דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קיה ספורטז' 1.6 טורבו - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


הדור החדש (והרביעי) של קיה ספורטז' ממשיך את הצלחת הדור הקודם. הוא מציג עיצוב מעודכן, שדרוג נאה כמעט בכל תחום ואף הצליח לשמר רמת תמחור דומה. ואולי חשוב מכל לשוק הישראלי, הוא גם מציע גרסאות מוזלות, ביניהן זו המסתפקת במנוע 1.6 ליטר שמיהרה להיכנס לנעליו של הדור הקודם וממשיכה את הצלחתו ביצירת נתוני מכירות מרשימים.

גרסת ה-Premium GT שמתייצבת כאן למבחן מתהדרת בתג מחיר גבוה מהגרסה הבסיסית בקרוב ל-50,000 שקל (שווה ערך כמעט למכונית מיני חדשה). בתמורה לתוספת המחיר מקבלים מנוע חזק יותר, הנעה כפולה, רשימת אבזור מורחבת וגם עיצוב חיצוני משופר. אז האם כדאי לכם לקנות את הספורטז' בגרסת הטורבו?

קיה ספורטז' GT

לעמוד הדגם בקטלוג iCar - קיה ספורטאז'


קיה ספורטז' GT, טורבו-בנזין 1.6 ליטר, 177 כ"ס, 184,900 שקל

יתרונות

חסרונות

ביצועים
נוחות

אבזור
צריכת דלק

איכות חומרים והרכבה
לא לשטח


עיצוב

סביר להניח שהרוכש הממוצע ישמח אם השכנים יידעו שהספורטז' החדשה שניצבת אצלו בחניה היא מהגרסה היקרה ביותר, ושהוא לא הסתפק בגרסה הבסיסית הזולה. הדרך הקצרה לעשות זאת היא באמצעות עיצוב מובחן - במקרה זה תוספות עיצוביות הן אלה שאמורות ליצור את הבידול, וזה אכן קורה בגרסת העל של הקיה.
זה קורה קודם כל בזכות חישוקים קלים, גדולים ומעוצבים למשעי המוקפים בצמיגים ענקיים (19 אינץ') בחתך נמוך. מבט מהצד מדגיש את הפער בין החלונות הצרים לגלגלים הענקיים, ומתקבל מראה של כמעט עיצוב קונספט - היישר משולחן המעצב. מעבר לכך ישנם פנסי ערפל מבוססי LED עם אלמנטים מרהיבים, תאורת LED אחורית מעוצבת ואגזוז כפול מצופה כרום.

קיה ספורטז' GT

תא הנוסעים

הבידול בין הגרסאות נמשך עם הכניסה פנימה. זה מתחיל כבר במפגש הראשוני עם שלט רחוק שאינו כולל מפתח וכן כולל מנגנון זיהוי מרחוק והתנעה בלחיצת כפתור. כשיושבים ברכב, מתגלה אותה ספורטז' מוכרת, על איכויות ההרכבה, החומרים הטובים, והמושבים המעט נוקשים אך תומכים היטב. ואז היד חשה בהבדל הראשון - המושבים מתכווננים חשמלית. תוספת מוערכת זו מאפשרת להגיע לתנוחת ישיבה/נהיגה מדויקת, נוחה ויעילה.

את התוספת הייחודית הבאה פוגשות העיניים: לוח שעונים דיגיטלי ותאורת פנים מבוססת LED - התוצאה מרשימה ונאה. כפות הרגליים תפגושנה דוושות מעוטרות אלומיניום. הידיים מונחות על ההגה ופוגשות זוג משוטים שנועדו להחלפת הילוכים. שאר התוספות היוקרתיות כבר לא ייחודיות רק לגרסה זו, כמו למשל מושבים מצופי עור, חיישני גשם, בקרת אקלים מפוצלת, גג זכוכית פנורמי נפתח וחיישני חנייה קדמיים ואחוריים. על זה מתווספת רמת אבזור בטיחותי מרשימה, כזו הקיימת כסטנדרט בכל קשת הגרסאות (ועל כך המחמאות ליבואנית).

עם זאת נרשמו שלושה פאולים אבזוריים: חסרה מצלמת רוורס (מוצעת בתוספת תשלום), אין מערכת עצור וסע ומערכת המולטימדיה הינה בהתקנה מקומית. (היינו מצפים לפחות בגרסה זו לזכות לפגוש את המקורית), שתלונות אודותיה כבר השמענו בעבר. גם כאן נתקלנו בתפעול מסורבל ובבאגים שונים (למשל בעיה בקריאה של דיסק און קי).

סביבת הספסל האחורי, כנהוג בקטגוריה, מתאימה יותר לשני מבוגרים מאשר לשלושה, אך לפחות מעניקה להם אוויר משלהם באמצעות פתח מיזוג נפרד. תא המטען יעיל בסידורו ונפחו אך סף הטעינה גבוה.

קיה ספורטז' GT

נוחות נסיעה

את השילוב של הספורטז' עם גלגלי ה-19 אינץ' הגדולים כבר פגשנו בגרסת EX, שהתייצבה עם מנוע ה-2.0 ליטר למבחן הג'יפונים ההשוואתי הגדול.

בתוך העיר המצב טוב למדי כל עוד תנאי הכביש סבירים ומעלה. רצף שיבושים, עם זאת, יורגש בתא הנוסעים בצורה פחות נעימה. כבר במבחן ההוא הצלחנו לחוש שנוחות הנסיעה מחוץ לעיר נפגמת כשהספורטז' נעולה בסוליות אלה, תחושה שקיבלה חיזוק במפגש הנוכחי עם גרסת הטורבו. המסקנה היא שמחוץ לעיר מתקבלת נוחות נסיעה בינונית הבאה לידי ביטוי בקופצנות יתר גם בנסיעה מנהלתית.

רמת השקט והבידוד טובה מאוד. צליל המנוע נשמע רק תחת מאמץ, וגם אז המנוע נשמע מרוחק. שיוט במהירות כביש שש ומעלה מתנהל על מי מנוחות בסל"ד של 2,500 בלבד, זאת בזכות גיר בעל 7 הילוכים.

קיה ספורטז' GT

מנוע ותיבת הילוכים

והגענו למנה העיקרית. ההבדל המשמעותי בין הגרסה הבכירה לאחיותיה בא לידי ביטוי במנוע מוגדש טורבו, עדכני ומודרני המשודך לגיר בעל שבעה הילוכים וכפול מצמדים. על אלה מתווספת מערכת הנעה כפולה. אם עד כה לא הייתם בטוחים "איפה הכסף?" אז נראה שהוא כאן. בזמן שבין גרסת ה-2 ליטרים ל-1.6 נטולת ההגדשה ההבדלים מזעריים, כאן כבר מדובר ברמה אחרת של ביצועים. אמנם בנסיעה רגילה ההבדל לא מורגש מיידית ולחיצה ראשונית ועדינה על הדוושה תניב תגובה כמעט פלגמטית (כנראה כדי לאפשר גם לחסוך קצת דלק), אך נעיצה קצת יותר משמעותית של דוושת הגז תגרום לספורטז' לשעוט בהחלטיות קדימה כשהגיר משתף פעולה בצורה מדויקת, חלקה ונעימה.

מי שחפץ בביצועים ללא מאמץ בשרירי הרגל מוזמן להעביר את בורר מצבי הנהיגה למצב הספורט, שמוכיח למה באמת מסוגלת מערכת ההנעה הזו - והיא מסוגלת. במצב הזה כל נגיעה בדוושה מעיפה את הספורטז' קדימה כאחוזת תזזית. לא מדובר בכח ברוטלי חסר שליטה אלא בכח שנבנה בלינאריות ובמהירות.

תיבת ההילוכים מצליחה להרשים בפעולה חלקה נעימה התואמת בדיוק את הלחץ המופעל על הדוושה, וזה לא מובן מאליו בתיבות מסוגה. במצב ספורט הגיר והמנוע משלבים יכולות ופועלים בזריזות ובדייקנות, כאשר למרות שמדובר בגיר כפול מצמדים, לא נרשמו תופעות של אי החלטיות או מעבר לא חלק בין הילוך להילוך. להשהיה שנרשמה בתחילתה של נסיעה רגועה אין כל זכר כאשר הגיר משולב למצב ספורט.

התוצאה בתחנת הדלק פחות הרשימה, כאשר הספורטז' התייצב בסוף המבחן על 9.5 ק"מ לליטר. חשוב להזכיר שמדובר במנוע טורבו כך שאין ספק שתוצאה טובה יותר תושג ככל שהנהיגה תהיה מתונה יותר.

קיה ספורטז' GT

התנהגות כביש

למרות מנוע הטורבו וההנעה הכפולה, הספורטז' GT לא מכוון לחובבי הנהיגה. ההיגוי מנותק בתחושתו וכך גם התחושה הכללית במלאכת הנהיגה. עם זאת ההגה נעים לאחיזה, משקלו כבד בבסיס אך במידה נכונה והוא מרגיש מדויק בתפעולו ולכן גם מקנה ביטחון. בסיבובים תחושת הפידבק חסרה אף יותר וההתנהגות נוטה לכיוון הצפוי והבטוח עם תת היגוי נשלט ולא מעבר לכך.

לתחושת השליטה והביטחון הכללית בנהיגה תורמת רבות גם זווית גלגול מתונה, כך שיחסית לגובהו ומשקלו התחושה הדינמית קרובה למדי לזו של רכב פרטי והספורטז' אינו מרגיש גמלוני או מסורבל - בהחלט השג נאה בתחום זה.

קיה ספורטז' GT

יכולת שטח

ג'יפון מסוגו של קיה ספורטז', עם צמיגי כביש בחתך נמוך ומתלים הדוקים, מיועד קודם כל לכביש - כאשר למרות ההנעה הכפולה, בשטח הוא יצלח בעיקר שבילי כורכר.

שדה הראיה המוגבל והיעדרה של מצלמת הרוורס מקשים על התמרון בין סלעים וגבשושיות בשטח. מגנון בקרת הירידה במדרון עבד באופן יעיל עד שהתחמם, וכמו בכביש גם בשטח התקבלה נסיעה קופצנית למדי. רמת האחיזה התגלתה כיעילה בזכות ההנעה הכפולה.

קיה ספורטז' GT

סיכום

קיה אינה היחידה שמציעה ג'יפון בגודל בינוני ברמות מחירים אלה, וכמעט לכל מתחרותיה ישנו דגם מהודר ומאובזר בארסנל. אלא שאצל קיה ניתן להשיג את הספורטז' גם בגרסה מוזלת משמעותית, והמרחק בין הקצוות גדול. אז מה הערך המוסף שמעניקה גרסת הטורבו?

מבחינת נראות ישנו בידול, אך הוא לא בולט לעין באופן מיידי ולא בטוח שכל אחד יבחין בהבדלים בין הגרסאות.

ברשימת האבזור כמעט ולא חסר דבר, אך ההבדל המשמעותי ביותר הוא מערכת ההנעה המודרנית, היעילה והחזקה שאליה מצטרפת גם הנעה כפולה - שתורמת בעיקר לאחיזת הכביש ופחות יעילה בשטח. אז האם הגרסה הזו שווה את התוספת למחיר? תלוי עד כמה אתם ממהרים.

לדגמי קיה בישראל - קיה 

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה