג. גם כאן, כמו עם העיצוב, יש שיאהבו ויש שפחות. המושבים האחוריים פשוט מצוינים. שפע של מרווח בכל הכיוונים, שלושה אנשים יוכלו לכנס לשם בלי הרבה בעיות, והמשענות שאפשר להסיט אחורה (או לקפל מאותו מנוף) פותחות את האופציה לעוד יותר מרווח, או לנמנום קצר.

רשימת האבזור של קיה ספורטז', כבר בדגם הבסיסי, מכובדת מאוד. היא אמנם חסרה כמה פריטים כמו בקרת שיוט (שיש לטוסון), אך היא יותר (הרבה יותר) מאשר מפצה על כך בהוספת מערכות בטיחות אקטיביות. הספורטז' מצויד כבר בגרסת אורבן במערכת תיקון סטיה מנתיב, שמצליחה להחזיק את הרכב בתוך הנתיב גם בעיקולים משמעותיים למדי, כאלה שנדיר שמערכות אחרות מצליחות לתקן. בנוסף הוא מגיע עם מערכת בלימת חירום אוטומטית הכוללת זיהוי הולכי רגל. עד 70 קמ"ש היא מסוגלת להביא את הרכב לעצירה מלאה, הן אם מדובר ברכב או הולך רגל, ועד 180 קמ"ש היא מזהה כלי רכב ויכולה להאט את הרכב אך לא לבלום אותו לחלוטין.

שאר האבזור, כאמור, סטנדרטי למדי. הוא כולל מערכת מולטימדיה (שעובדת טוב מאוד, אך דורשת עוד מעט בקרת איכות תוכנתית לסתימת פרצות, שהובטח לנו שתבוצע) עם דיבורית בלוטות', ניווט של ווייז, רדיו אינטרנטי, שקעי USB ו-AUX, שליטה מההגה, מחשב דרך מפורט יחסית ועוד. אם אנחנו משווים את הספורטז' לג'יפונים אחרים במחירו, רשימת האבזור ארוכה יחסית, אם משווים אותו למשפחתיות במחיר דומה, מהן הדגם הבסיסי אמור למשוך את מירב הלקוחות, היא פחות יוצאת דופן, אך עדיין מוצלחת. אם משווים אותו לדגם הבסיס של הספורטז' הקודם, הרי שמדובר כאן בקפיצת מדרגה משמעותית מאוד.

בנוסף לרמת גימור אורבן, שהיא היחידה איתה משווק המנוע הקטן, מגיע הספורטז' בעוד ארבע גרסאות. 2.0 ליטר ברמות גימור אורבן, LX ו-EX וגרסת 1.6 ליטר טורבו שמגיעה ברמת גימור ייחודית לה - GT Premium (או GT-Line בחו"ל). את ההבדלים ברשימת האבזור תוכלו לקרוא בכתבת ההשקה, או בדף הדגם של הספורטז' החדש.

קיה ספורטז' 2016
קיה ספורטז' 2016. הדגמים המאובזרים מוסיפים גם ריפודי עור דו-גוני

אבל ההפתעה הגדולה ביותר היא דווקא המנוע. אודה ולא אבוש, עד שלא הצצנו ברישיון הרכב, גם שותפי לנסיעה וגם אני היינו בטוחים שאנחנו נוסעים ברכב עם מנוע שני הליטרים. תיבת ההילוכים של המנוע הקטן מכוילת להיות תזזיתית יותר ועם יחסי העברה קצרים יותר, יחד עם כיול דוושה עצבני משהו הם תורמים לתחושה של רכב חזק הרבה יותר ממה שמספרים הנתונים הטכניים.

לתנועה עירונית המנוע הקטן יהיה יותר מספיק ל-90 אחוז מהאנשים, 90 אחוז מהזמן, אולם כאשר יוצאים מהעיר, הוא כן מרגיש מעט חלש. כאשר מנסים לעקוף בזריזות בכביש מהיר, המנוע מרעיש מבלי לתרגם את הרעש להתקדמות בקצב תואם, וכשמנסים לנסוע במהירויות גבוהות יותר, מחט הסל"ד נעצרת על מספרים לא נוחים ש-שוב, תורמים לרעש ולתחושת אי נוחות מסוימת. ניכר שהמנוע לא עשוי מחומר של מרתונים, אלא מותאם הרבה יותר לספרינטים. אם אתם מבלים את רוב זמנכם בתוך העיר, או שאתם סתם נהגים רגועים, קשה למצוא סיבות לפסול את המנוע הקטן.

אחרי הפסקה וארוחת צהריים במצפה, חוזרים צפונה בגרסת ה-2.0 ליטר. וכאן ההפתעות ממשיכות להגיע, אך הפעם הן מעט פחות שמחות. ההבדל, לפחות בכל הנוגע לכמויות הכוח הזמינות לנהג, לא מאוד מוחשי. ההבדל בהתנהגות המנוע והתיבה, יותר מורגש. המנוע כמובן בשרני יותר, עם הספק גבוה יותר (155 כ"ס לעומת 132) שמגיע מוקדם יותר (6200 סל"ד לעומת 6300) ועם מומנט עדיף (19.6 קג"מ לעומת 16.4) שמגיע גם הוא מוקדם יותר (4000 סל"ד לעומת 4850) ומאפשר לתיבת ההילוכים אופי "נינוח" יותר. עם יחסי העברה ארוכים יותר שמאפשרים שיוט בסל"ד נמוך יותר ועקיפות נחושות יותר, גם אם במעט.

קיה ספורטז' 2016
קיה ספורטז' החדש. הפסקה, ארוחת צהריים וחוזרים מרכזה

המסקנה אחרי נהיגה בשני המנועים היא אחת - טוב יהיה אם טלקאר תשדך את המנוע הקטן גם לרמות הגימור הגבוהות יותר. הוא מספק די כוח לרוב המשתמשים שלו, והמנוע הגדול מציג פער ביצועים קטן למדי, כך שקצת קשה להצדיק אותו. היבואנית טוענת שבשלב זה אין כוונה להביא גרסאות מאובזרות של המנוע הקטן, אלא אם כן "רוחות השוק ישנו כיוון".

גרסת הטורבו לא השתתפה ביום ההשקה, ומחירה מכניס אותה לגזרה אחרת לחלוטין מדגם האורבן הבסיסי ומצרפת לתמונה לא מעט מתחרות טובות מאוד, כך שניאלץ להמתין לנהוג עליה לפני שנחווה דעה מוצקה.

כך או כך, בגרסת 1.6 במחיר של משפחתית מאובזרת, או בגרסת הקצה החזקה, המאובזרת והיקרה משמעותית, נראה שקיה ספורטז' החדש מביא מתכון מאוד מפתה לסגמנט אותו הוא מוביל כבר היום. המלך מת? כן. יחי המלך החדש? לא נופתע אם גם פה התשובה חיובית. והטוסון של יונדאי? נראה שהוא יאלץ להתמודד מול מתחרה מצוין.


לדגמי קיה בישראל - קיה

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה