דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קיה ספורטאז' - מבחן וידאו

Getting your Trinity Audio player ready...

צלם ועורך וידאו: שלו שטיינבאום
צילומי סטילס: אסף בר-שי

במהלך שנת 2015 אפשר היה לרכוש את קיה ספורטאז' היוצא במחיר של כ-135 אלף שקלים - מחיר קרוב לזה של קיה פורטה, שנמכרה עם מנוע מעט חלש יותר, האצה חלשה יותר, ממדים צנועים יותר ורמת אבזור דומה לזו של הספורטאז'. ואנחנו מזכירים - מדובר ברכב פנאי אופנתי, גבוה, עם יכולת מסוימת לטיולים מחוץ לאספלט - וכל זאת במחיר דומה מאוד.

ככל שעובר הזמן, הציבור הולך ונעשה מודע לפערים הללו ועל כן הוא מצביע ברגליים. נתח המכירות של המכוניות המשפחתיות הקומפקטיות הולך ומצטמצם - ונתח מכירות ציי הרכב בו הולך וגדל. בהתאם, הציבור עובר לרכבי קרוסאובר ופנאי, כמו הספורטאז'. ההצלחה של קיה ספורטאז' השלישי בישראל היתה כל כך גדולה, שבשנה האחרונה שלו נמכרו כאן יותר ספורטאז'ים כמעט מכל כלי רכב אחר שנמכר בישראל.

הדור החדש והרביעי שהגיע אלינו דומה מעט לקודמו, אבל מדובר בכלי רכב אחר לגמרי. בדף הנתונים של קטלוג iCar אפשר ללמוד שמערכת ההנעה בדגם הבסיס דומה מאוד לזו של קודמו, אם כי החדשה מעט חלשה יותר וגם הביצועים שלו מעט טובים פחות. רמת האבזור השתפרה מאוד, בעיקר בתחום הבטיחות ולא רק, ותג המחיר עלה בכמה אלפי שקלים.

למבחן שלנו התייצבה גרסה יקרה יותר, אפילו יוקרתית יותר. הכוונה היא לזו שמצוידת במנוע 2,000 סמ"ק, הנעה קדמית (2X4), ורמת גימור EX. המחיר במקרה זה גבוה משמעותית - כ-177 אלף שקלים, נכון לכתיבת שורות אלו.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה ספורטאז'


קיה ספורטאז', בנזין 2.0 ליטר, 155 כ"ס, מ-152,900 שקל

יתרונות

חסרונות

מרחב
תמורה בגרסאות ה-2,000 סמ"ק

איכות תא הנוסעים
תיבת הילוכים

התנהגות ובטיחות
מנוע וביצועים


צפייה בתוכן קיה ספורטאז' - מבחן וידאו

עיצוב

מלפנים, קיה ספורטאז' הרביעי נראה קצת כמו דמות קומיקס יפנית של חיה מעט מבוהלת… זה יוצא מעניין ומקורי. תבנית וסגנונות הפנסים הקדמיים מעט אקלקטיים, אבל כל אחד מהם מחדש בדרכו. לעומת החזית המבולגנת, החלק האחורי סטנדרטי יותר, אם כי אהבנו את פס הפנסים האדום הבולט והמחוטב. הפרופיל כולו של הספורטאז' נראה עכשיו מעט פחות ספורטיבי ודינאמי, אבל הרבה יותר עגלגל ואלגנטי. מהבחינה הזו, של קו הפרופיל הכללי, נראה שבקיה החליטו שהספורטאז' כבר צריך פחות להוכיח את עצמו ולהתבלט, ויותר להתברגן ולשדר מין איכות אירופית שכזאת.

זו גם התחושה בתוך תא הנוסעים. הסגנון כאן פשוט, ברור ומוכר. הרבה פחות מתוחכם או מפתיע מכפי שעשויה לשדר חזית הרכב, אבל גם יותר ביתי. איכות החומרים גבוהה מאוד, בעיקר בגרסת ה-EX המהודרת, וכך גם רמת ההרכבה. תא הנוסעים יצוק למקומו. הגוונים הבהירים במכונית המבחן מוסיפים לגוני העור של המושבים יוקרה ואופי ופשטות הקווים מזכירה תאי נוסעים מעולם רכבי הפרימיום, דוגמת ב.מ.וו.

קיה ספורטאז'

תא הנוסעים

אחד היתרונות ברכבי הפנאי נמצא בתנוחת הנהיגה. הישיבה כאן גבוהה ושולטת, דבר שמקל על ההתנהלות בחניות, בפקקים ובשאר מרעין בישין תחבורתיים המוכרים לתושבי המטרופולין והמבקרים בו תכופות. מעבר למיקום הגבוה של הגוף והעיניים, המושבים בספורטאז' נוחים ואפשר לכוונן אותם לתנוחה שולטת וטובה לנהיגה.

החלק הכי מעניין ברמת האבזור של קיה ספורטאז', דור רביעי, נמצאת בצד הבטיחות. הדור החדש קפץ לרמה אחרת לגמרי וכבר ברמת הגימור הכי בסיסית, אורבן, אפשר לקבל אותו עם מערכות שיחזירו אותנו הביתה בשלום. כך מותקן ברכב היגוי אקטיבי שמחזיר את המכונית למרכז הנתיב במקרה של סטייה, בלימה אוטונומית והתראות בפני תאונה אפשרית שמתקרבת, סיוע לזינוק בעלייה וירידה במדרון ומערכות נוספות.

גם רשימת אביזרי הפינוק התרחבה והשתפרה. כבר ברמות הבסיס מקבלים מערכת מולטימדיה עשירת יכולות - מסך מגע, ווייז, רדיו אינטרנטי, דיבורית בלוטות' ושליטה מההגה. נוסף על כך - והכל ברמת הגימור הבסיסית, מחשב דרך, פנסי ערפל וגלגלים קלים.

קיה ספורטאז'

גרסת האורבן עם מנוע ה-2,000 סמ"ק מוסיפה לחבילה בקרת שיוט ומצב 'ספורט' בתיבת ההילוכים האוטומטית. ה-LX מוסיפה תאורת אווירה עם נוריות LED בתא הנוסעים, בקרת אקלים, כיוון גובה למושב הנוסע, מגבים שפועלים מעצמם וגג שמש ענק. גרסת המבחן, ה-EX, מוסיפה גם מושבי עור ואם בוחרים בגרסת העל, הפרימיום GT, מקבלים גם כיוונונים חשמליים למושבים, כניסה והנעה בלי לשלוף את המפתח מהכיס וגם לוח מחוונים מהוקצע יותר.

שורת המושבים האחורית מפגינה גם היא את יתרון מבנה הפנאי לעומת מכונית משפחתית רגילה. הכניסה והיציאה נוחות יותר, המרווח בפנים מצוין - לברכיים ולראש, ואפשר להטות את זווית גב המושב לפי הצורך. היושב במושב האמצעי ייהנה פחות מהמרחב, כך שהיינו ממליצים שלא לשכן כאן שלושה מבוגרים אלא שניים. עוד בפינוקי המושב האחורי - פתחי מיזוג, נוריות קריאה ומשענת עם מחזיקי כוסות.

ומה עושים עם כל המזוודות והתיקים? תא המטען של הספורטאז' מרווח וטוב גם הוא. רף ההעמסה קצת גבוה, וזה מכביד עם מזוודות כבדות, אבל התא גדול ומרווח, המיפתח רחב מאוד וגם החלקים העמוקים של התא נגישים מאוד. הגאדג'טיאדה של הבגאז' כוללת ווי תלייה לשקיות סופרמרקט, טבעות ללכידת רשתות לעיגון המטען וגם תאים מעט מוזרים ברצפה.

קיה ספורטאז'

נוחות נסיעה

תנוחת הישיבה הגבוהה עוזרת מאוד בנהיגה בעיר. העמדה הגבוהה מאפשרת שליטה טובה בסביבה ולזה עוזרים החלונות הגדולים שמאפשרים תצפית טובה קדימה ולצדדים. כך אפשר להיכנס ולצאת בקלות לחניות ולסמטאות, ולהתמודד מעט טוב יותר עם פקקים. אחורה הראות לא ממש טובה, ונדרשים חיישני הנסיעה לאחור.

נוחות הנסיעה בעיר טובה מאוד. המתלים מרסנים באופן מעורר כבוד את פסי ההאטה ואת הפגמים הגדולים, ובולמי הזעזועים מאפשרים נסיעה נעימה ונוחה בדרך כלל. למה רק "בדרך כלל"? כי הפגמים הקטנים בכל זאת מורגשים היטב בתוך תא הנוסעים.

מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת עוד יותר. כאן נהנים לא רק מהריסון המצוין של פני הכביש, אלא גם מבידוד מעולה מרעשי כביש ומנוע - זאת, בעיקר, כשהוא לא מתאמץ יתר על המידה. רעשי רוח וגשם דווקא עוברים בעוצמה פנימה, דרך השמשות.

קיה ספורטאז'

מנוע ותיבת הילוכים

קיה ספורטאז' מוצע בישראל עם שלושה מנועי בנזין. שניים נטולי טורבו ואחד מוגדש. הנטולים - האחד בנפח 1,600 סמ"ק, עם 132 כ"ס והשני בנפח 2,000 סמ"ק ועם 155 כ"ס - נתון נמוך משמעותית מאשר בדור הקודם. שני המנועים הללו מוצעים עם הנעה לגלגלים הקדמיים בלבד (2X4). גרסת העל מצוידת במנוע טורבו-בנזין בנפח 1,600 סמ"ק שמייצר 177 כ"ס ושולח את הכוח לכל ארבעת הגלגלים (4X4).

הפערים בין עוצמות המנועים נטולי ההגדשה לא מאוד גדולים, והמנוע במכונית המבחן, 2,000 סמ"ק, לא משדר עוצמות גדולות מדי שמצדיקות תוספת כבדה למחיר. בפני עצמו מדובר במנוע נעים מאוד לפעולה, מתורבת שכזה. הפעולה שלו חלקה ונעים לחיות איתו.

תיבת ההילוכים שאיתו היא אוטומטית ובה שישה הילוכים, בדומה לתיבה שבגרסת הבסיס ובשונה מגרסת העל, שבה מותקנת תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה. הגיר שבמכונית המבחן מעט מיושן, עצלן ולא ממהר להעביר הילוכים במצבים שבהם העסק נדרש באופן דחוף. בשגרה היא דווקא חלקה ונעימה מאוד לפעולה וכל מערכת ההנעה הזו, שאינה מהחזקות, משדרת חיים נעימים עם עוצמה מספקת.

צריכת הדלק במבחן הדרכים שלנו נעה בסביבות 10 קילומטרים לליטר בנזין.

קיה ספורטאז'

התנהגות כביש

איש אינו מופתע מכך שרכב פנאי גבוה אינו מכוון לאופי הנהיגה הספורטיבי, שכמה ממכוניות הכביש הקלאסיות מכוונות אליו. המקרה של הספורטאז' הרביעי אינו שונה. ההגה אינו משדר יותר מדי מידע מהכביש ואין כאן חוויה מהנה במיוחד.

עם זאת, יחסית למקובל בתחום הפנאי, קיה ספורטאז' עושה את העבודה כראוי: אחיזת הכביש שלו גבוהה מאוד וההתנהגות שלו צפויה, כך שהוא מאפשר התנהלות מהירה ובטוחה מאוד עם המשפחה. נוסף על כך, ההגה בנוי כך שהוא מעט כבד לפעולה, משקל מספק ולא קלילות יתרה. העובדה שהוא אינו רוכן יותר מדי בעיקולים משדרגת עוד יותר את האופי הנינוח והבטיחותי שבהתנהלות הספורטאז'.

קיה ספורטאז'

שטח

בגרסת ה-4X4 היקרה של קיה ספורטאז', שאלת השטח רלוונטית יותר. בגרסת המבחן, עם הנעה לגלגלים הקדמיים בלבד, איש לא יצפה באמת לצאת לנסיעת שטח מאתגרת. מבנה הספורטאז' שאצלנו - מרווח גחון (המרחק בין הכביש ותחתית המרכב) שהוא גבוה מהמקובל בין מכוניות הכביש, אבל נמוך מהמקובל ברכבי שטח רציניים, וגם היעדרן של הנעה לכל הגלגלים ונעילות דיפרנציאלים או הילוכי כוח - ישאירו את הנהגים על שבילים סלולים, לא תלולים או חלקים מדי. במקומות האלה הספורטאז' מצוין - יציב, מוצק, נשאר נוח גם כשפני השביל שבורים ומאפשר לתושבי הרכב ליהנות מהנוף בשלווה.

קיה ספורטאז'

סיכום

איש אינו מופתע - קיה ספורטאז' אינו רכב שטח אמיתי - גם לא בדור הרביעי, ובטח שלא בגרסת ה-2X4 ובלי לשדרג אותו בסדנאות מתמחות. ובכל זאת, אופי ה'פנאי' מאפשר לנהגו ולנוסעיו ליהנות מגובה רב מעל לאספלט ומעיצוב אופנתי ומיוחד יותר מכפי שמקובל ברוב המכוניות המשפחתיות הסטנדרטיות. גרסאות הבסיס של הרכב, שעולות רק מעט יותר ממכונית משפחתית סטנדרטית, קרובות לנוקאאוט של תמורה. גרסאות יקרות יותר, כמו זו שבמבחן, שמחירה כיום מדגדג את קו ה-180 אלף שקלים, כבר משחקת בסביבה של מכוניות שהתמורה בהן גדולה משמעותית - רכבי פנאי גדולים, חזקים ומאובזרים יותר ולחילופין - מיניוואנים ומכוניות משפחתיות גדולות ומאובזרות היטב. היות שגם עוצמת המנוע אינה שונה דרמטית מזו של ה-1,600, אנחנו מרגישים שגרסאות הבסיס מעניקות תמורה טובה יותר לכסף.

כך או כך, קיה ספורטאז' החדש מצליח לשדרג את יכולותיו הטובות של הדור היוצא ולהיות טוב מאוד בפני עצמו - בנוחות, במרווח, בהתנהגות וחשוב מהכל - בבטיחות.


לדגמי קיה בישראל - קיה

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה