דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ראיון - יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...


על כוס אספרסו משובח, בביתו התל אביבי, יכול יקי אנוך להסביר בסבלנות על כל התהליכים והמהפכות, האסטרטגיות, הטעויות וההצלחות של תחום הרכב. אנוך, 65, בעל תואר שני במנהל עסקים, צבר ותק של עשרות רבות של שנים בעולם הרכב הישראלי. הוא שימש במגוון של תפקידים בכירים ביותר אצל כמה מיבואני הרכב החשובים בתחום שלנו. לא בכדי הוא נושא מזה כעשור שנים בתארים הרמים, יו"ר, ואז נשיא איגוד יבואני הרכב.

איגוד היבואנים והעומדים בראשו עוסקים בייצוג של ענף יבוא הרכב מול הגורמים הציבוריים בישראל, מהכנסת ועד לממשלה ומהרשויות ועד לציבור. אנוך משקיף על רפורמות המיסוי ועל כניסה של טכנולוגיות חדשות לשוק, על מחירי המכוניות ועל היחסים המורכבים והעדינים עם חברות הליסינג ועם המוסכים.

מדוע ישנו הבדל גדול כל כך במחיר בין מכוניות שנמכרות לחברות הליסינג ובין מכוניות שנמכרות לציבור הכללי?
"כשיושבים יצרני הרכב והיבואנים שלהם בתחילת השנה לתכנן את המכירות, נקבע מחיר מכונית לחברות ליסינג וגם כמה מכוניות מוקצות למכירה לחברות הליסינג. היצרן מתמחר אחרת מכונית לחברות ליסינג ולצרכן הפרטי.
במחיר שנקבע לצרכן, נשארים ליבואן משהו כמו 20% מתח שיווק על ה-FOB (מחיר העסקה ללא מיסים ושינוע א.ב), לא על המחיר לצרכן."


יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב / צילומים: יח"צ
אבל לא מעט מהמכוניות האלה נמכרות אחר כך לצרכן דרך חברות ההשכרה והליסינג כעסקאות יד ראשונה עם 0 קילומטרים במחירים נמוכים משמעותית ממחיר המחירון לצרכן, והיבואן מן הסתם עדיין מרוויח.
"בעסקאות של 0 קילומטרים, ליבואן לא נשאר מזה כלום. יש לזה כמה היבטים: אם ליצרן יש עודף ייצור במחירים הנתונים האלה, ויש לו עניין למכור את העודף, הוא בא ליבואן ואומר לו: תמכור את זה לציי רכב במחיר נמוך, ומותר לו למכור רק לציי רכב. אם ליצרן אין עודף ייצור ואין לו רצון למכור עוד לחברת ליסינג - אין אפשרות כזאת".

שערי המטבע היפני ירדו בשיעור חד בשנה האחרונה, למה מחירי המכוניות לא ירדו בהתאם?
"הם לא ירדו כי הם לא עלו כפי שהיו צריכים. ממה אתה רוצה להוריד, ממה שלא העלית? יצרני היין לא הרימו את המחיר למרות שלפני כן השער שלו עלה לשמיים, מ-3.90 שקלים ל-5 שקלים. המחיר נשמר למרות תנודות המטבע מכמה סיבות: 1, מתח השיווק של היבואן נשחק. 2, היצרן משתתף איתך איפה שהוא יכול וזה מאפשר להשאיר את האף מעל המים. זה נבחן פעם ברבעון."

אז מתי בכל זאת משתנים מחירים באופן משמעותי?
"מחירים יכולים להשתנות אם יש דגם חדש או שיש קטסטרופה והיצרן לא תומך או לא יכול לתמוך. מה שמקובל בעולם ובארץ הוא שהיצרנים רגילים לקבוע מחיר לצרכן לשנה ולחיות איתו - והשינויים במטבע במהלך השנה משפיעים אך ורק על ההתעסקות בינם ובין היבואן".



אבל הירידות במחיר משתנות מדגם לדגם.
"יש לכך כמה סיבות: 1. כמה ליצרן יש עודף ייצור או חוסר ביקוש בשווקים יותר טובים מבחינתו, בעיקר מבחינת שער המטבע. יצרן שומר על ייצור מוגבל בשווקים שבהם המטבע יקר לו ומשתדל להפנות את הייצור לשווקים שיותר משתלם לו לייצר בהם. ליצרנים שמייצרים בכמה מקומות ברחבי העולם הרבה יותר נוח, כיוון שהם יכולים להפנות ייצור למגוון גדול של שווקים".

רפורמת המיסוי הירוק, שקובעת את רמת המס לפי נוסחה של פליטות, שינתה את השוק. האם היא היתה נכונה?
"היא עשתה דבר נכון. העובדה היא מבחן התוצאה - היו מכוניות שלא יכולת לקנות בישראל, כי ההבדל במחיר בין המכוניות הקטנות והגדולות היה מזערי ולא הגיוני. ברגע שהמיסוי התחיל לשחק - המחיר השתנה והמכוניות הקטנות הפכו להיות פופולריות. ברגע שהמיסוי ירד, המחיר ירד, בחלק מהמקרים המס ירד ל-6,000 שקלים ויצר פער של 30 אלף שקלים בין המכוניות הקטנות שלפני הרפורמה ואחריה".

היום מגוון הדגמים שמוצעים לציבור גדול מאוד, אבל בכל זאת נמכרות בישראל מכוניות משפחתיות רבות. מדוע?
"הצלחת המכוניות הקטנות היא על חשבון הרכב המשפחתי, אבל קבוצת המשפחתיות לא נפגעה באופן משמעותי מדי. בגלל חששות ממיתון, הירידה במחירי הרכישה התחילה דווקא מלמעלה למטה. כל מיני עסקים, ליסינג בעיקר, ירדו קצת מהמכוניות של 200 אלף שקל למכוניות של 160 אלף שקל, ומ-160 עברו ל-130, הסגמנט המשפחתי. מכירות ה-130 גם הן ירדו למטה. מה שנפגע אלו המכוניות היקרות בעיקר.
"היום המכוניות כבר הרבה יותר מרווחות. מכוניות של 130 אלף שקל היום מרווחות כמו מכוניות של 160 אלף שקל אתמול. אדם לפעמים שואל את עצמו - בשביל מה אני צריך מכונית גדולה יותר? היום גם במכוניות הקטנות יותר יש מקום לשלושה אנשים. המכוניות גדלו ולכן התנועה היתה לכיוון מכוניות קטנות. יכולת להישאר עם הגודל שאתה צריך ולרדת במחיר".


המכוניות המשפחתיות שולטות בשוק הישראלי / צילום: ד"ר אבישי טייכר

אבל חברות הליסינג ממשיכות להציע את אותה מכונית משפחתית לצרכנים שלה.
"חברות הליסינג כמעט ולא קונות מכוניות קטנות. הן עדיין מושכות אותך למכוניות המשפחתיות. העובדה שמחירי המכוניות הקטנות ירדו משפיעה על הלקוחות הפרטיים, ולא על חברות הליסינג.
"אנשים פרטיים צעירים - רובם ירדו מהליסינג. זוג צעיר - בשביל מה הוא צריך את כל הזנב של האוטו הגדול ושל הזקיפה וכל ההוצאות הגדולות והחניה. הדור יותר כלכלי. הסוציאליזם נגמר ואנשים הם היום כלכליים יותר. אדם עושה חשבון מה הוא קונה, לכמה זמן הוא קונה".

חוק רישוי שירותי הרכב, להסדרת הענף והגברת התחרות בו, הביא ללא מעט הצהרות בולטות של שר התחבורה ושל ועדות שונות. איך ייראה העולם אחרי שהחוק יעבור?
"החוק הזה בתהליך של חקיקה ולכן אני לא הולך לדבר עליו".

אם כבר ירדו מחירי הרכישה של מכונית חדשה, איך אפשר לגרום לזה שהציבור ישלם פחות על חלקי חילוף במוסך?
"בדה-מרקר פורסם שהיבואנים הורידו את מחירי החלפים, אבל ההנחות לא הגיעו אל הקהל. אז מה, אתה מאשים שהמוסכים הם שודדים?"



אז איפה הכסף?
"בחלפים יש משפחות. בכל נושא חלקי הפח זה מגיע לצרכן. מי הצרכן? חברת הביטוח, והיא מקבלת את ההנחה. בחלפים מול הקהל הרחב, קשה לצרכן להבין מה המחיר האמיתי. למוסכים כדאי יותר לעבוד עם חלפים יקרים וטובים, ובסוף מוסך צריך להרוויח. שמישהו יבחר בשבילך מה הכי כדאי לו למכור לך - זה לגיטימי, בדיוק כמו מוכר טלוויזיות שיציע לך לקנות את הטלוויזיה שהכי כדאי לו למכור. אחרי שהמוסך פירק את הגלגלים, מצלצל אליך ואומר 'צריך לחרוט את הדיסקים', מה נשאר לך לומר? 'תחרוט'".

אז איך אפשר להתמודד עם זה?
"תמצא מוסך שאתה סומך עליו ושיש לך למי להתלונן. במוסכי יבואן יש למי להתלונן".

מדוע יש פער של 25-30 אלף שקלים בין מכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית למכונית דומה עם גיר ידני?
"ההבדל הוא במחיר של הגיר. הגיר מאוד יקר, ויש גם פער בזיהום האוויר שמשנה קבוצת מיסוי לרעת המכונית האוטומטית. למה הלכו לגיר רובוטי? גיר רובוטי, שהוא גיר רגיל לצורך העניין ששמו לו את הרובוטיזציה וקלאצ' כזה או אחר, יותר זול מגיר אוטומטי. הוא גם יותר יעיל מבחינת צריכה כי אין שום אובדן כוח כמו שיש בגיר אוטומטי. בשביל להתגבר על נושא זיהום האוויר מכניסים עם גיר אוטומטי הרבה יותר חיישנים מגיר רגיל. כל החיישנים האלה והמחשב צריכים לטפל בזיהום האוויר כתוצאה מהגיר האוטומטי".



מה הפרש העלויות של הגירים האלה ליצרן?
"גיר ידני עולה במפעל 300-320 דולר וגיר אוטומטי עולה ליצרן כ-3,000 דולר. כל הקומפלקס של הגיר הרובוטי עולה כ-650 דולר".

אז הגיר האוטומטי הולך ודועך?
"לא. יש מקומות שאין בהם פתרונות, ולפעמים אין צורך להחליף אותו. במכוניות הגדולות עיקר הזיהום נובע מהמנוע ולא מהגיר. היות שהגיר האוטומטי הרבה יותר נוח, בלי להרגיש את ההחלפות, בחניות ובתחילת נסיעה. במכוניות יקרות יותר הוא יישאר איתנו. במכוניות זולות יותר הגיר הרובוטי יתפוס יותר. לישראלים קשה קצת לקבל את הגיר הרובוטי כי אנחנו רגילים לגיר אוטומטי. האירופים מקבלים אותו הרבה יותר בקלות, כי מבחינתם הוא מחליף גיר ידני".

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה