דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סיטרואן C4 - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
 


סיטרואן תמיד הייתה שם נרדף לאוונגרדיות, לחדשנות, ליצירתיות. דומה כי בכל מבחן לסיטרואן חדשה מתרפקים על העבר ומזכירים את המכוניות החלוציות של היצרנית הצרפתייה: את ה-DS המיתולוגית, שהביאה סטנדרטים חדשים של טכנולוגיה אל עולם הרכב; את הדה שבו הקטנה, שהייתה תשובה הולמת לחיפושית של הרייך השלישי באותן שנים; את ה-SM, ה-CX, וה-XM, מכוניות יוקרה פורצות דרך שלא תמיד זכו לכבוד המגיע להן; ואפילו את ה-BX וה-C5 של שני העשורים האחרונים, משפחתיות גדולות שקבעו סטנדרטים חדשים בתחום הנוחות.

סיטרואן C4, מנוע בנזין 1.6 ליטר, 120 כ"ס, אוטומטית, החל מ-120,990 שקל  

יתרונות

חסרונות

תא נוסעים איכותי ומרווח

תיבה אוטומטית מיושנת

  נוחות טובה, שיכוך מצוין

 פחות נועזת ו"סיטרואנית" מקודמתה

  עיצוב אלגנטי ומרשים

 

גם סיטרואן C4 היוצאת הייתה מכונית כזאת. היא אמנם לא שינתה סדרי עולם ולא תיזכר בספרי ההיסטוריה כמכונית שהפיחה רוח חדשה בסגמנט המשפחתיות, אבל היה בה את מימד החדשנות הסיטרואני שהתחייב מהסמל השוכן על הגריל. זה התבטא בפרטים הקטנים: ההגה בעל הטבור הקבוע, לוחות השעונים הדיגיטאליים הייחודיים, מבשם האוויר האינטגראלי, וכמובן - העיצוב החדשני.

עם התרגשות קלה בלב, אספתי סיטרואן C4 חדשה ממגרשי היבואן. צבע חום? נו. שיהיה. אני יודע שלא כולם מסכימים איתי, אני יודע שרבים חושבים שה-C4 הקודמת הייתה נועזת ומרשימה יותר, אבל אני אהבתי את העיצוב של ה-C4 החדשה. הקווים הנקיים, האלגנטיים, משווים לה מראה של מכונית יקרה בהרבה. לא פלא שסיטרואן DS4 הפרימיומית נראית כמעט זהה ל-C4 הרגילה. את היופי הזה מתחשק לשכפל.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיטרואן C4

 

סיטרואן C4 החדשה. פחות נועזת מקודמתה, אבל נראית נהדר / צילומים: נועם ריין

גם מבפנים, סיטרואן C4 היא מכונית נאה. אין פה את הגימיקים שהכרנו מה-C4 הקודמת  אין פה חדשנות ותעוזה, אבל תא הנוסעים נראה טוב והוא נעים מאוד לשהייה. גלגל ההגה בנוי היטב, ומצופה עור נעים לאחיזה. לוח השעונים ממוקם היישר מול עיניו של הנהג (ולא מול עיניהם של הנהגים האחרים בדרך, כפי שהיה ב-C4 היוצאת) ובחושך הוא מואר בצבעוניות אלגנטית. גם איכות החומרים מעולה, ברמה שמזכירה את המתחרות מגרמניה ואת פיג'ו 308 שהלכה בדרכן כבר לפני 3 שנים. חבילת אבזור עשירה, כבר בגרסת ה-Comfort הבסיסית שנבחנה, הופכת את סיטרואן C4 החדשה למכונית משתלמת מאוד במונחים של כפתור לשקל: מערכת השמע המצוינת נשלטת מההגה, כמו גם בקרת השיוט ומגביל המהירות. שפע של ידיות אחיזה, תאי אחסון ומגירות נסתרות משפרים אף הם את איכות החיים, ונוריות התראה לכל 5 חגורות הבטיחות, פנסי ערפל קדמיים ופנסי חזית עוקבי פניה משלימים את החבילה הבטיחותית. זאת, מלבד 6 כריות האוויר ומערכות העזר הסטנדרטיות.

מקובל לומר כי על פי התפיסה של מרבית הלקוחות, פולקסווגן גולף נחשבת למכונית קטנה ואילו יונדאי אקסנט נחשבת כמשפחתית. מכונית האצ'בק בעלות 5 דלתות, על פי ההסתכלות הרווחת, תמיד ייחשבו לקטנות יותר ממכוניות הסדאן. ובכן, סיטרואן C4 מנפצת את המיתוס הזה. מבלי להיראות גדולה במיוחד, מעניקה ה-C4 מרווח שלא היה מבייש מכוניות סדאן, גם כאלו מקטגוריה אחת למעלה. המושבים מלפנים נוחים, אוחזים ותומכים היטב, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת מאחור: על אף מרווח הראש המצומצם (שנגזר מהעיצוב הדרמטי), נהנים יושבי הספסל האחורי ממרווח רגליים מעולה וממרווח ישבן (יש שם רשמי לרוחב הספסל?) נדיב במיוחד. שתי טרמפיסטיות לא רזות שחברו לידיד עב בשר לנסיעה ארוכה, העידו על איכות חיים יוצאת דופן במושב שמאחור. אם היינו בשנות ה-80, משפחות ברוכות ילדים היו בוודאי משכנות שם צאצאים לרוב. גם תא המטען, נקודת תורפה ידועה במכוניות האצ'בק, מצליח להפתיע עם נפח אחסון מרשים. תא הנוסעים של סיטרואן C4, אם כן, מנצח בגדול. זמן טוב לצאת לנסיעה.


 

כצפוי, סיטרואן C4 היא מכונית נוחה. את רוב שיבושי הכביש מצליחים המתלים לספוג בעדינות, ורק אל תוך מכסי הביוב והבורות הגדולים נוחתת הסיטרואן בצליל חבטה מטריד. זו לא רמת הנוחות של סיטרואן C5 וגם לא של רנו פלואנס, אבל ה-C4 עומדת ברף המקובל בקטגוריית המשפחתיות. על הכביש הפתוח משתפרת הנוחות בעוד רמה או שתיים, והשיוט הופך לנינוח ונעים. גם במסלולים מעט יותר מאתגרים שומרת הסיטרואן על יציבות ורוגע. המתלים המאוזנים מאפשרים לשמור על קצב התקדמות מהיר תחת עומס של פניות ועיקולים. ההגה, כמובן, לא משחרר היזון חוזר אל ידיו של הנהג, אבל לזה כבר התרגלנו בשנת 2011. לסיום, יצוינו הבלמים שהפגינו פעולה נחושה ובלתי מתפשרת, מבלי להוות מטרד קופצני בכבישים הפקוקים.

את שילוב המנוע והגיר אנו מכירים מדגמים אחרים של קונצרן PSA. יחידת הבנזין בנפח 1.6 ליטר, שפותחה בשיתוף עם ב.מ.וו, מפיקה 120 סוסים בריאים שמספיקים בהחלט בכדי לשנע את ה-C4 למחוז חפצה. תיבת ההילוכים, ובכן, היא אותה תיבת AL4 ותיקה – שמזה עשור וחצי עוברת עדכונים וליטושים אחת לשנה-שנתיים. גם כיום, במהדורה העדכנית ביותר שלה, מצליחה התיבה להפריע להרמוניה. אמנם, היא פועלת בצורה רהוטה מבעבר, אך עדיין מצליחה לסרס ולעקר את כוחו האיתן של המנוע. בהתנהלות רגועה, התיבה דווקא מצליחה להעלים את חסרונותיה – מלבד בשלב הזינוק מהמקום, שם נראה כאילו התיבה גזלה כמה עשרות סוסים מיחידת הכוח – אך כאשר באים אליה בדרישות, מתחיל שלב המו"מ. הורדת הילוך כתוצאה של לחיצה הגונה על דוושת המצערת היא לא פעולה מובנת מאליה עבור התיבה, שדורשת לשלוח את הבקשה לקיק דאון בשלושה העתקים אל הועדה לבחירת הילוך מתאים. כאשר ועדה זו תגיש את מסקנותיה, הנהג ודאי ירצה בהעלאת ההילוך בחזרה - וגם פעולה זו צפויה להיתקל בחומות הביורוקרטיה.


תא הנוסעים כבר לא נועז, אך הוא בנוי היטב מחומרים באיכות מעולה / תמונת יצרן

כבוגר תיבת ה-AL4 במגוון מהדורות שונות ב-3 רכבים צרפתיים שעמדו בחניית ביתי, אני חייב לציין כי בהחלט ניתן להסתגל לתיבה הזאת ואף ליהנות מיתרונותיה. אך כבוגר המבחן על פיג'ו 3008, אני גם חייב לציין כי תיבת 6 ההילוכים המודרנית של Aisin פועלת כל כך יותר טוב, שפשוט מתבקשת הפגנה המונית ברחובות פריז בדרישה לשלב את התיבה הזאת בכל הדגמים.

עד שזה יקרה, יהיה קשה להמליץ בפה מלא על סיטרואן C4. מצד אחד, מדובר במכונית משפחתית מעולה – מעוצבת להפליא, נוחה, שימושית ומרווחת מאוד. היא קוטפת בקלות את תואר "מלכת ההאצ'בקיות", ומעניקה פרשנות מחודשת ורלוונטית מתמיד למקף המחבר בין המילה "משפחתית" לבין התיאור החצי מתנצל "5 דלתות". סיטרואן C4 החדשה מוכיחה שמכונית בתצורה מקוצרת יכולה לשמור על סקסיות בלתי סטיישנית בעליל, ועדיין להיות פרקטית לשימוש משפחתי. מצד שני, וזו כוכבית קטנה אך מרגיזה, ל-C4 החדשה יש תיבת הילוכים בכלל לא חדשה. אפשר לחיות עם זה, אפשר להתמודד עם זה, אבל לא בטוח שזו פשרה שמגיע לנו לספוג במכונית שעולה מעל 120,000 שקל.

לדגמי סיטרואן בישראל – סיטרואן

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה