דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: מאזדה CX5 החדשה

Getting your Trinity Audio player ready...



מאזדה, יצרנית רכב קטנה במונחים עולמיים, חוותה בהיסטוריה שלה כמה תקופות זוהר - אך לצידן גם עברה משברים וימים קשים יותר. בסוף שנות השמונים ותחילת התשעים, עם השקת ה-MX5 המיתולוגית וה-MPV הפופולארי, חוותה מאזדה פריחה שהציבה אותה כאחת מ-3 יצרני הרכב הגדולים ביפן. החברה הקימה מפעלים נוספים והשקיעה סכומים נכבדים בהרחבת פסי הייצור, אך זמן לא רב לאחר מכן נקלעה למשבר והתקשתה להתמודד עם ההוצאות הכבדות.

מאזדה CX5

כמה שנים מאוחר יותר, בעשור הראשון של שנות ה-2000, הביאה השותפות עם פורד להצלחה עבור מאזדה, והחברה שוב בחנה הרחבה של פסי הייצור. אך בתחילת העשור הנוכחי נפרדו החברות, ומאזדה החליטה כי על אף המעבר הדרמטי לדגמים החדשים בתפיסת ה"סקיי אקטיב" - לא יהיה נכון עבורה להשקיע כמיליארד דולר בהגדלת הייצור, והעדיפה להציב יעדים צנועים יותר. יעד המכירות ל-CX5 היוצא, שהושק ב-2012, עמד על 160,000 כלי רכב בשנה; הביקוש בפועל היה כפול מכך, מה שהביא את החברה למתוח שוב את גבולות הייצור, אך גם להחלטה אסטרטגית חשובה: במקום לייצר יותר ולמכור יותר, בחרה מאזדה לייצר כמות מוגבלת של כלי רכב ופשוט להעלות את מחירם. "השאיפה היא להיות מותג סמי-פרימיום", אמר מנכ"ל דלק מוטורס שחר שמש. "בעולם, עם נתח שוק של 2%, זה לא סיפור מסובך כל כך; אבל בישראל, עם נתח שוק שכבר הגיע ל-17%, לא קל למאזדה לבצע את השינוי התפיסתי".
אנשי מאזדה גאים להציג שורה של מבחנים השוואתיים מרחבי העולם, בהם נבחנו דגמי מאזדה לצד מותגים כמו ב.מ.וו, וולוו ואודי; ברור להם כי בישראל השוואות כאלו יתקבלו בהרמת גבה, אבל הכיוון הוא בהחלט למעלה. לכן ה-CX5 החדש לא השתלב במגמת ההוזלות של רכבי הפנאי, אלא דווקא התייקר, והתמורה הגבוהה שיעניק הרכב אמורה לפצות על כך ולאפשר פניה לקהלים אנינים יותר. את הטענה הזאת בדקנו בכמה מאות קילומטרים של נהיגה ממושכת, במסגרת יום ההשקה שארגנה היבואנית.

***

מאזדה CX5 החדש לא נראה שונה מהותית מקודמו. המימדים כמעט לא השתנו, הסגנון דומה, אך הנגיעות הקטנות והליטושים מקנים לו מראה מודרני ויוקרתי יותר. הפנסים הקדמיים, הסמל הבולט לפנים והחידודים בפרטים הקטנים מספיקים לו כדי להיות מותאם ל-2017, גם אם זה נראה יותר כמו מתיחת פנים ופחות כמו דגם חדש מן היסוד.

מבפנים השינוי בעיצוב לא דרמטי, וההבדלים העיקריים הם בפתחי המיזוג שהפכו מחודדים והשתלבו בתוך פסים רוחביים המעניקים תחושת מרחב, ובמסך המולטימדיה שיצא מחוץ לדשבורד.

מאזדה CX5

קפיצת מדרגה משמעותית ראשונה מתגלה כשבוחנים את איכות החומרים; המושבים מדופנים בעור משובח בכל הגרסאות, ודיפוני עור איכותי נמצאים גם על הדלתות, ההגה ומשענת היד. איפה שאין עור נמצא פלסטיק איכותי או מתכת, והכפתורים השונים נותנים פידבק מוצק ונעים בלחיצה. תא הנוסעים של מאזדה CX5 מעניק תחושת פרימיום לכל דבר ועניין.

***

רשימת האבזור תמיד היתה אחת מהחוזקות הבולטות של דגמי מאזדה, וגם כאן המפרט עשיר - אם כי לא ניכר פער לעומת המתחרים, בטח שבסביבת המחיר הזו. מערכת המולטימדיה (המצוינת) זהה לזו של הדור היוצא, אך מוסיפה ניווט מקורי של iGO עם גישה לאינטרנט, מה שאמור לספק דיווחי תנועה; בפועל זה עובד הרבה פחות טוב מ-Waze, כפי שגילינו בעבר, וגם ההנחיות הקוליות מוגבלות לאנגלית בלבד.

מחוץ למולטימדיה, נגלה כי בקרת האקלים קיבלה יציאות למושב האחורי, לבלם היד החשמלי נוספה פונקציית "אוטו הולד" שמחזיקה את הרכב בעמידה, ויש ברכב גם תאורת לד מלאה כסטנדרט, מושב נהג חשמלי וכפתור להתנעה (אך הכניסה דורשת לחיצה על השלט). גרסאות בכירות יותר מוסיפות גם תצוגה עילית של נתוני הנסיעה מעל לוח המחוונים, חיישנים היקפיים, דיפוני עץ ועוד.

מאזדה CX5

מבחינת הבטיחות, מאזדה יצרה הכלאה מעט משונה בין המערכות המקוריות לבין המובילאיי בהתקנה מקומית. זו האחרונה מותקנת בכל הגרסאות, אך כאשר היא חופפת למערכות הרכב המקוריות - מושתקות ההתראות של המובילאיי. בגרסה הבסיסית יש בלימת חירום אוטונומית עד למהירות של 80 קמ"ש עם זיהוי הולכי רגל; גרסאות יקרות יותר מוסיפות גם התראה ותיקון לסטיה מנתיב הנסיעה (עובד נהדר), אך המערכת לניטור רכב בשטח מת במראות - שהיתה בדור היוצא - כבר איננה קיימת, וגם בקרת שיוט אדפטיבית לא תימצא באף אחת מהגרסאות. חבל.

***

אי-השינוי במימדים, כצפוי, הותיר את המרווח על כנו - כך שיש ב-CX5 די מקום ל-4 נוסעים מבוגרים. כמו במתחרים, נוסע שלישי מאחור יחוש בצפיפות מסוימת. המושבים מאחור נוחים מאוד, ונוספה להם משענת יד מרכזית שבתוכה מסתתרים מחזיקי כוסות ושני שקעי USB עם מתח מספק לטעינת סלולאריים וטאבלטים (2.1A). תא המטען סביר בגודלו, אם כי הוא קטן במעט ביחס לדור היוצא, והמדף שלו מתרומם בצורה נוחה מאוד יחד עם הדלת.

***

שיפור משמעותי נוסף שעבר על מאזדה CX5, בדרך לעולמות הפרימיום אליהם שואפת היצרנית היפנית, הוא באיכות הנסיעה. המתלים, כך נראה, רוככו מעט - אך זה לא ההסבר היחיד להתקדמות האדירה בנוחות הנסיעה. המאזדה משכך היטב שיבושים בעיר, ושומר על ריסון נפלא מחוצה לה. גם על הכבישים האכזריים של דרום רמת הגולן וגם בסמטאות השבורות של ראמה ופקיעין, נותר המאזדה נינוח, יציב, רגוע ומרוסן.

הפער בין רמות הגימור בולט בהקשר הזה: בעוד גרסת הבסיס, עם חישוקי "17, מספקת נוחות מעולה - הרי שבגרסאות הבכירות יותר עם חישוקי "19 מורגשים שיבושי הכביש באופן משמעותי הרבה יותר (אם כי גם שם המצב לא רע בכלל). גרסת ה-4X4, עם המנוע הגדול והחישוקים הגדולים, נפגעת גם מתוספת המשקל - ומציגה את רמת הנוחות הפחות טובה מבין הגרסאות השונות.

מאזדה CX5

בנוסף ליכולת השיכוך, מפגין המאזדה בידוד רעשים ברמה סופר-גבוהה. למעט רעשי המנוע המופיעים במאמץ, שומר ה-CX5 על שקט מופתי בחלל הרכב. שאפו.

***

בהיצע המנועים לא חל שינוי. הגרסה הבסיסית, שלבטח תהיה הנמכרת יותר, מצוידת במנוע 2.0 ליטר אטמוספרי המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. כמו בדור היוצא, המנוע הזה לא מאוד גמיש ולא מעניק כוח רב בסל"ד נמוך. תאמצו אותו ותקבלו תאוצות מצוינות, אך בתנאי יומיום הוא ירגיש חלש יותר מפולקסווגן טיגואן, פורד קוגה או פיג'ו 3008. דוושת הגז "מחולקת" לשניים: החלק הראשון ליניארי ומספק תאוצות מתונות, ובלחיצה חזקה יותר - אחרי שמורגש ה"קליק" - מגיע הקיק-דאון ומשתחרר הכוח אל הגלגלים.

גרסת ה-2.5 ליטרים מגיעה בדור החדש רק ברמת הגימור הבכירה ובמחיר גבוה למדי, והיא מציעה הספק של 195 כוחות סוס - אך עם אופי דומה לזה של המנוע הקטן יותר. גם כאן, לחיצה מתונה על הדוושה לא מייצרת דרמות, אך במאמץ מפגין המנוע הזה יכולות גבוהות באופן מוחשי מזה של המנוע הבסיסי, וה-CX5 בגרסה זו מתייצב לצידם של הג'יפונים החזקים יותר בסגמנט.

מאזדה CX5

תיבת ההילוכים, אוטומטית עם 6 יחסי העברה, פועלת נהדר ומחליפה הילוכים בצורה מהירה וחלקה. תחת עומס כבד הורגשו חבטות, אך זה קרה במצבי קיצון נדירים.

צריכת הדלק בנסיעת המבחן עמדה על 11.4 ק"מ לליטר עם מנוע ה-2.0 ליטר ו-10.5 ק"מ לליטר עם מנוע ה-2.5 ליטר. שני הנתונים נמדדו בנסיעה בינעירונית מתונה יחסית.

***

יכולת דינאמית גבוהה היא אחד מסממני ההיכר של מאזדה בדורות האחרונים, וגם אם ה-CX5 לא מבריק כמו ה-3 או ה-6 - הרי שהוא עדיין דינאמי ומהנה ביחס לג'יפונים מסוגו. הריכוך המסוים שעבר הדור החדש פגע מעט בחדות, השלדה קצת פחות מתקשרת וגם ההגה קל ומנותק יותר (אם כי בהחלט מדויק). ועדיין, אחרי כל זה, ה-CX5 החדש שומר על אחיזת כביש טובה מאוד, נכנס בחדות לפניות ומייצר קצב מהיר מאוד עבור ג'יפון.

***

"זוהי קפיצת המדרגה הגדולה ביותר שרכב של מאזדה אי פעם ביצע", הכריזו בגאווה אנשי מאזדה. אנחנו לא בטוחים שאנחנו מסכימים איתם. המעברים ממאזדה לנטיס למאזדה 3, או מה-3 הקודמת לזו הנוכחית, ובטח שהמעבר מה-626 למאזדה 6, היו משמעותיים הרבה יותר; אבל אנחנו מסכימים לכך שגם אם ה-CX5 הוא לא מהפכה ביחס לקודמו, הרי שמדובר ברכב שמסמל כיוון חדש עבור מאזדה.

מאזדה CX5

המעבר לעולמות של פרימיום, או לפחות השאיפה לשם, נראה מוחשי מתמיד. ה-CX5 החדש נראה ומרגיש איכותי בהרבה לעומת קודמו, נוח יותר, שקט בהרבה וגם מאובזר יותר. האם מדובר בשובר שוויון בקטגוריה? כנראה שלא, אבל הדגמים היומרניים יותר כדוגמת פולקסווגן טיגואן או פיג'ו 3008 בגרסאותיהם היקרות, צריכים לישון פחות טוב בלילות הבאים. עד כאן אין הפתעות מיוחדות - אבל חלקכם ודאי יופתע לשמוע כי לטעמנו, גם אודי Q2 ואפילו ב.מ.וו X1 עלולים לסבול מנדודי שינה בקיץ הזה. ולא בגלל החום והיתושים.

לדגמי מאזדה בישראל - מאזדה

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה