דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורד אקספלורר המחודש - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


מכיוון שבמבט ראשון לא הצלחתי לגלות מה השתנה בפורד אקספלורר החדש, פניתי אחר כבוד למפרט הרכב. לאחר שגם שם לא נמצאה תשובה שמניחה את הדעת, פניתי לנציג המכירות של פורד לבירור, אך גם הוא לא הצליח לגלות שינוי מהותי או יוצא דופן, למעט סבכה קדמית בעיצוב מעט שונה. בשלב זה נראה היה שגם אם נשאל המהנדסים של פורד, לא בטוח שנקבל תשובה מדויקת בנוגע לטיבה של מתיחת הפנים האחרונה - אז לקחנו את הפורד העצום למבחן מקיף בצפון הארץ ובדקנו מה בדיוק הוא יודע לעשות, ומה בכל זאת נשתנה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד אקספלורר


פורד אקספלורר, בנזין 3.5 ליטר, הנעה כפולה, 290 כ"ס, 359,900 שקל

יתרונות

חסרונות

הופעה מרשימה
צריכת דלק

נוחות נסיעה
מרווח בשורה השלישית

אבזור
מערכת מולטימדיה איטית


פורד אקספלורר

עיצוב

אחרי ששמים את התמונות של האקס-אקספלורר מול אחיו מתוח הפנים והמעודכן, ההבדלים ברורים בהרבה. הפנסים הקדמיים גדולים יותר ומחווני האיתות זכו למיקום יותר סולידי מבעבר. יש פנסי ערפל מרשימים בצורת האות C, והגריל מקבל נקודות ניקל במקום המשטחים הכסופים בהם הוא התהדר בעבר. מאחור, הדיפיוזר (מסיט האוויר מתחת לפגוש) שונה ומבליט את האגזוזים. בכל מקרה, פורד אקספלורר עדיין נוצץ ומרשים למראה.


תא הנוסעים

גם בתוך תא הנוסעים של פורד אקספלורר השינויים לא מהותיים. הפרט המשמעותי ביותר שהשתנה הוא ההגה. ההגה החדש מצוייד בכפתורים מודרניים שמוסיפים לתחושת היוקרה ביחס לדור הקודם. איכות החומרים אינה שונה מהזכור לנו והיא נותרה טובה אך לא מעולה, עם עור ופלסטיק נעים לצד פלסטיקים פשוטים פה ושם.

נדמה שמבחינת האבזור, לא יחסר דבר ליושבים ברכב - ודאי שלא בגרסת הלימיטד עם חבילת הפרימיום, הגרסה היקרה בהיצע שהתייצבה למבחן. החלון הפנוראמי בגג מספק המון אור ליושבים בפנים. הכניסה לרכב מתבצעת ללא מפתח וכך גם ההנעה. מערכת המולטימדיה מוכרת. היתרון הגדול שלה הוא היכולת לשלוט על כל הממשקים החשובים של המערכת גם מהמסך המרכזי וגם מההגה  אל מול מסך קטן הנמצא בתוך לוח המחוונים. החסרון המשמעותי שלה הוא התגובה האיטית והנטייה לקרוס לעיתים. ברשימה הארוכה למדי של אבזור תוכלו לאתר גם מצלמות קדמיות ואחוריות ומערכת ניווט של Waze.



אנחנו מרבים להתלונן על רכבים שמתהדרים בתג מחיר גבוה ללא כיסוי בסעיפי הבטיחות. השינוי המשמעותי באקספלורר החדש הוא מפרט כמעט מלא בתחום הזה. יש בלימה אוטונומית (שבולמת / מאיטה משמעותית ובאופן עצמאי את הרכב במצבי חרום), בנוסף מותקנת בקרת שיוט אדפטיבית שמתאימה את עצמה למהירות בכביש ועל המראות יש מערכת המזהה רכב בשטחים מתים.
הדבר היחיד שמעיב על הרושם הטוב היא רמת ההגשה. החומרים איכותיים, אבל אל תשוו לרכבי יוקרה גרמניים. כך גם הפעולה של מערכות הבטיחות, שעושות את העבודה, אבל לא באופן מלוטש כמו מערכות מבית וולוו או מרצדס.

תנוחת הישיבה יכולה להפתיע את מי שמצפה לשבת על גבו של פיל אמריקאי גבוה. הישיבה מזכירה יותר נהיגה בטנק עם תחושה מעט סגורה וקו חלונות גבוה. לטובת התאמת תנוחת הישיבה מתגייסים כמעט כולם. הכסא מתכוונן בכל דרך אפשרית, ההגה כנ"ל ואפילו הדוושות מוכנות לזוז חשמלית כדי לסייע לנהג להתמקם בנוח. חימום וקירור מושבים מוסיפים עוד נקודות לנוחות הנהיגה. המרווח בשורה השנייה נפלא לשני מבוגרים, אך המושב השלישי לא מוצלח ביחס למשפחתית ממוצעת וקשה לצפות שמבוגר ישב בו לאורך הרבה זמן.

השורה השלישית לא מרווחת מאוד, אבל תספיק בהחלט לילדים. למעט הכניסה הלא נוחה דרך השורה השנייה, מדובר בזוג מושבים שלא יביכו מיניוואנים אירופאים ממוצעים. מי שמצפה למצוא כאן את המרווח של מיניוואנים ענקיים נוסח טויוטה סיינה או קיה קרניבל, עלול להתאכזב.

תא המטען די קטן כשכל המושבים פתוחים ולא שונה משמעותית מזה של מכונית מיני. קיפול המושבים האחוריים (חשמלית כמובן) יעניק נפח הטענה עצום.

פורד אקספלורר

נוחות נסיעה

הגלובליזציה אולי הגיעה גם לשוק הרכב, אבל מתלים של מכונית אמריקאית הם עדיין מתלים רכים, בדרך כלל. מערכת המתלים של פורד אקספלורר לא רק אמורה לספק נוחות נסיעה טובה, אלא גם להחזיק יותר מ-2 טון של פלדה. המשמעות היא שהמתלים מכוונים איפשהו בין רכות לריסון.

בנסיעות עירוניות מורגשת נוקשות מסויימת בתחילת המהלך של המתלה, כך שההתמודדות עם כל מיני בורות ושברים האופייניים מאוד לארצנו הקטנטונת היא סבירה, אך לא יותר. ככל שהשיבושים בולטים יותר כך הנוחות משתפרת.

מחוץ לעיר הנוחות רוב הזמן טובה. הפתיע אותנו בידוד רעשים מוצלח מבעבר וטוב מאוד בפני עצמו, בעיקר בנוגע לרעשי רוח שאמורים להיות מאוד נוכחים במכוניות עם מבנה קובייתי, שלא ממש עושות הנחות במפגש עם האוויר.



מנוע ותיבת הילוכים

אם כבר דיברנו על אמריקה, אז גם ידוע שבארצו של הדוד סם אוהבים מנועים אטמוספריים עתירי נפח. לעומת המקובל שם, מנוע שישה צילינדרים בנפח 3,500 סמ"ק נשמע כמו חתלתול קטן. ביחס להיצע המקובל בישראל מדובר במנוע די גדול. מכיוון שיש פה 2 טון שצריך להזיז ממקום למקום, אפשר להבין את הבחירה הזו. 290 כוחות סוס ו-35 קג"מ בהחלט מספקים. כבר מתחילת התנועה קצב ההתקדמות של האקספלורר נחוש, למרות שהוא לא יוצא מאוד מהר מהמקום ולא מרגיש חזק מאוד בהתחלה. כמו מנועים גדולי נפח וחשוכי מגדש,  עיקר הכוח מגיע בשלב מאוד מאוחר (4,100 סל"ד לשיא קג"מ) ונמשך מאוחר (6,500 סל"ד לשיא המומנט). בהמשך הדרך הוא צובר מהירות בקצב מאוד משכנע. עקיפות, לדוגמא, יתבצעו באופן הרבה יותר זריז והחלטי מאשר יציאה מהרמזור. כל הסיפור הזה מלווה בצליל חביב ונוסטלגי למי שנהג במנועים עתירי נפח ישנים, וקצת רועש ואגרסיבי למי שלא אוהב את הסגנון.

צריכת הדלק של פורד אקספלורר, כמתבקש, לא תשים אותו בקו אחד עם הפריוס, אבל ביחס לרכבים דומים מבחינת גודל וביצועים היא עדיין בתחום הסביר. 7.2 ק"מ לליטר נמדדו ל-SUV המגודל במבחן שחלקו בתנאים תובעניים מאוד ורובו רגוע ושליו.

פורד אקספלורר

התנהגות כביש

המבחן שלנו לקח את האקספלורר לכבישים המהממים בין פורייה לצומת צמח, ומשם במעלה חמת גדר בואכה רמת הגולן. על פניו לא מדובר בכוס התה של חוקר הארצות (Explorer) ואני בדרך כלל מוצא את עצמי בכבישים אלו בעיקר עם מכוניות ששוקלות חצי מהג'מוס האמריקאי. הרכב שהתייצב למבחן צוייד במערכת ההנעה הכפולה והיא עושה את תפקידה באופן מרשים בכבישים החלקים. האחיזה גבוהה מאוד, הבלמים חזקים (אם כי ספוגיים) והצד הנוקשה של המתלים מאפשר פחות זוויות גלגול מהצפוי. עם זאת, לא מדובר במכונית מהנה. ההגה מאוד ארוך וחסר לחלוטין משקל או פידבק. התנועות של המרכב הכבד גמלוניות והזריזות היא ממנו והלאה. ישנה טיה לתת היגוי, אם כי פחות ממה שהערכנו שתהיה. לנהגים שמסיעים משפחות מדובר בנקודה מאוד חיובית ובפיתרון מוצלח ובטוח.

פורד אקספלורר

סיכום

בניגוד להיצע בארה"ב, שם לפורד אקספלורר יש תחרות רבה, בארץ המתחרה הישיר הבולט הוא שברולט טראוורס - במיוחד לאור חוסר הבהירות בנוגע ליבוא המקביל של טויוטה היילנדר ואחרים. מחירו של האקספלורר מציב אותו כאופציית רכישה לאנשים אמידים. מי שמחפש רכב בעל 7 מושבים במחיר הזול האפשרי יכול להסתפק בחצי ואפילו בשליש ממחירו של הפורד המגודל, אבל האקספלורר ממש לא מכוון לשם. התכלית שלו היא למשוך לקוחות שהיו רוצים SUV יקרים כמו אינפיניטי QX60 ו-וולוו XC90, אבל לא מעוניינים לשלם את הפרמייה של המותג.

תחשבו עליו כעל אודי Q7 "לעניים": במחיר וברמת האבזור שלו, SUV של יצרן יוקרה יעלה לפחות 200,000 שקל יותר מהאקספלורר וכאן מדובר בפער של ממש. בשביל התמורה שהוא מציע, לאור המרווח והאבזור העשיר, הגרסה היקרה של האקספלורר מתחילה להישמע כמו עסקה די משתלמת.


לדגמי פורד בישראל - פורד

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה