דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מסכמים שנה: ראיון עם ינון עמית, מנכ"ל אלבר

Getting your Trinity Audio player ready...



שנת 2013, אם ניתן כבר להתחיל בשלב הסיכומים, לא תיזכר כשנה של מהפכות בענף הרכב. בתחילת השנה יצא שר התחבורה בהצהרות רמות על הוזלת מחירים של 20% והבטיח לחולל מהפכות, אך כיום כבר ניתן להניח שהוזלות הענק לא יבואו מיבואני הרכב, אותם האשים השר כץ במניעת תחרות ובניפוח מחירים. אם ניתן להצביע בכל זאת פוטנציאל כלשהו להוזלת מחירים, ייתכן והוא נמצא דווקא אצל חברות הליסינג שמשמשות בפועל כ"מגה דילרים" של יבואני הרכב. לשם כך פגשנו לשיחה את ינון עמית, מנכ"ל חברת הליסינג אלבר ומי שמהווה את אחד הרוכשים הגדולים ביותר של כלי רכב חדשים במדינת ישראל.



מה להערכתך היו המהלכים החשובים בשוק הרכב בשנת 2013?
"2013 לא שונה מאוד מ-2012 ולהערכתי גם לא מ-2014. השינויים בענף הזה הם איטיים, והמגמות מהשנים האחרונות נמשכות. אנחנו רואים מגמה של מעבר למכוניות קטנות יותר, גם בגלל עליית מחירי הדלק וגם בגלל שפער המחיר נעשה משמעותי. אם לפני כמה שנים הפער בין מאזדה 2 למאזדה 3 היה 10,000 שקל, היום הוא כבר כפול. הפער בין יונדאי i20 ל-i30 הוא כמעט 30,000 שקל".

"מגמה שניה היא מעבר ממכוניות המנהלים לקרוסאוברים. המעבר הזה מבטא העתקה של מגמה עולמית. זה קרה בעולם לפני שנתיים שלוש, ועכשיו זה הגיע גם אלינו. זו מגמה אופנתית. המגמה השלישית היא מניפת מחירים: אם בעבר כל המכוניות באותו גודל היו באותו מחיר, אנחנו יכולים לראות בשנתיים האחרונות שפתאום פורד פוקוס 5 דל' יותר זולה מפוקוס 4 דל' כי היא יותר קטנה. בקטגוריית המשפחתיות ניתן למצוא את שברולט קרוז ב-123 אלף, טויוטה קורולה ב-128 אלף ופולקסווגן ג'טה ב-132 אלף. אלו מכוניות שעד לא מזמן תומחרו באופן זהה. זה קורה גם במכוניות קטנות יותר: מאזדה 2 עולה היום 110 אלף ויונדאי i20 עולה 98 אלף. לאט לאט גם מטשטשים הגבולות בין הסגמנטים. נכנסים מוצרי ביניים בין סגמנט הקטנות לבין סגמנט הקטנטנות, כמו ניסאן מיקרה או מיצובישי ספייס סטאר. נכנסים מוצרי ביניים בין יונדאי i25 ל-i35 - למשל פיג'ו 301 או סקודה ראפיד. אנחנו מתחילים לקבל כמו בשאר העולם טווח רציף של מוצרים ומחירים ולא טווח מדרגות כמו שהיה בעבר".

"זה נובע משתי רפורמות שקרו פה בשנים האחרונות: רפורמת המס הליניארי שמאפשרת להוזיל את שווי השימוש בלי לרדת לקטגוריה נמוכה יותר, ורפורמת המס הירוק שמייצרת ליבואנים פערים משמעותיים בעלות בין מוצרים באותה קטגוריה. היבואן של פורד פוקוס משלם עליה יותר מס מאשר על מאזדה 3 החדשה, למשל. זה מייצר את מניפת המחירים. גם המכוניות הקטנות פתחו פער ונעשו הרבה יותר זולות בגלל שהן ירוקות יותר ולכן יש עליהן פחות מס".



המגוון הזה, שבא לידי ביטוי במחירים ובדגמים, מביא את הלקוחות לקנות דגמים ייחודיים יותר. איך אתם מושפעים מזה? האם זה לא מביא לקוחות לעזוב אתכם ולרכוש מהיבואן?
"חברות הליסינג, במידה רבה, הן שיקוף של השוק ולא להיפך. אנחנו בסוף עונים לביקושים. כמובן שיש לכל חברת ליסינג יבואנים שהיא בקשרים יותר טובים או פחות טובים איתה, וזה מתבטא בתמחור היחסי שלה. באופן יחסי, הקורולה וה-i20 יהיו אצלי בתמחיר טוב יותר ולכן אני אמכור יותר מהן, בעוד המכוניות המיוחדות יהיו בעסקאות טובות פחות כיוון שהיכולת שלי לייצר כח קניה טוב מול היבואן היא נמוכה יותר".

בעולם מקובל מודל שבו יש דילרים שמשווקים מכוניות ומתחרים ביניהם, ואילו היבואן עוסק רק בייבוא. האם ייתכן מצב כזה בישראל, שבו אתם תשמשו כדילרים?
"קודם כל, בשוק המוסדי ובתחומי הליסינג אנחנו שם. אנחנו עדיין זניחים כערוץ הפצה לשוק הפרטי, אבל בהדרגה זה מתפתח. בוא לא ניתמם - כל אחד מהקוראים שמע את המונח "0 ק"מ". חברות הליסינג בפועל משמשות כדילרים אבל עם גוון של "שוק אפור". הן מוכרות את המכוניות כיד שניה ולא כיד ראשונה".

אבל החל מה-1 ביוני החוק מאפשר לכם למכור מכוניות 0 ק"מ גם כיד ראשונה.
"החוק בעצם מאפשר ליבואן לאפשר לנו למכור מכוניות כיד ראשונה. כיוון שהיבואן לא מעוניין במצב שתיארת, שחברות הליסינג ישמשו כדילרים, אז הוא לא משתמש בזכות הזו שהחוק מקנה לו ולא מעניק לנו הנחות משמעותיות ברכישה לתו סוחר. עם זאת, בהחלט רואים פה מגמה של שיפור. אם שוק ה-0 ק"מ היה שוק זניח ועמד על שברירי אחוז עד 2010, בשנת 2012 הוא כבר היה מעל 5 אחוז מהשוק הכללי, ואני מהמר שב-2013 זה יהיה 8 אחוז מהשוק הכללי. התחום של הדילרים מתרחש בפועל, אבל זה קורה מתחת לשולחן. אני לא רואה בשנים הקרובות יבואנים משתמשים בחברות הליסינג כערוץ הפצה לשוק הפרטי. אני חושב שזה תחום שהם יעדיפו לנהל בעצמם, לאו דווקא משיקולים מונופוליסטיים אלא כדי לשלוט ברמת השירות והמיתוג וכדאי למלא אחר הוראות השיווק של היצרן".



היום אתם יכולים להיות יבואן מקביל ולשלוט בעצמכם בכל זה. למה שלא תעשו את זה? בכמויות שאתם קונים, תצליחו להשיג מחירים טובים.
"אני לא מקבל את הגישה של כיפוף ידיים בין יבואנים לחברות הליסינג. בסוף אלו חוליות באותה שרשרת ערך, ונוצר מבנה שוק שמשקף את המוטיבציות של השחקנים. מבנה השוק הזה בהדרגה משתנה ונעשה תחרותי יותר. תהליכים בשוק הרכב הם איטיים, אבל זה לא מצב שיש איזה פרוטוקול של זקני ציון, ויושבים שני יבואנים בלילה ומחליטים איך יראה השוק".

ככה שר התחבורה מצייר את זה.
"אני לא בטוח שהוא רואה את זה נכון. במדדים אובייקטיביים של תחרות, שוק הרכב הישראלי הוא מאוד תחרותי ומתקיימת תחרות עזה עד זוב דם בין חברות הליסינג וגם בין היבואנים. לשאלת היבוא המקביל - צריך לזכור שלשוק הישראלי יש טעמים ספציפיים, ולא תמיד יש בעולם סטוקים שמתאימים לטעמים האלו. מעבר לזה צריך להבין שהיבואן הישראלי נהנה ממחירים טובים מאוד מצד היצרן. היבואן הישראלי קונה רכב ב-2,000 - 2,500 יורו פחות מהדילר האירופאי. יש לזה שתי סיבות: קודם כל, כדאי ליצרן למכור בזול, כי בגלל שיעורי המס הגבוהים על כל שקל שהוא יוריד בפועל ירדו שני שקלים נוספים מהמחיר. שנית, אין חשש של זליגה של מכוניות לשווקים שכנים, כי בצד אחד יורים עלינו בגבולות ובצד השני יש ים ואז האוטו יחליד. היצרנים מעניקים לשוק הישראלי מחירים נוחים, והתוצאה היא שלא ניתן להערכתנו למצוא או לייבא מכוניות בהיקף מסחרי לישראל במחירים שיהיו תחרותיים ליבואן הסדיר.

אז אם יבוא מקביל לא יהיה, התחרות קיימת ובהנחה והמיסוי הגבוה לא ירד - האם יש דרך שבה ניתן להוזיל את מחירי הרכב החדש?
אני חושב שמחירי הרכב מוזלים, והרבה פעמים הם מוזלים על חשבון גודל כלי הרכב. אם תסתכל על מחיר פדיון ממוצע לכלי רכב היום לעומת המצב לפני 3 שנים, תראה שהוא ירד. הגורם העיקרי שמשפיע על מחירי הרכב הוא מס הקניה, ובלי להוריד אותו באופן משמעותי אני לא רואה דרך שבה ניתן להוזיל את מחירי הרכב.



אחד המקומות בהם מוצאים מחירים נמוכים לרכב חדש הוא במכוניות ה-"0 ק"מ" שאתם מוכרים. מתי זה יתחיל לעצבן את היבואנים?
זה כבר מפריע להם, ובצדק. בסוף זה מייצר ירידת מחיר. מכוניות הסופר מיני הידניות נמכרות ב-75 אלף ולא ב-85, כדי שלא יקנו אותם דילרים וימכרו בפער משמעותי. אני חושב שלאט לאט יווצר שיווי משקל בין חברות הליסינג ליבואנים, כאשר חברות הליסינג חותרות להיות דילרים וברור שליבואנים זה פחות נוח. אני חושב שהמצב הנוכחי ישמר, ואולי התופעה אפילו תגדל במעט.

אז לסיכום, מה אתה צופה שיקרה ב-2014 בשוק הרכב הישראלי?
אני חושב שלא נראה עולם שונה מהותית מזה שראינו ב-2013. המגמות ימשכו, מניפת המחירים תתפרס, משקל הקטנות והקרוסאוברים יעלה ומכוניות ה-1,600 ימשיכו להיחלש. אני מעריך שתהיה עליית מחירים בשוק הרכב שנובעת מזה שהיתה עליית מס שהיבואנים ספגו וכעת הם יעלו מחירים, אבל לא באופן משמעותי: 2 - 3 אחוזים.
 

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. לידיעת השר - היבואנים לא נותנים הנחות לתו סוחר 
    שמוליק, 28-11-2013

    במשפט זה מסתתרת כל האמת מדוע, למרות שינוי החוק שמאפשר לחברות הליסינג למכור רכבים חדשים הדבר לא קורה...

    סגור תגובה

  • 2. חברת אלבר רימו אותי 
    אלי, 19-09-2014

    האיפ ידוע לך מה קורה בחכרה שאתה מנהל איך מרמים את הלקוחות אני אחד מהם פניתי לכל הגורמים ועכשיו אני פונה אליך רשתי טיוטה 2009 רובוטיצת למחורת ביקשתי לבטל נענתי בסרוב התברר לי כי הרכב לא נקי מבחינת תאונות נמכר במחיר מלא למרות שנחשב לגרע בגלל הגיר ניתקעתי איתו בכבישים סואנים הספקתי להחליף סלילי הצתה חיישנים ועכשיו קלאץ בעלות 4000 שח אני מבקש בכל דרך לבטל את העיסקה והסיוט שאני עובר עם הרכב הזה בתווה להבנה מצדך 0545645155

    סגור תגובה

  • 3. גם אותנו סדרו 
    ח.ר. , 07-11-2014

    לא הסכימו לתת היסטוריית טיפולים.
    הבטיחו החלפת שמן גיר, צביעה ופוליש ושלחו אותנו למוסמכים "חברים שלהם!!!) שהחליטו שהרכב, איך לא פשוט נפלא ! מה שממש לא נכון.
    אבל אם לא אטופל כראוי תלונתי תגיע רחוק...

    סגור תגובה

  • 4. קטנוע  
    חי, 17-11-2014

    רכשתי קטנוע ולאחר אין ספור בעיות אין עם מי לדבר והמנהלים שאחראים לנושא השירות של הקטנועים מדברים מלוכלך (קיללו אותי.) ומסרבים לטפל בבעיות

    סגור תגובה

  • 5. אלבר חברת בעלת מירמה והונאה  
    ניקול , 18-11-2014

    אנני יודעת אם אתה בכלל יודע מה מתרחש באלבר .
    רכשתי רכב לפני כחודשיים לפני כחודש הייתי במוסך ואמרו כי הרכב אינו ביטחוטי בכלל ואיך בכלל מחרו לי רכב כזה את נציגי המכירות שלך לא מעניין כלום אנחנו הלקוחות בסך הכל עוד מכירה חברה בעלת הונאה ומירמה אבל לא אוותר עד אלנה דיין אגיע ואציין לעני כל האזרחים שיראו בטלויזיה מי זו חברת אלבר חשוב לי שתעשה בדק בית ....

    סגור תגובה

  • 6. תומר  
    המלצה , 07-11-2017

    קניתי טויוטה חדשה ואני מאושר
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3691703,00.html

    סגור תגובה

חזור למעלה