דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: פורד פוקוס מול קיה סיד - גרסאות סטיישן דיזל

Getting your Trinity Audio player ready...



עד לפני כמה שנים, קניית מכונית סטיישן הייתה עניין ששמור רק לטכנאים, זגגים ואינסטלטורים. אבל משהו בתפיסה בשוק הרכב הישראלי שינה זאת משמעותית. לא ברור אם אלו רוכבי האופניים שמצאו דרך לוותר על המנשא המעיק, משפחות שהצליחו לשים בתא המטען עגלה מבלי לוותר על המזוודה או פשוט מחיר מוצלח, אבל סוף סוף גם הנהג הישראלי מוכן לנסוע במכונית סטיישן. אבל מה עם מנועי דיזל? עד היום שמענו שהם רועשים, מזהמים ומתאימים רק למי שנוסע הרבה. אז זה נכון? או שאולי גם כאן צריך לחשב מסלול מחדש?

להשוואת נתונים: פורד פוקוס סטיישן מול קיה סיד סטיישן



לקחנו את פורד פוקוס סטיישן וקיה סיד סטיישן, שתיהן מונעות בדיזל, ויצאנו לראות האם הקונספט באמת שווה תוספת מחיר קטנה, ועל הדרך בדקנו מה ההבדלים בין השתיים.

עיצוב וסגנון

כשמסתכלים על שתי המכוניות קשה להחליט מי יותר מרשימה למראה. אף אחת משתיהן לא מעוצבת באופן מרשים, בטח שלא כמו גרסאות ההאצ'בק שלהן, אבל שתיהן מגיעות עם מראה מכובד ועיצוב מחודד. לשתיהן יש גם חלונות מושחרים מאחור. לדעת הבוחנים הפוקוס טיפ-טיפה יותר מצודדת, בעיקר לאחר מתיחת הפנים האחרונה, אבל זו באמת דעה סובייקטיבית ופגשנו במהלך המבחן לא מעט אנשים שהעדיפו את הקיה. כשמסתכלים על הפרצוף והישבן של שתיהן, זו לצד זו, אפשר אפילו קצת להתבלבל ביניהן.

העיצוב של תאי הנוסעים, בשתי המכוניות, לא מדהים. שתיהן מציעות סביבה כהה מדי, בשתיהן יש נגיעות כרום שמנסות להציל את המצב, ובשתיהן איכות החומרים וההרכבה לא רעה.




אבזור ותפעול
שתי המכוניות הגיעו למבחן בגרסתן הבסיסית. הפוקוס סטיישן דיזל הגיעה בגרסת Trend ואינה מוצעת בגרסה אחרת עם מנוע הדיזל, בעוד הסיד דיזל קיימת גם בגרסה מאובזרת אבל יקרה בהרבה. המשמעות היא שאם אתם רוצים חלופה עם מנוע דיזל למשפחתית סטיישן תאלצו לוותר על אבזור מפנק. שתי המכוניות מגיעות עם בקרת שיוט והגה מצופה עור, וזה פחות או יותר האבזור המשותף. הפוקוס מוסיפה מערכת מולטימדיה ובקרת אקלים ללא תוספת תשלום. בקיה חישוקים קלים (שלא מוצעים בפוקוס) ומערכת המולטימדיה מגיעים בתוספת תשלום, אבל מחירה נמוך מהפוקוס כך שבפועל מכוניות המבחן עולות פחות או יותר אותו הדבר.

גם לפוקוס וגם לסיד יש מערכות מולטימדיה בהתקנה מקומית שמבוססות על מערכת הפעלה של אנדרואיד. בשני המקרים לא מדובר במערכות מוצלחות במיוחד. שתיהן קצת איטיות, ושתיהן מסורבלות לתפעול תוך כדי נסיעה. ובכל זאת, המערכת של הפוקוס קצת יותר מוצלחת. היא נראית מקורית, נתקעת פחות, ויש לה מספר כפתורי תפעול, כמו גלגלת הווליום, שאין בקיה. גם המסך מעט יותר גדול.
אז הבנו שלא מדובר במכוניות מאובזרות, וברמת אבזור זהה הן יעלו בערך אותו הדבר. תיקו. 




מרווח ושימושיות
הפוקוס מעולם לא הצטיינה במרווח נדיב לנוסעים, וגם במבחן הזה היא פחות מבריקה. המרווח לברכו השמאלית של הנוסע נפגע מהבליטה בקונסולה המרכזית, שזה לא נורא בכלל אבל פחות מוצלח ממושב הנוסע בסיד. במושב האחורי המרווח לרגליים בפוקוס סביר בלבד מאחור, גם לשלושה יהיה מעט יותר צפוף, אבל מדובר בפער קטנטן. המושב עצמו נוח יותר מבסיד והוא מעט יותר גבוה ותומך ברגליים. בשתיהן יש מרחב עצום לראש וגם לגבוהים במיוחד לא תהיה בעיה בסעיף הזה, הודות להארכת הגג של תצורת הסטיישן. הסיד סטיישן מציעה מאחור חלונות גדולים יותר וקו חלונות נמוך יותר, זה מכניס יותר אור לשורה השנייה והופך אותה למוצלחת יותר מבין השתיים.

נפח תא המטען של הפוקוס קטן משמעותית (476 ליטר לעומת 528). עם זאת, מימדי האורך והגובה שלו גדולים יותר, וגם הדלת משתפלת יותר מאוחר כך שהנפח בנוי באופן יותר רבוע וכל עוד לא מקפלים שורת מושבים הכנסה של קופסא גדולה תהיה קלה יותר בפוקוס. לעומתה, לקיה פתח כניסה גדול משמעותית (בגלל דלת משתפלת), יש בה גם תאי אחסון שימושיים מתחת לרצפת התא, בצידי הרכב, מעל ומאחורי בתי הגלגלים. בסופו של דבר, בסעיף תא המטען ובסעיף המרווח הקיה פשוט טובה יותר. 





נוחות נסיעה
סעיף הנוחות קריטי במכוניות סטיישן, מאחר ולעיתים קרובות כיול המתלה או הבולם נוקשה יותר כדי להתמודד עם תוספת המשקל. הסיד מכויילת בסגנון מאוד פולקסווגני. היא נוקשה יותר ומרוסנת באופן מאוד מרשים. בתוך העיר היא מעבירה מהמורות לתא הנוסעים באופן ברור יותר ביחס לפוקוס. מחוץ לעיר היא עדיפה, והטיפול שלה במהמורות חד ומיידי, כך שהמתלה לא מנדנד את הרכב. הפוקוס, שמציגה נוחות מצויינת בתוך העיר, פחות נינוחה במהירויות גבוהות. אנחנו חושדים שבאחד מבולמי הזעזועים האחוריים הייתה בעיה, מכיוון שבמבחנים קודמים הנוחות שלה במהירות גבוהה לא נפלה משמעותית מהנוחות במהירות נמוכה.

בידוד הרעשים תלוי מאוד בסוג הכביש עליו נוהגים. ברוב הכבישים בידוד הרעשים של הסיד היה מעט יותר טוב מהפוקוס בדרך כלל, אך על כבישים באיכות סלילה נמוכה עלה רעש מבתי הגלגלים ובמהירויות גבוהות מאוד בידוד רעשי הרוח, מכיוון המראות, מעט פחות טוב ביחס לפורד.

מושב הנהג בפורד רך יותר ונוח יותר, וגם לאורך זמן הוא לא עייף כנהוג במושבים רכים. מושבה של הקיה נוקשה יותר ופחות נוח, למרות שגם הוא תומך היטב בגוף בנסיעות ארוכות.




מנוע וביצועים
ועכשיו הגענו לעיקר המבחן. לשתי המכוניות יחידות הנעה דומות, עם מנוע דיזל מוגדש ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים.

על הנייר לסיד יש יתרון משמעותי. לקוריאנית יש 136 כוחות סוס לעומת 120 בלבד של הפוקוס. לקיה יש גם יותר מומנט (ב-2.5 קג"מ), ורצועת הכוח שלה (הטווח שבין שיא מומנט לשיא הספק) ארוכה יותר. במבחן התאוצה הקלאסי הקיה אכן לא מתקשה לפתוח פער ולברוח קדימה.

אבל זו תהיה טעות לחשוב שמיאוץ מ-0 ל-100 קמ"ש או נתונים על הנייר מכריעים את הסיפור. התנהגות יחידת ההנעה של הפוקוס מאוד מוצלחת. בתור התחלה, תרתי משמע, היא מתחילה נסיעה באופן מוצלח יותר. שילוב ההילוכים בתיבה הרובוטית חלק בהרבה ואין כמעט השהיית טורבו מצד המנוע. בקיה חיבור התיבה מעט קופצני וזה כמעט לא מורגש כל עוד לא נתקלים בתמרוני חנייה מאוד צפופים. השהיית הטורבו של הסיד מובילה לכניסה פתאומית של כוח ותחילת נסיעה פחות מעודנת. הפורד מרגישה כמי שמשייטת לה על גלי המומנט וביום יום יחידת ההנעה שלה היא שותפה יותר נעימה לדרך.

אם כבר דיברנו על תיבות הילוכים. ל-Power Shift של הפוקוס יש שישה הילוכים ולזכרוננו בגרסאות הבנזין היא סבלה מרעידות במהירות נמוכה. כנראה שהשילוב עם מנוע הדיזל עושה לה טוב: היא חלקה, נעימה ומהירה. לא ידוע לנו על שינויים שנעשו לה אך היא מרגישה טוב בהרבה. לאחד הבוחנים הייתה פוקוס סטיישן בנזין במשך שנה והוא נדרש למפרט הטכני כדי להיווכח שמדובר באותה תיבת הילוכים. לקיה יש תיבת הילוכים רובוטית שמגובה באחריות ל-7 שנים וזה, בפני עצמו, פרט שחשוב לדעת.

צריכת הדלק בפוקוס הייתה טובה יותר לאורך היום. בשיוט בין עירוני, שכלל לצערנו תנועה כבדה מהרגיל, צריכת הדלק של הפורד עמדה על 17.1 ק"מ לליטר לעומת 15.5 בקיה. במבחן הכולל, שדרש מהמכוניות נהיגה מאומצת בכבישים התלולים והמפותלים של הצפון הרחוק, עמדה צריכת הדלק של הקיה על כ-12.7 ק"מ לליטר לעומת 13.9 של הפורד. 

ועוד דבר קטן ואולי מפתיע: רעש המנוע. בשתי המכוניות לא ממש תרגישו שמדובר בגרסאות דיזל, למעט טרטור אופייני בתחילת נסיעה.




התנהגות כביש
התנהגות הכביש של שתי המכוניות טובה מאוד וצפויה מאוד. הקיה אוחזת את הכביש באופן מוצלח, היא יציבה ויש לה נטייה קלה לתת היגוי. המנוע החזק מאפשר לה להגיע מאוד מהר ממקום למקום. הפוקוס לעומתה היא מכונית עם שלדה שמחה. היא נכונה יותר להיכנס לסיבובים ונכונה יותר לשחרר זנב. ביום יום זה לא יורגש אבל מי שישחק איתה מעט יוכל ליהנות, או להיבהל, תלוי בעיקר בנהג. ההגה של הפוקוס מדויק מאוד אבל המשקל שלו קל והוא מרגיש מתוגבר מדי. להגה של הקיה יש 3 מצבים לבחירת הנהג. במצב "ספורט" הוא יוצר התנגדות מלאכותית, במצב "נוחות" הוא קל מדי, ואנחנו העדפנו אותו במצבו הרגיל. לחובתו ייאמר שהוא פחות מדוייק מזה של הפורד. לשתי המכוניות בלמים טובים ששרדו יפה את הלחץ המאסיבי של קטע המבחן הדינאמי.




 
סיכום
ההבדלים בין פורד פוקוס סטיישן לקיה סיד סטיישן קטנים ממה שנדמה למי שקרא את המבחן. מדובר בשתי מכוניות סטיישן מצוינות עם יחידות הנעה טובות, נוחות נסיעה מוצלחת ומרווח טוב. השאלה איזו מהן לקנות תלויה מאוד בנהג ובנוסעים.

הפורד מצוידת ביחידת הנעה שתנעם יותר ביום יום, ובנהיגה רגילה היא תהיה עדיפה בזכות הגמישות וההתנהגות החלקה. צריכת הדלק שלה עדיפה, והיא גם מציעה נוחות נסיעה טובה יותר בסביבה עירונית.

הקיה מציעה תא מטען חכם ושימושי יותר, יש לה יתרון במרחב הפנימי ולקונים הפרטיים שבכם היא תקסום בזכות 7 שנות אחריות למנוע ולגיר.



שתי המכוניות יכולות להתאים למי שצריך משפחתית עם תא מטען גדול יותר ויכולות לשמש גם כתחליף לטנדרונים קטנים במידה ונדרש השילוב של נפח הטענה גדול (אבל לא עצום) ומנוע דיזל (לצריכת הדלק, במיוחד בנסועה מצטברת גבוהה).

אם במקרה של פורד פוקוס ישנה גם גרסה עם מנוע בנזין מוצלח לא פחות  (1.5 טורבו עם 150 כוחות סוס), במקרה של הסיד מדובר ביחידת ההנעה הטובה ביותר בהיצע של הדגם. כאמור, כל אחת מהשתיים תהיה בחירה מצוינת, והעובדה שהתקשנו לבחור עם מי מהשתיים לחזור הביתה מספרת כמה הקרב היה צמוד.

להשוואת נתונים: פורד פוקוס סטיישן מול קיה סיד סטיישן

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. קיה  
    מיכה ירון, 10-10-2016

    אני על הסיד נוהג די הרבה (המפעל שאני עובד בו רוב המכוניות הם קיה סיד ) לי אישית מאוד נוח לשבת בקיה נהגתי גם על הפוקוס עם גיר רגיל . אני מעדיף את הסיד בטח שתי המכוניות טובות

    סגור תגובה

  • 2. למה אתם נמנעים תמיד מלתת שורה תחתונה? 
    אורי, 12-10-2016

    נפלא מבינתי איך במבחן הזה ובעשרות מבחנים אחרים שקראתי באתר, אין "שורה תחתונה", מנצח, מנצחת - ולו בנקודות. כאילו עורכי האתר מנסים להיות "בסדר" עם כולם, והאצבעות על המקלדת רועדות כשצריך לתת מסקנה. לא רוצים לפגוע באף יבואן רכב?
    אז די. תתבגרו. אם זה מבחן - אז צריך להיות בו ציון גבוה יותר וגבוה פחות. מצטיינים יותר ומצטיינים פחות, אפילו נכשלים.
    איך אמר צ'רצ'יל? אי אפשר שכולם יהיו מרוצים, כל הזמן. אפשר שחלק יהיו מרוצים, חלק מהזמן. אז במקרה של המבחנים ב-icar הקוראים, אני ואלפים רבים נוספים, לא מרוצים, רוב הזמן. זה לא לא "מבחן", זו "סקירה", במקרה הטוב.
    מקווה בשביל עורכי וכותבי האתר שתרימו את הכפפה, ביחד עם התדמית העיתונאית של האתר, מהרצפה.

    סגור תגובה

  • 3. הרגשתי מאוד לא בנוח כשקראתי את דעתכם החיובית על מנוע הבנזין החדש של הפוקוס 
    בוטום, 13-10-2016

    מנסיוני, מנוע זה פשוט לא טוב - ובעיקר בזבזני מאוד מאוד בדלק. אני חושב שזה כבר די ידוע ברבים. אם דעתכם עליו היא חיובית, אז זה אומר אחת מהשתיים, יש כאן בעיית מקצועיות או בעיה חמורה יותר ותבינו לבד.
    תמיד תמיד תזכרו - אתם קיימים בזכות הקוראים שלכם, ולא בזכות המפרסמים שבאים בעקבותם.
    מה לעשות ופורד הצליחו להקדיח את התבשיל שרקחו עבור הפוקוס המקורית, שהיתה מכונית די מושלמת בזמנה. הנוכחית צפופה מידי, התיבה הרובוטית פשוט לא ראויה (בדגם הבנזין לפחות), ומנוע הבנזין מרגיש כמו שיפצור גרוע כדי לנסות לעמוד בתחרות. אבל מי שרכש כזו באופן פרטי אוכל קש, ויאכל יותר קש כשינסה למכור אותה.
    לאותו היבואן אגב יש מכונית מבריקה בשם מאזדה3.
    לדעתי יש לאתר הזה פוטנציאל כי הסקירות הן מקצועיות. עם זאת נשמח לשמוע בביקורות גם מה לא באמת אהבתם באוטו.

    סגור תגובה

  • 4. תשובות לשאלות הגולשים 
    מערכת האתר, 13-10-2016

    שלום למגיבים,
    אנחנו שמחים תמיד לקבל הערות והארות ענייניות.

    לגבי השורה התחתונה במבחן - אנחנו באמת ובתמים מאמינים שאי אפשר להכתיר "מנצחת" במבחן השוואתי. לכל מכונית יש יתרונות וחסרונות משלה, כך שכל אחת תתאים לצרכים של נהג אחר. מבחינת לקוח אחד המרווח הוא שיכתיר את המנצחת, ומבחינת האחר דווקא הביצועים הם החשובים ביותר. לכן אנחנו מקפידים לדרג את המכוניות בסעיפים השונים, ולא לתת ציון כללי שלדעתנו חוטא לאמת.

    לגבי מנוע הבנזין של פורד פוקוס - כפי שכתבנו במבחני עבר, אנחנו סבורים שהמנוע החדש מעניק ביצועים מעולים, ויחד עם זאת העברנו ביקורת על תיבת ההילוכים ששודכה לו וכן על צריכת הדלק הגבוהה.

    סגור תגובה

  • 5. למערכת האתר: תשובתכם לא רלוונטית 
    אורי, 13-10-2016

    קודם כל, נאה שאתם קוראים את התגובות ומגיבים עליהם בצורה עניינית ומכובדת. זה לא מובן מאליו, שאפו.
    לעניינינו, התשובה שלכם לגבי השורה התחתונה לא רלוונטית. ברור שיהיו כאלה שיעדיפו רכב זה או אחר, ברור שיהיו כאלה שיראו במגרעות מסוימות יתרונות, וכיו"ב. אם נשווה זאת לביקורת מסעדות, ברור שלחלק מהקוראים אותם מאכלים שלא היו טעימים למבקר הם טעימים, ולהפך. האם זה אומר שאי אפשר לכתוב ביקורת מסעדות?
    תפקידכם כעיתונאים הוא לקחת עמדה, ולעמוד מאחוריה. זה מה שהקורא מצפה ממכם. כשהוא רואה את המילה "מבחן", צריך לעמוד מאחוריה משהו, לא מכבסת מילים של "אי אפשר להכתיר מנצחת". ברור שכל אחד יעשה את השיקולים שלו, לפי הפרמטרים שלו - אבל אתם לא יכולים לקלוע לטעם של כל אחד ואחד, וזה לא תפקידכם. תפקיד המבקר הוא לבקר - לקחת את מכלול הפרמטרים בהם הבריקה או נכשלה אותה מכונית, אם במבחן השוואתי ואם במבחן דרכים, להשוות את התוצאה למכוניות אחרות בקבוצתה ולרמת המחיר שלה, ולומר בפה מלא - כדאי, או לא כדאי. ענף הרכב הוא ענף צרכני, והקורא מצפה לדעת: איזו תמורה הוא מקבל ל-70, 90, 130 או 250 אלף שקל שהוא שם על המכונית שבחנתם, יחסית למה שיש בשוק.
    בשביל תשובה של "לכל אחד יתאים משהו אחר" לא צריך לעשות מבחן דרכים ולא מבחן השוואתי. לא צריך לכתוב אף מילה - הקורא יסתכל בדף המפרט של הרכב (אותו אתם עושים מצוין, אגב) ויחליט מה חשוב לו. ברובם המוחלט של אתרי הרכב בארץ ובעולם עומדים מאחורי המילים "מבחן דרכים", ומבצעים מבחן. אמיתי. עם נכשלים, עוברים ומצטיינים. ככה זה במבחן. האם כולם טועים ורק icar הבין את המשמעות ה"אמיתית" של המבחן? לא נראה לי.

    חבל על ההתנצחות. שבו ודברו על זה ברצינות, תחליטו שאתם רוצים להיות בליגה הבכירה - ותעשו את זה. כמי שעובד בתחום האינטרנט אני יכול להבטיח לכם שהחלטה כזו תגדיל לכם את נתוני הצפייה בעשרות אחוזים. תמיד, דעה (לכאן או לכאן - זה לא משנה) תעורר יותר עניין, יותר שיח, יותר אינטראקציה בין הקוראים ולכם - יותר קליקים ויותר כסף. בדוק.
    בהצלחה, זה אתר סימפטי ס"ה, ואשמח לראות אותו מצליח.

    סגור תגובה

  • 6. נשמח להמשיך ולנהל את הדיון 
    מערכת האתר, 16-10-2016

    היי אורי,
    אשמח להמשיך ולנהל את הדיון בצורה אישית. אתה מוזמן לשלוח מייל לכתובת: noam@iCar.co.il

    בברכה,
    נועם ריין.

    סגור תגובה

  • 7. תיבת הילוכים בפוקוס 
    , 25-10-2016

    לגבי עניין תיבת ההילוכים שבפוקוס אז כתבכם פבל כתב על זה לפני מספר שבועות.

    במנוע בנזין 1.6 הקודם שודכה תיבה רובוטית 6 הילוכים עם קלאצים יבשים ופעולתה הייתה מאוד לא מעודנת.

    במנוע דיזל מותקנת תיבה רובוטית עם מצמדים רטובים כפי שהיה במונדאו, אס-מקס וגלאקסי.
    פעולתה הרבה יותר נינוחה ומעודנת.

    סגור תגובה

חזור למעלה