דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכונית השנה 2014 - משאל עיתונאי רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


כמעט 130 מכוניות נבחנו ב-iCar בשנת 2014. מבחני דרכים רגילים והשוואתיים, בפורמט רגיל או בוידאו, צברו במהלך השנה מיליוני צפיות באתר. גם בשנה שעברה בחנו כמות דומה של מכוניות, אבל כדי להכריע בבחירת "מכונית השנה" החלטנו שלא להסתפק בידע שנצבר אצלנו - והחלטנו להזמין את כל עיתונאי הרכב בישראל להשתתף בבחירת "מכונית השנה".

33 עיתונאי רכב מנוסים נענו לאתגר, והשתתפו במשאל ענק לבחירת "מכונית השנה". כתבי רכב מידיעות אחרונות ומעריב, מערוץ הספורט וערוץ 1, ממגזין "אוטו" ומאינספור אתרי אינטרנט בתחום הרכב ענו על השאלון המקיף שהצגנו בפניהם, ובחרו את המכוניות המצטיינות לשנת 2014.

הבחירה נעשתה בשני מישורים. בכל אחת מ-10 הקטגוריות השונות שהוגדרו, בחרו העיתונאים את מכונית השנה מתוך כלל המכוניות המשווקות בישראל באותה קטגוריה. הבחירה השניה, של תואר "מכונית השנה 2014", נעשתה רק מתוך הרכבים החדשים שהגיעו לישראל במהלך שנת 2014.

לרשימת העיתונאים שהשתתפו במשאל - לחץ כאן



מכוניות מיני - יונדאי i10
בקטגוריה שלה, יונדאי i10 הביסה בפער ענק את כל המתחרות. לא פחות מ-180 נקודות העניקו לה עיתונאי הרכב, זאת לעומת 60 שקיבלו קיה פיקנטו ופיג'ו 108. למרות שהיונדאי והפיקנטו מבוססות על אותה פלטפורמה, וחולקות מאפיינים רבים, יש ליונדאי הקטנה כמה יתרונות לא מבוטלים על פני אחותה: קודם כל - היא זולה יותר, בפער של כ-5,000 שקל בגרסה הבסיסית; שנית, היא מציעה גרסת 1,000 סמ"ק אוטומטית במחיר אטרקטיבי, מה שאין לפיקנטו; ושלישית, וזה אולי העניין הכי חשוב פה - יונדאי i10 החדשה מרגישה מכונית גדולה, איכותית ובוגרת ממתחרותיה לסגמנט המיני, והיא לא מרגישה כמו פשרה זולה. ואת התיאור הזה עד לפני שנה הענקנו למלכת המכירות של שנת 2013 בשוק הרכב הישראלי, הלא היא קיה פיקנטו.
מקום שני: קיה פיקנטו ופיג'ו 108

יונדאי i10
יונדאי i10. מכונית בולטת, לא רק בקטגוריה שלה / צילום: דנה גורלנד

סופר מיני - רנו קליאו
הקליאו אמנם הגיעה לישראל כבר בשנת 2013, וכבר אז היא זכתה בתואר "מכונית הסופר מיני של השנה" במגזין iCar, אך בשנה החולפת לא נחתה בישראל אף סופר מיני שהצליחה לערער את מעמדה. במהלך 2015 צפויה הקליאו להתמודד עם מתחרות צעירות ומבטיחות כמו מאזדה 2, סקודה פאביה, אופל קורסה ויונדאי i20 החדשה. עד אז, הקליאו היא הסופר מיני הבולטת ביותר בסגמנט, בוודאי בכל מה שקשור לעיצוב, אבזור וסטייל - והיא מרשימה גם בתחום יחידות ההנעה וצריכת הדלק. האם בשנה הבאה נראה זוכה אחרת בקטגוריה הזו?
מקום שני: פיג'ו 208 ומיני קופר

רנו קליאו
רנו קליאו תתבלט גם מול הסופר-מיני'ז של 2015? / צילום: מת'יו דויל

משפחתיות - פיג'ו 308
מכונית השנה באירופה התייצבה לקרב לא פשוט בכלל, אותו היא ניצחה בפער של אחוזים בודדים לעומת סקודה אוקטביה שבמקום השני. אז מה יש בה, ב-308? עיצוב קלאסי ותא נוסעים מודרני; נוחות נסיעה לא רעה ותא מטען גדול; מנוע מעולה וצריכת דלק מצוינת; התנהגות כביש שמחה; כל אלו מספיקים כדי להפוך אותה למשפחתית ראויה ביותר, אבל מה שנותן לה את תואר מכונית השנה זו קפיצת המדרגה וההתייצבות בטופ של הטופ של קטגוריית המשפחתיות - במרחק נגיעה ממשפחתיות היוקרה. אם תשאלו אותנו, אז גרסת הסטיישן (שנבחנה במגזין זה) היא ה-308 המצטיינת באמת: הרבה יותר מרווחת, קצת יותר נוחה ומאוד מאוד שימושית.
מקום שני: סקודה אוקטביה.

פיג'ו 308
לפחות מבחינתנו, גרסת הסטיישן של פיג'ו 308 היא מכונית השנה / צילום: יתיר דוידוביץ

מנהלים - ב.מ.וו סדרה 3
הבחירות של עיתונאי הרכב, יותר משהצביעו על ב.מ.וו סדרה 3 כמכונית הבולטת של הקטגוריה, שיקפו למעשה את המגמה הנוכחית של קטגוריית המנהלים. השיפור המתמיד של המכוניות המשפחתיות והמעבר של הקהל לרכבי הפנאי גרמו לירידה משמעותית במכירות של מכוניות המנהלים, שכן אלו כבר לא מציעות אף יתרון יוצא דופן. מהצד השני, מכוניות המנהלים היוקרתיות הוזלו בשנתיים האחרונות, והן מציעות איכות חיים וסמל שבשבילו כדאי להתאמץ ולהשקיע עוד קצת. לא במקרה, 5 מכוניות המנהלים המובילות במשאל הן הב.מ.וו, מרצדס C קלאס, וולוו S60, קדילאק ATS ולקסוס IS.
מקום שני: מרצדס C קלאס.

ב.מ.וו סדרה 3
ה-3 של ב.מ.וו גברה בפוטו פיניש על מרצדס C קלאס החדשה / צילום: יתיר דוידוביץ

מיניוואנים - סיטרואן C4 גראנד פיקאסו
על רקע השיממון בשוק המיניוואנים בישראל בשנה החולפת, ולאחר שמיצובישי אאוטלנדר הגיח מקטגוריית הג'יפונים כדי להשתלט על שוק 7 המושבים, נחת בישראל הדור החדש של סיטרואן C4 גראנד פיקאסו ושפך מים קרים על נפש עייפה. הסיטרואן החללי אולי לא המציא מחדש את הסגמנט, אבל הוא מציע מתכון מאוד מאוזן ונעים של מרווח פנימי מרשים, נוחות נסיעה טובה, אבזור עשיר וצריכת דלק מצוינת בגרסת הדיזל - שלא הוענשה בדירוג זיהום גבוה. כל אלו הופכים אותו למיניוואן המצטיין של השנה, וזאת מבלי לגרוע מחשיבותו של אופל מריבה שהושק השנה כאלטרנטיבה זולה וסופר-שימושית למכונית המשפחתית.
מקום שני: אופל מריבה

סיטרואן C4 גראנד פיקאסו
בקטגוריה הזו המנצחת היתה ברורה. האם זה יתבטא גם במכירות? / צילום: אסף בר-שי

ג'יפונים - סובארו XV
התלבטנו רבות בשאלה של תיחום קטגוריות הפנאי, ובסוף הגענו להחלטה: אם זה ג'יפון עממי, כלומר - משקיף מלמטה על סביבת ה-200,000 שקלים, או לפחות לא עושה רושם של רכב מאוד גדול או יוקרתי - נגדיר אותו כג'יפון. יתר הכלים יעברו לקטגוריה הבאה. וכאילו כדי לדלג באלגנטיות מעל חלוקת הביניים של ג'יפונים קטנים וגדולים יותר, הגיע סובארו XV השנה עם מנוע 1,600 סמ"ק במחיר מוזל, עבר מהזירה של מאזדה CX5 וקיה ספורטז' אל המגרש של סוזוקי קרוסאובר ושברולט טראקס, ועשה שם עבודה מרשימה בתוך זמן קצר. יכולת השטח המרשימה שלו, העיצוב החינני ונוחות הנסיעה הופכים אותו לרכב פנאי מולטי-שימושי, ואפילו לא כל כך יקר.
מקום שני: מאזדה CX5.

סובארו XV
גרסת ה-1,600 סמ"ק החדשה החזירה את סובארו XV לעניינים / צילום: רונן טופלברג

רכבי פנאי גדולים / שטח / יוקרה - ריינג' רובר
ברגע שיוצאים מסביבת המחירים העממיים ונותנים לאיכות לדבר, מגלים שיש מעט מאוד רכבי פנאי שיכולים להתחרות בגאון על ראשות הקטגוריה הזו בלי לוותר כמעט על שום דבר. מרבית הג'יפונים היוקרתיים - בין אם הם מתוצרת ב.מ.וו, אודי או פורשה, יודעים לנסוע נהדר על הכביש, אבל בשביל זה יש מכוניות סאלון; רכבי השטח האמיתיים, קרי לנדקרוזר ורנגלר, עושים עבודה מדהימה בשטח - אבל בשביל זה לשלם 300,000 שקל? ובכן, הריינג' רובר הבריטי רוקד על שתי החתונות גם יחד, מעניק שפע של הדר ופאר למשפחות האצולה, ואם תעיזו לסכן מיליון שקל - תגלו גם יכולת שטח מפתיעה.
מקום שני: פורשה מקאן.

ריינג' רובר
הכי פנאי-שטח-יוקרה שיש. ריינג' רובר / צילום: יצרן

טנדרים ומסחריות - שברולט סילברדו
אורך החיים של כלים בסגמנט המסחריות הוא לפעמים כפול מזה של רכבים פרטיים. לכן, נדיר לפגוש בהשקה של דגם חדש ומשמעותי בקטגוריה הזו, וזה אולי מה שגרם לעיתונאי ארצנו לבחור בשברולט סילברדו החדש כמכונית השנה שלהם בקטגוריה האפרורית הזו. הסילברדו, שנהנה בישראל ממקלט מס נדיב במיוחד, נמכר למעשה במחירים של טנדרי הטון היפניים - ולעומתם הוא מציע מראה כוחני, עוצמות מנוע וגרירה מרשימות, וטונות של סקס אפיל. ואי אפשר להתעלם מהעובדה שהוא נהנה השנה ממיעוט מתחרים בתחרות שלנו, מה שיכול להסביר את פיזור הקולות הנרחב בין הרכבים השונים.
מקום שני: פולקסווגן אמארוק.

שברולט סילברדו
שברולט סילברדו החדש. פופולארי בזכות הטבת המס / צילום: שברולט

מכוניות יוקרה ופאר - מרצדס S קלאס
כשאתה מצהיר על כוונתך לייצר את המכונית הטובה בעולם, וגם מייצר מכונית בהתאם - הדרך לתואר "מכונית השנה" פתוחה בפניך. מרצדס S קלאס היא מכונית הפאר האולטימטיבית, והדור החדש שלה עד כדי כך מרשים - שבקרוב היא תוצע בשינויים מעטים בלבד תחת מותג האצולה מייבאך. קשה להתחרות בה בסגמנט הזה, בטח כשהמתחרים הישירים לא הוציאו דגמים חדשים בשנתיים-שלוש האחרונות. מצד שני, המקום השני ברשימה הזאת מוכיח שלא צריך למכור מכונית במיליון שקל כדי לבלוט. לקסוס GS עולה רק מעט יותר מ-300,000 שקל, ומעניקה חוויה יוקרתית שעולה על מרבית מתחרותיה.
מקום שני: לקסוס GS.

מרצדס S קלאס
ספינת הדגל, מרצדס S קלאס / צילום: מרצדס

מכוניות קופה, קבריולה וספורט - פיג'ו 208 GTI
בסופו של דבר, מכונית ספורט היא חוויה - וחוויה היא עניין סובייקטיבי. יש כאלו שמעדיפים את מכוניות הספורט שלהם מעוצבות, ויש שמעדיפים את כוח המנוע. יש שיבכרו זנב שמח ונטיה להיגוי יתר, ואחרים יוותרו על כך כל עוד ניתן יהיה להגיע עם המכונית לקצב שיא על הכביש המתפתל. ועל פריסת המחירים בקטגוריה הזו אין מה לדבר. כל זה אולי מסביר את פיזור הקולות בקטגוריה הזו (לא פחות מ-33 דגמים שונים קיבלו קולות), אבל הקטנה החמה של פיג'ו בכל זאת קיבלה יותר הצבעות מכולם. היא עושה זאת בזכות הביצועים המעולים, התנהגות הכביש השמחה, תא הנוסעים האיכותי והמחיר התחרותי - אבל יותר מכל, פיג'ו 208 GTI דיגדגה לעיתונאי הרכב על מיתרי הנוסטלגיה, והזכירה לראשונה מזה שנים רבות את ה-205 GTI האגדית.
מקום שני: סובארו BRZ.

פיג'ו 208 GTI
פיג'ו 208 GTI. מחזירה את הקסם / צילום: גלעד ארצי


מכונית השנה 2014 - יונדאי i10


קטגוריית "מכונית השנה" כוללת את כל הדגמים שהושקו בישראל במהלך שנת 2014. בשנה שעברה הבחירה היתה קשה יותר - אבל המגוון היה גדול יותר. במהלך 2013 הגיעו לישראל מאזדה 3, רנו קליאו, סקודה אוקטביה, קיה פורטה ועוד רבות אחרות. השנה הגיעו דגמים פחות משמעותיים, אך לא בהכרח פחות מעניינים.

את תואר מכונית השנה 2014 קטפה יונדאי i10 החדשה, שהיא אחת מהבודדות שהגיעו בסגמנט חשוב - ולא זאת בלבד, אלא שהיונדאי הקטנה הצליחה לרענן מחדש את התמחור המקובל של סגמנט המיני, ובעיקר להציב רף גבוה מאוד של איכות ועידון. בזכותה, קניה של מכונית מיני היא כבר לא פשרה בתחום הבטיחות, הנוחות או איכות החיים; בזכותה, הסכום המינימלי לרכישת רכב אוטומטי מודרני חדש הוא פחות מ-78,000 השקלים שעולה קיה פיקנטו. ואם לא מגבלות מלאי במהלך תקופות משמעותיות השנה, ייתכן והיא גם היתה מככבת במקום גבוה יותר בטבלת המסירות.

במקום השני נבחרו שתי מכוניות שונות מאוד, חדשניות בתחומן - אך המשותף להן או ששתיהן חוזרות ליסודות העבר. פיג'ו 308 קירבה את המשפחתיות הקומפקטיות אל עולם הפרימיום, ונתנה מענה מוצלח כמעט בכל סעיף עליו ניתן להצביע - אך יותר מכך, היא מציגה שילוב מצוין בין נוחות והתנהגות כביש - ומזכירה בכך את פיג'ו 306 המצוינת משנות התשעים. אלפא רומיאו 4C מתחה לקצה את חוקי הפיזיקה, והוכיחה שלא צריך מנועים מפלצתיים כדי לייצר מכונית ספורט סופר-מהירה ומהנה. לפעמים, כל מה שצריך זה לחזור לעקרונות העבר - ופשוט להפחית במשקל.

יונדאי i10
יונדאי i10 החדשה, מכונית השנה 2014 / צילום: יתיר דוידוביץ


ואלו העיתונאים שבחרו (לפי א"ב):
1. אביעד פרץ, אתר אוטוספורט
2. אודי עציון, ידיעות אחרונות
3. און יעקבסון, נהג מירוצים, מדריך נהיגה מתקדמת ומגיש התכנית "טסט ראשון" בערוץ 1
4. אופיר דואק, מגזין אוקטן גבוה
5. אורן דורי, אתר Yad2
6. אייזיק דוידוביץ, אתר Fastgear, לשעבר במגזין הרכב של עיתון הארץ
7. אלירן אברזל, אתר Carsforum
8. אסף בר-שי, iCar, מקור ראשון ומגזין פורבס
9. בועז קורפל, ערוץ הספורט וגלובס
10. דובי זכאי, מעריב ומגזין טראק
11. דניאל סקלי, אתר iCar, לשעבר במגזין הרכב של עיתון הארץ
12. ד"ר חנן גולן, מגזין טראק, לשעבר העורך הראשי בקבוצת מוטו תקשורת
13. טל אבן, מגזין הבנקאות הפרטית, Epoch Times ישראל, יועץ אישי בענף רכבי היוקרה
14. יואל פלרמן, מגזין אוטו, אתר TheCar, לשעבר עורך מגזין הגה ומגזין סיגר
15. יתיר דוידוביץ, iCar
16. מולי גומא, לשעבר אתר Mako
17. משה פרחי, לשעבר מגזין מוטו, הגה
18. נועם קום, אתר אוטוקום, מנהל פורום "נוהגים הייטק"
19. נועם ריין, iCar
20. ניר בן טובים, וואלה
21. עזרי לוי, iCar
22. ערן אביבי, מגזין אוטו, מגזין רכב+ של עיתון הארץ
23. פבל צ'רניצקי, אתר Carsforum, לשעבר אתר Gear
24. צביקה בורג, לאשה, לשעבר Ynet
25. קובי ליאני, וואלה, לשעבר מגזין הגה
26. קינן כהן, לשעבר עורך מגזין הגה, אתר Mako
27. רוני נאק, אתר שטח ו-Ynet, לשעבר מגזין הגה ואוטו
28. רוני שטרן, לשעבר מגזין אוטו
29. רז כהן, לשעבר עורך מגזין הגה ומגזין הרכב של עיתון הארץ
30. רמי גלבוע, וואלה, אתר The Car, מגזין הגה בשטח ודה מרקר
31. רן אלקובי, אתר קארטיוב
32. שי שיוביץ, אתר דוגרי, לשעבר אתר KML
33. ששי כהן, אתר Wheel


לחזרה לתחילת הכתבה - לחץ כאן

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה