דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ב.מ.וו סדרה 4 - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

הסכימו לסבול: עומר פרלמן, אילן אוחיון ונועם אחיטוב

"האוטו הזה פשוט גדול על כבישי ישראל". את המשפט השמיע אחי הקטן. הפספוס, שעוד לא קרוב לגיל הרישיון, היה צריך בדיוק 15 דקות כדי לקבוע זאת. כשאתה מקבל ב.מ.וו סדרה 4 ליומיים אתה מגלה שלכל אחד יש מה להגיד על הרכב, ואת כולם תזכו לשמוע בפסקאות הבאות.

ב.מ.וו סדרה 4 היא מכונית ישנה חדשה. במקור היא נקראה סדרה 3 קופה, אבל ההצלחה של אודי A5 הבהירה לפרנסי החברה הבווארית שאם מעניקים לדגם שם חדש זה יכול להיראות יפה בטבלאות התקציב. לסדרה 4 יש שלוש גרסאות מנוע שכרגע נמכרות בארץ. ה-420 וה-428 עם מנוע מוגדש בנפח 2.0 ליטר, וגרסת ה-435 עם מנוע טורבו בעל שישה צילינדרים ו-306 כוחות סוס. בסוכנות קיבלנו את הגרסה החזקה יותר, וזה, כמו שאחד הנוסעים סיכם: "בן-%$#@".

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו סדרה 4


ב.מ.וו סדרה 4, 3.0 ליטר טורבו-בנזין, אוטומטי, 306 כ"ס, 462,000 שקל

יתרונות

חסרונות

יחידת הנעה מופלאה

מחיר

התנהגות כביש טובה

אביזרי בטיחות

עיצוב


ב.מ.וו סדרה 4
ב.מ.וו סדרה 4. גם יפה, גם קופה וגם אופה / צילומים: עומר פרלמן
עיצוב וסגנון

"סחטיין על האוטו, הוא נראה מדהים" צועקים ברמזור בחורים חרדים שיושבים ברכב שכור. ניסינו לשכנע שזה רכב של העבודה. לא הצלחנו. במבט ראשון ה-4 נראית מעט ארוכה וחסרת ייחוד, והזנב שלה קצת כבד ומזכיר בכלל את סדרה 5 הגמלונית. אבל מבט יותר מעמיק ובעיקר הפרופיל המרשים עם החרטום הנמוך והגג המשתפל מגלים כמה היא מרשימה. ליד אודי A5 הב.מ.וו מרגישה זורמת וקרבית יותר. ברמת האבזור "M" המוצעת בתוספת תשלום, הכל מתחבר מצויין. 

תא הנוסעים

שנייה לפני שנתייחס לציטוטים על תא הנוסעים, נבקש מכל הצמחונים, הטבעונים ועדיני הנפש לדלג לפסקה הבאה. ...הלכו? סבבה. "זה מרגיש כמו לשבת בתוך פרה", טען אחד הנוסעים, וקשה שלא להסכים. הכיסאות עוטים עור, והם בכלל בצבע אדום כך ש... טוב הבנתם את הרעיון. העיצוב הפנימי מרשים אבל כבר התרגלנו לזה מרכבים אחרים של היצרן. קשה למצוא ב-4 משהו שיחדד את תחושת מכונית הקופה הספורטיבית. "איכות החומרים יכלה להיות יותר טובה" אחד טוען. בגדול הוא צודק. רוב הרכב נעים ומרשים למגע אך פה ושם מתגלה פלסטיק פשוט או חלול. המושבים החשמליים מתכווננים לכל תנוחה אפשרית. "קמא-סוטרא סטייל". והכי חשוב, יש אפשרות לנפח את צידי המושב כדי שיעטוף אותך, וזה חשוב להמשך. נהגים גבוהים שירצו לשבת גבוה יחטפו מהגג הנמוך, אולם שדה הראיה לאחור מפתיע לטובה בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית קופה.

ב.מ.וו סדרה 4
ב.מ.וו סדרה 4

"תכלס, חוץ מהראש שנדפק לי במסגרת של החלון, דווקא לא רע כאן בכלל". הדובר, חבר טוב בשם אילן, מתנשא לגובה של למעלה מ- 180 ס"מ ולא מתלונן יותר מדי על המרווח מאחור. בטח שלא על המרווח לרגלים שיספק גם גבוהים ממנו. במהלך המבחן גילינו שאפילו מרווח ראש הוא עניין יחסי. במכונית מיני אתה מקלל, אך כשדוחסים אותך ל-435 אתה פשוט נהנה. 

נוחות נסיעה

"המהנדסים פיתחו אותה כדי שהיא תהיה דינמית מצד אחד ונוחה מצד שני", מספר לנו נציג המכירות של ב.מ.וו. "אני לא מבין מה הם ניסו לעשות כאן" טוען לעומתו בוחן ותיק. "בתוך העיר היא נוקשה מדי וכשיוצאים היא מתחילה להתנדנד". הבחור אולי הגזים, אבל יש משהו במה שהוא אומר. טווח התנועה של המתלים קצר יחסית והם רכים בתחילת מהלכם. על שיבושים קטנים זה עובד טוב אבל כל מכסה ביוב בולט או שברים בכביש (בירושלים יש כאלו יותר מעובדי מדינה) היא ממהרת לעבור לשלב הנוקשה של המתלה ולהעביר את הזעזוע פנימה. לזכותה יאמר שלמרות הכבישים האומללים והמתלים הקצרים היא כמעט ולא סוגרת מתלה. לפחות לא בכביש העירוני. בכביש הבין עירוני הרכות של המתלים גורמת לנדנודים של המתלה הקדמי. ב-90% מהמקרים זה לא מפריע והיא שומרת על שיכוך מרשים. אבל כבישי ישראל מלאי הפתעות, וכמה הפתעות שכאלו הצליחו לנדנד את הבימר ובמקרים מסויימים אפילו להוביל לסגירת מתלה. "בגרמניה זה לא היה קורה. שם היא תהיה מאוד נוחה", אמר מי שצבר ניסיון של אלפי ק"מ בכבישי אירופה.

ב.מ.וו סדרה 4

מנוע ותיבת הילוכים

"תתקשר לנאס"א ותבדוק אם מישהו שם איבד חללית" צועק עומר, אחד הבוחנים, כשהוא זוכה בפעם הראשונה ללחוץ את הגז של ה-435 עד הסוף. כמות המדליות שיש למנוע ה-3.0 ליטר כפול המגדשים הזה תביך גם את יוסיין בולט ומייקל פלפס. "יחידת הנעה ששואפת לשלמות", אומר אחד. "היא יכולה לשבור לך את הצוואר", קובע אחר, ורשימת הציטוטים שנרשמו עליה במהלך יומיים של מבחן יכולה למלא אנציקלופדיה. אני יודע שאדם לא מצטט את עצמו, ואם הוא עושה את זה כנראה קוראים לו אהרון ברק, אז רק אציין שאת המנוע הזה כבר פגשתי בעבר והמסר אז היה פחות או יותר כזה: התנ"ך קובע שלמלך ישראל אסור להרבות בסוסים, אבל את שלמה המלך שלא קימץ בסוסים אפשר להבין. מי יכול להגיד לא ל-306 סוסים כאלו? כבר ב-1,200 סל"ד ניצבים לרשות הנהג לא פחות מ-40.7 קג"מ ורצועת הכוח נמשכת עד ל-5,800 סל"ד. מנועי טורבו אמורים לדעוך בשלב הזה, אבל לבימר הזאת היו צריכים לשים סמל של שור על החרטום. כשמחט הסל"ד רואה אדום (ב-7,000 סל"ד) זה רק מדרבן אותה. הנעימה שהמנוע מייצר נפלאה, אבל במקרה הזה כבר פגשנו כמה מכוניות שעושות את זה טוב יותר.

ברור לי שהפסקה הקודמת נשמעת פרובינציאלית. התלהבות ילדותית מרכב חזק. אז זהו, שלא. למזלי יצא לי להתנסות בלא מעט מנועים בשנים האחרונות, חלקם חזקים בהרבה מ-300 הסוסים של משושה הצילינדרים הזה, ועדיין הוא ניצב ללא ספק בפסגת הטכנולוגיה. ואם המסר לא מספיק ברור אז נחדד: גם באולמות התצוגה של אודי ומרצדס אפשר לספור על יד אחת מנועים שעומדים ברף הגבוה של פיסת המתכת הזאת. 

ויש גם תיבת הילוכים, וכדי לחסוך במילים נציין שהיא לא נופלת מהמנוע. פשוט כך. 

ב.מ.וו סדרה 4

התנהגות כביש

מכונת הנהיגה האולטימטיבית? בתנאים הנכונים הבימר היא המכונה. בכבישי נהיגה איכותיים המפלצת מבית ב.מ.וו זורחת, וכשהעומס על המתלים עולה הנדנוד שפגשנו במתלה הקדמי נעלם. ההגה נפלא. הוא קטן, ממש כמו בבדיחה על העבריין והאזיקים, ולא צריך להוריד ממנו את הידיים. בקצב שהמכונה הזאת מגיעה לקו האדום ידיות העברת ההילוכים ליד ההגה הופכות מתוספת מבורכת להכרח. מה שהופך אותה לחבילת נהיגה כל כך שלמה בכבישים הנכונים היא ההיענות לגחמות הנהג מבלי להתרפס בפניו. היא יכולה להיות מכונת מסלול מדויקת ומהירה, עד כדי כך שהביקור בכביש סדום-ערד עם רנו מגאן ספורט (מכונת נהיגה מדהימה בפני עצמה) מרגיש בהשוואה כמו נסיעה באופניים. העובדה שמדובר ברכב ארוך ולא ממש קל מחייבת את הנהג להעביר משקל מוקדם יותר, אבל זה מה שהופך את הבימר לצפויה ובטוחה במגבלות. מצד שני, אם רגל ימין שלך לא ממש שלווה, תגלה שאפשר לנהוג את הבהמה הלבנה מדוושת הגז. הרפיית הדוושה תכניס את האף פנימה ולחיצה בריאה בסיבוב תוציא את הזנב ותאפשר להעביר את קטע הנהיגה עם קצת יותר פלפל וצרחות צמיגים. לנהוג ב-435 בכבישים מפותלים זה כמו לגדל נמר בבית ולא לשים לו רסן. הוא יכול להיות מאוד חמוד, אבל יום אחד הוא יכול לתת לך ביס בריא. ומילא אתה, אבל לא חבל על חצי מיליון שקל? אז אם הרכב חשוב לך ואם אתה לא מספיק מיומן, עדיף שתשאיר את בקרת היציבות במצב ON.

ואחרי כל הסופרלטיבים, הבימר מגיעה גם לכבישים פחות מוצלחים ושם המתלה הקדמי הרך עלול לסגור מהלך. עם שלל הבקרות והאחיזה המדהימה כנראה שלא תעופו מהכביש, אבל זה מוציא את האוויר מהמפרשים ופוגע בקצב. כשתאלצו להשתמש בבלמים תגלו שהם קצת ספוגיים בתחילת מהלכם אבל הם חזקים מאוד ולא דועכים תחת עומס כבד. תאמינו לנו, בדקנו.

ציטוט מבריק מפרק הנהיגה לא היה, אבל אם היינו מקליטים את הקולות של הנוסעים היינו נאלצים להוסיף בתחילת הכתבה הודעת "למבוגרים בלבד".



סיכום

ב.מ.וו 435 היא מכונית מעולה, את זה בטח כבר הבנתם. יחידת הנעה נדירה באיכותה ואחיזה היסטרית הופכים אותה למכונית שבאמת גדולה על הכבישים כאן. ויש לה בעיה נוספת: ה-428 מציעה אפקט ההגעה דומה, וה- 335 סדאן עם המנוע המדהים שפגשנו כאן עולות 70 אלף שקל פחות. אז למה שמישהו יחליט לקנות רכב כל כך יקר כשיש חלופות טובות כמו השתיים שזה עתה הוזכרו, אני שואל את עומר. "זה פשוט", הוא עונה בחיוך. "כי הוא יכול".


לדגמי ב.מ.וו בישראל - ב.מ.וו

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה