דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

5 מיתוסים מופרכים על תחזוקת רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


1. יקר יותר לבטח מכונית גדולה ויקרה
חישוב עלות של פוליסת ביטוח הוא עניין מורכב הרבה יותר מכפי שזה נראה. שיעור הפוליסה אינו נגזר ישירות ממחיר הרכב ומשולבת בו רמת הסיכון שהביטוח ייתבע בגללו. מכונית נדירה, שחברת הביטוח ביטחה לאחרונה רק שלוש ממנה, ואחת מהן נגנבה, עשויה להביא להחלטה בחברת הביטוח שאחת משלוש מכוניות נגנבת, ועל כן שיעור הביטוח יהיה גבוה מאוד; אצל חברה אחרת, שבה אף מכונית כזו לא נגנבה, תתומחר הפוליסה בשיעור זול הרבה יותר. נוסף על כך, מכונית זולה שהיא מבוקשת במיוחד על ידי גנבים תהיה יקרה לביטוח; לעומתה, מכונית יקרה מאוד שאף גנב אינו שם עליה עין, ושבדרך כלל נוהגים בה נהגים זהירים - תהיה זולה מאוד לביטוח.

שברולט אימפלה - לא בהכרח יותר יקרה לביטוח
שברולט אימפלה - גדולה אבל הביטוח לא יקר יותר בהכרח / צילום: יצרן
2. אחזקת רכב דיזל יקרה יותר
יש מי שמאמין שמדי שנה בעלי רכבי דיזל נדרשים לשלם אגרה מוגדלת במיוחד במועד מבחן הרישוי השנתי, וכי גם במוסך, עלות האחזקה של רכב דיזל גבוהה מזו של רכב בנזין מקביל. המציאות שונה לגמרי: את תוספת הדיזל באגרה כבר ביטלו מזמן, ועלויות האחזקה של רכבי דיזל דווקא עשויות להיות נמוכות הרבה יותר מאלו של בנזין. מנועי דיזל אמינים ועמידים, וגם אין צורך להחליף בהם מצתים (כיוון שאין להם כאלה…). מנוע הדיזל יקר יותר להחלפה אם הוא שובק חיים, אך אורך החיים שלו הוא לעתים כפול ויותר ממקבילו לוגם הבנזין. ומעבר לכל אלו יש את התחזוקה היומיומית הנמוכה: צריכת הדלק של רכב עם מנוע דיזל נמוכה לעתים גם ב-30% ויותר ממקבילו שצורך בנזין. נוסף על כך, היעדר הפיקוח על מחירי הסולר דווקא מאפשרים לצרכני הסולר להשיג אותו במחיר זול בכמה עשרות אגורות לליטר, יחסית למחירו של ליטר בנזין. רק צריך להשוות מחירים.

מנוע דיזל יקר יותר לאחזקה?
חזק חזק אבל לא יקר יותר לאחזקה / צילומים: יח"צ

3. אפשר להחליף את נוזל שטיפת המכונית בסבון כלים
למה להוציא כסף על נוזל ייעודי לשטיפת רכב, אם אפשר לקחת כמה טיפות מסבון הכלים? ובכן, מתברר שסבון הכלים עלול לפגוע ואפילו לעכל את צבע המכונית, בעיקר בשימוש ממושך. כדי לשמור על המכונית מבריקה וטרייה למראה, ההמלצה היא להשקיע בכל זאת בנוזל שטיפה ייעודי לרכב, מאיכות טובה.

לא לשטוף את הרכב עם סבון כלים
סבון כלים? לא מומלץ לנסות על הרכב / צילום: יח"צ

4. צריך להחליף שמנים כל 10,000 קילומטרים
לפני שנים רבות הכירו בעלי המכוניות את השגרה הזו: טיפול גדול של החלפת שמנים נדרש ב-10,000 קילומטרים, ולעתים ישנו צורך גם בפעולת החלפה ב-5,000 קילומטרים. כיום, רמת האמינות של המנועים וגם איכות השמנים והפילטרים הביאו לכך שאת החלפת השמנים אפשר לבצע במועדים מאוחרים יותר. זה לא שאפשר לבצע את הטיפול מתי שרוצים, אבל כדאי לעיין בהוראות הטיפול של היצרן והיבואן. מכוניות רבות מזמינות את הציבור להחליף שמנים ב-15 וב-20 אלף קילומטרים, ולעתים ההפוגות בין הביקורים במרכז הטיפול נמשכות גם ל-30 אלף קילומטרים. מצד שני, כדאי לשים לב גם לכך שהיבואן והיצרן מזמינים לטיפול לפי משך הזמן שעבר, ולא רק מספר הקילומטרים. אחרי שנה או שנתיים מתייבשים חלקי גומי ופלסטיק, וגם שמנים עשויים להתיישן ולהיות אפקטיביים פחות.

החלפת שמנים ברכב


5. כדאי להשתמש בבנזין 98 אוקטן
ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שאנשים חושבים שכדאי להשתמש בבנזין היקר, 98 או 99 אוקטן. הסיבה האחת היא שהוא נדמה כמי שהתוספים שבו מביאים לחיסכון משמעותי בצריכת הדלק והסיבה השנייה - שאותם תוספים גם יאריכו את חיי המנוע. בקיצור, דלק יקר שיחזיר את עצמו בצריכת הדלק ובאורך חיי המנוע. העניין הוא ששתי הסיבות הללו הן, ככל הנראה, מיתוסים שגויים. גם אם צריכת הדלק נמוכה יותר בבנזין עם האוקטן הגבוה (המספר, אגב, אינו מייצג בהכרח את האוקטן האמיתי), היא אינה מתקרבת אפילו לתוספת המשמעותית למחירו. שנית, על פי החוק במדינת ישראל, גם הדלק הרגיל מחויב להכיל תוספים לניקוי ושימור מערכת הדלק, כך שאין שום סיבה לשלם על כך תוספת רצינית במחיר.

דלק 98 אוקטן


ועוד כמה מיתוסים לניפוץ...
"צמיג חדש מאיכות נחותה עדיף על צמיג איכותי ושחוק", "רכבים גרמניים / צרפתיים / אמריקאיים יקרים יותר לאחזקה", "עדיף לנפח צמיג בלחץ אוויר גבוה מהמומלץ", ו"כדאי לתת גז ולחמם את המנוע לפני שיוצאים לדרך..."


לכתבות נוספות בסדרה:

5 מיתוסים מופרכים על צריכת דלק
5 מיתוסים מופרכים על בטיחות
5 מיתוסים מופרכים על מכוניות
5 מיתוסים מופרכים על נהיגה

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה