דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

רכב ליסינג

Getting your Trinity Audio player ready...

כשהנרי פורד ייצר לראשונה את פורד מודל T הפופולארית, הוא נהג לומר כי "תוכל להזמין פורד T בכל צבע שתחפוץ, ובלבד שיהיה זה שחור". בדומה לכך, עובד ההיי-טק הישראלי יכול אף הוא לבחור בליסינג בכל רכב שירצה, ובלבד שתהיה זו משפחתית עם מנוע 1,600 סמ"ק ותיבה אוטומטית. כמובן שישנן לא מעט מכוניות ליסינג שלא עונות להגדרה זו, אך עמידה בפקקי הבוקר של נתיבי איילון מספיקה בכדי להבין את הטענה: בכבישי ישראל נעות בעיקר מכוניות משפחתיות, מדגמים מאוד מסוימים.

רכב ליסינג – איפה הכל התחיל?


כדי להבין את השתלשלות העניינים, צריך לחזור לראשית ימי הליסינג בישראל – בועת ההיי-טק של שנת 2000. באותה שנה חל גידול עצום בהיקף העבודה של חברות ההיי טק, ועובדים רבים הצטרפו לחברות. המלחמה בין החברות על העובדים האיכותיים הכריחה את החברות לשפר את תנאי ההעסקה, ורכב צמוד היה אחד מן התנאים הראשונים שהוצעו לעובדים. החברות, שלא יכלו להרשות לעצמן רכישה במזומן של צי רכבים גדול, פנו לחברות הליסינג – שמצידן שמחו למכור מכוניות בכמויות גדולות ובתשלומים נוחים. חברות הליסינג קיבלו הנחות מפליגות מיבואני רכב מסוימים וקנו מהם רכבים רבים, בעוד יבואנים שהעניקו הנחות קטנות יותר לא הצליחו כמעט למכור מכוניות לחברות הליסינג. כך נוצר מצב בו ישראל היא כמעט המדינה היחידה בעולם בה מאזדה היא המכונית הנמכרת ביותר, בעוד ניסאן – מותג פופולארי הרבה יותר ביפן ובאירופה – בקושי מצליח למכור מכוניות בארץ הקודש.

החברה הראשונה שהתאימה את עצמה למתרחש היתה "דלק מוטורס", יבואנית מאזדה שקיבלה באותה תקופה גם את הזיכיון לייבוא רכבי פורד. לדלק מוטורס היו אז שני רכבים חדשים ואטרקטיביים: פורד פוקוס ומאזדה לנטיס, אשר התאימו לנהג הישראלי כמו כפפה ליד. חברות הליסינג קיבלו הנחות מרשימות מדלק מוטורס, רכשו רכבים בכמויות עתק וניפצו באחת את ההגמוניה של מיצובישי ששלטה בשוק הישראלי בסוף שנות התשעים.

במהלך השנים הצטרפו יבואנים נוספים לדלק מוטורס ונתנו הנחות לחברות הליסינג, וכך זכינו לראות בציי הרכב כמויות גדולות של דייהו לאנוס, יונדאי אקסנט, מיצובישי לאנסר, שברולט אופטרה ורנו מגאן. גם התפוצצות בועת ההיי-טק לא הצליחה לפגוע בענף הליסינג המשגשג, ו"רכב צמוד" הפך לסימן ההיכר של עובד ההיי-טק.

רכב ליסינג – הרוחות משתנות


חברות הליסינג, אשר רצו לשמור על ערכם של הרכבים, דאגו לקנות רכבים שיהיה להן קל למכור לאחר תקופת הליסינג. רכבים משפחתיים ידועים כסחירים ביותר בשוק הישראלי, ופער המחירים בינם לבין רכבים קטנים אינו גדול – כך שעל אף עלויות האחזקה הגבוהות יחסית, העדיפו חברות הליסינג לקנות כמעט ורק משפחתיות, ולא אפשרו לעובדים לבחור רכב קטן במחיר מוזל. מעסיקים רבים אף נשאו בכל הוצאות התדלוק והאחזקה, ולא יצרו אצל העובד אינטרס לבחירה ברכב קטן וחסכוני.

שיטת המיסוי על רכבי הליסינג, שעד לשנת 2010 חילקה את הרכבים ל"קבוצות שווי שימוש", יצרה גם היא אפליה כנגד הרכבים הקטנים – וכללה אותם ב"קבוצה 2" המפורסמת, יחד עם המכוניות המשפחתיות. בשל המיסוי הזהה והוצאות הדלק בהן נשא המעביד, הלקוח בחר כמעט תמיד ברכב משפחתי – גם אם לא היה לו צורך ברכב כזה. מכאן, התגלגל כדור השלג והשפיע על כל השוק: רכבים קטנים רבים כלל לא יובאו לישראל בשנות ה-2000. קטגוריית המיני, שבעולם זוכה להצלחה רבה, הגיעה לישראל רק בשנת 2009 – כאשר נכנס לתוקפו המיסוי הירוק. רכבים קטנים פופולאריים כמו פורד פיאסטה, מיצובישי קולט, מאזדה דמיו (מהדור החדש שאחרי 2003), סובארו ג'סטי ועוד – כלל לא הגיעו לישראל במשך זמן רב.

רכב ליסינג והשפעתו על שוק הרכב הישראלי


גם השוק הפרטי הושפע ממהפכת הליסינג: מגרשי הליסינג מכרו מאות אלפי משפחתיות אוטומטיות מיד שניה, וגרמו גם ליתר הנהגים בישראל לקנות רכבים מקטגוריה זו – בשל ההיצע הרב והמחירים האטרקטיביים. רכבים רבים כלל לא יובאו עם תיבה ידנית, והגדילה לעשות חברת דלק מוטורס שבמשך תקופה ארוכה כלל לא הציעה רכבים קטנים או ידניים.

לקראת סוף העשור חל שינוי בסטטוס הקיים, ושורה של מהלכים הובילו לשינוי דרמטי בדגמי הרכבים הנמכרים בישראל. שינוי שיטת המיסוי (לשיטה ליניארית) והעלאת שווי השימוש גרמו לעובדים רבים לוותר על רכבי הליסינג, ועליית מחירי הדלק גרמה למעסיקים להגביל את הנסיעה ברכבים או את כמות התדלוקים. המיסוי הירוק עודד ייבוא של רכבים קטנים, זולים וחסכוניים, כאשר אפילו הגיר הידני התעורר לתחיה: בשנת 2006 רק 9% מהמכוניות שנמכרו בישראל צוידו בגיר ידני, ואילו בתחילת שנת 2011 עלה הנתון לכדי 23% מרשימים. גם החידושים של יצרני הרכב תרמו לשינויים, כאשר אלו שילבו ברכבים רבים מנועים קטנים המחוזקים במגדש טורבו, וכן פיתחו תיבות הילוכים רובוטיות מתקדמות.

הביטוי "משפחתומטית" ככינוי לרכבי ליסינג ישראליים עדיין נפוץ, אך הוא הולך ומאבד מכוחו – לטובת פתרונות תחבורה יעילים, זולים וחסכוניים יותר.


למידע נוסף, מאמרים והצעות ליסינג אטרקטיביות עבור למדור ליסינג


למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה