דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכוניות מיני: מדריך קניה לרוכש הנבוך

Getting your Trinity Audio player ready...


לכל קטגוריית מכוניות יש את הלוגיקה הפנימית שלה. קטגוריית המשפחתיות, למשל, מתנהגת באופן אחר לחלוטין מקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. גם לקטגוריית מכוניות המיני יש היגיון פנימי מיוחד, אבל למה זה חשוב לכם כרוכשי רכב?

התשובה היא שלפעמים הצורך שלכם לא תואם את מה שלמכוניות הללו יש להציע. הבנה יותר טובה של אופי המכוניות בקבוצה תאפשר לכם רכישה מושכלת של המכונית הבאה שלכם.

מכוניות מיני

מי מוגדרת כמכונית מיני?
מכוניות מיני הן המכוניות הקטנות ביותר בסביבה. לא להתבלבל עם מכוניות סופר-מיני, שהן גדולות יותר וממוקמות קטגוריה אחת למעלה. לדוגמא: ביונדאי, ה-i10 היא מכונית המיני וה-i20 היא מכונית הסופר מיני. בטויוטה, האייגו היא מכונית המיני והיאריס היא מכונית הסופר מיני.

מכוניות המיני מאוד קטנות. הקצרה ביותר היא טויוטה אייגו, עם 345 ס"מ מפגוש לפגוש, והארוכה ביותר מוסיפה כ-20 ס"מ לאורך (זוהי יונדאי i10 עם 366 ס"מ). גם המרחב הפנימי שלהן מאוד מצומצם. אם נתייחס לבסיס הגלגלים כמדד, הטווח ינוע בין 230 ל-249 ס"מ. כמו שנלמד בהמשך, לא מדובר בנתון שבהכרח מצביע על המרווח בפועל.
המכוניות הבולטות: בשנים האחרונות מי שמגדירה את הקטגוריה היא קיה פיקנטו, שזכתה להצלחה יוצאת דופן בשוק הישראלי. היא הייתה המכונית הנמכרת בישראל ב-2013 ו-2015, והמכונית השלישית הכי נמכרת ב-2016. בנוסף בולטות בטבלת המכירות יונדאי i10, שברולט ספארק (ב-2016) ובשנים קודמות בלטה גם סוזוקי אלטו שלמעשה חנכה את הקטגוריה בשוק הישראלי ב-2009.

מחירים: הזולה ביותר בסביבה היא סיטרואן C1 שנמכרת בסביבות 50 אלף שקל לגרסה הידנית. בין האוטומטיות הפשוטות ביותר סוזוקי סלריו היא הזולה (66,000 שקל) והיקרה היא שברולט ספארק (79,000 שקל). גרסאות מאובזרות של המכוניות הללו יכולות להאמיר למחיר של כמעט 90 אלף שקל!

מכוניות מיני

מכוניות אחיות
קטגוריית המיני מציעה אמנם מספר די גדול של מכוניות, אבל רובן חולקות פלטפורמות, ובחלק מהמקרים מדובר במכוניות זהות לחלוטין עם סמל שונה.

שלישיית המכוניות הראשונה היא טויוטה אייגו, פיג'ו 108 וסיטרואן C1. למעשה מדובר באותו רכב עם מאפייני עיצוב מעט שונים וסמל אחר. שלישייה נוספת היא סקודה סיטיגו, סיאט מי ופולקסווגן אפ. לשתי הראשונות מראה דומה עד כדי זהות.

קיה פיקנטו ויונדאי i10 מבוססות על אותה פלטפורמה וחולקות גם את יחידות ההנעה, אך כאן ההבדלים בין השתיים גדולים יותר. שברולט ספארק משווקת באירופה גם כאופל קארל.

גם לרנו טווינגו יש סיפור מעניין. הרנו היא אחות תאומה של לא אחרת מהסמארט פורפור, מכונית היוקרה הקטנה של מרצדס (שימו לב, מדובר בגרסת ה-4 מושבים ולא בגרסת שני המושבים).

מכוניות מיני

קבוצה ראשונה: מכוניות מיני אירופאיות - מכוניות לנהג ולנוסע
אם שמתם לב להבדל של 20 ס"מ בין האורך של המכונית הקצרה לארוכה בקטגוריה, ההבדל לא מקרי. כבר עמדנו על ההבדל בין מכוניות שמיוצרות עבור אירופה לאלו המיוצרות עבור השוק הגלובאלי בסקירה שעשינו לרכבי הפנאי הקומפקטיים. בקטגוריית המיני ההבדלים דומים.

המכוניות הבולטות במיקוד לשוק האירופאי הן שלישיית המכוניות של פיג'ו, סיטרואן וטויוטה, שלישיית המכוניות של קונצרן פולקסווגן, וגם פיאט פנדה ורנו טווינגו.

מכוניות שמכוונות לקהל האירופאי בדרך כלל קטנות משמעותית מרכבים שמיועדים לשוק הגלובאלי. אורכן של רוב המכוניות האירופאיות קצר יחסית: בין 345-358 ס"מ (להוציא את הטווינגו לה מנוע אחורי). בדרך כלל מדובר מכוניות קטנות גם במדדים כמו גובה ובסיס גלגלים. אך מימדים זה לא כל הסיפור: תסתכלו על העיצוב ותבינו. המכוניות האירופאיות פשוט נראות יותר טוב. העיצוב שלהן צעיר יותר, מכוניות כמו ה-108, הטווינגו והאפ מגיעות בצבעים משובבי נפש ובהופעה שניתן לראות את ההשקעה שמאחוריה.

הסיבה נובעת מהאופי של רוכשי הרכבים הללו באירופה. בדרך כלל מדובר בצעירים שמעוניינים בכרטיס כניסה לעולם המכוניות. אין להם ילדים, הם חיים בערים צפופות ומלאות בסמטאות שנבנו לפני מאות שנים כמו רומא או מדריד. אם פעם אחת נכנסתם לעיר כמו פריז, מינכן או תל אביב עם רכב משפחתי בטח הבנתם עד כמה החנייה היא עניין אקוטי וכמה הגודל כן קובע.

זאת גם הסיבה שבמכונית שמיוצרת עבור היבשת הישנה יש בדרך כלל רק שני מושבים מאחור, ואפילו חלונות אין שם מאחור. לכל היותר יש שם פתח צר שניתן לפעור בחלון כדי לנשום קצת אוויר צח. אם אין לך ילדים, למה שיעניין אותך המושב האחורי?

יחידות ההנעה של מכוניות אלו פשוטות מאוד ונועדו למטרה של צמצום הוצאות ושמירה על רמת זיהום אוויר נמוכה. הגרסאות האוטומטיות שלהן מצוידות למעשה בתיבות הילוכים רובוטיות. מדובר בתיבות פשוטות וזולות לייצור המסייעות בצמצום צריכת הדלק. לא מדובר בתיבות הכי חלקות ורהוטות בסביבה אך עליכם לזכור שרוב הרוכשים באירופה בכלל מעדיפים את הגרסאות הידניות.

גם המנועים פשוטים, בדרך כלל בנפח של עד 1,000 סמ"ק. שוב, הם שם כי הם זולים וחסכוניים.

מכוניות מיני

טויוטה אייגו / פיג'ו 108 / סיטרואן C1
שלושת המכוניות הללו מגיעות עם מנוע 1.0 ליטר ותיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית. הן מאוד קטנות ומציעות מרווח מוגבל לנוסעים מאחור. שלושתן מעוצבות באופן ייחודי ומוצעות עם מסך מולטימדיה מובנה במרבית הגרסאות. קיימת אופציה גם לגג נפתח, בתצורת קופסת הסרדינים. מעבר לעיצוב המקסים, שלושת המכוניות הללו פשוטות מאוד מכאנית ומכיוון שיחידת ההנעה זהה - שלושתן חסכוניות באופן יוצא דופן.

סקודה סיטיגו / סיאט מי / פולקסווגן אפ
שלושת המכוניות של קונצרן פולקסווגן מגיעות אף הן עם מנוע בנפח 1.0 ליטר ותיבה רובוטית. המנוע מגיע בשני הספקים: 60 כ"ס בסקודה ו-75 כ"ס בסיאט ובפולקסווגן. יחידת ההנעה, ללא קשר להספק, מצויינת ואפילו הסקודה מספקת ביצועים טובים משמעותית מרוב המכוניות בקטגוריה, למרות ההספק הנמוך על הנייר. צריכת הדלק אולי לא טובה כמו של הטריו הקודם אך היא טובה מאוד בפני עצמה. שלושתן קצת נמוכות כך שלא ממש נוח להיכנס ולצאת מהן, אך המרווח מאחור סביר. תא המטען מרשים בגודלו.

רנו טווינגו
הטווינגו היא המכונית העירונית הטובה בסביבה. העובדה שהיא מגיעה עם מנוע אחורי מאפשרת לגלגלים הקדמיים זווית פנייה מאוד חדה. רדיוס הסיבוב שלה מגיע מעולם הקטנועים והקלות בה ניתן להכניס אותה לחניות תהפוך כל תל אביבי לאיש מאושר.
יחידת ההנעה מאוד מודרנית, עם מנוע טורבו ותיבה כפולת מצמדים. המנוע מוצלח, הוא חזק ודי חסכוני בנהיגה רגועה, אך לא חסכוני כמו המכוניות שכבר קראתם עליהן. תא המטען לא ממש גדול והמושבים האחוריים מאוד צפופים.

ויש את העיצוב המקסים שפשוט מושך מבטים וסוחט חיוכים, במיוחד בגרסאות היקרות יותר. בדומה לשלישייה של פולקסווגן אין כאן מסך מולטימדיה, אבל יש אפליקציה שתהפוך את הנייד שלכם למכשיר השולט על כל הפונקציות, ממש כמו מסך מולטימדיה. רק תזכרו שהיא אחת היקרות בחבורה - ומתחרה בעיקר בדגמים כמו פיאט 500 ואופל אדם.

מכוניות מיני
 

קבוצה שניה: מכוניות גלובאליות - כמו מכונית גדולה, אבל בקטן
כשמדברים על השוק הגלובאלי מתכוונים בדרך כלל לרכבים שאמורים להימכר במדינות מתפתחות. מכוניות המיני ממילא לא מאוד רלוונטיות בארה"ב, אוסטרליה, קנדה ומדינות מפותחות אחרות. בשווקים אלו, של המדינות המתפתחות, הצרכים שונים מאוד. הקונה הממוצע יחפש את הרכב הזול ביותר שבו ניתן להסיע את המשפחה. עיצוב ואבזור הם פרמטרים נחמדים אך הם ישפיעו על הרכישה פחות ממחיר העסקה הבסיסי.

מכוניות שפונות לשוק הגלובאלי בדרך כלל ארוכות יותר ורחבות יותר. גם העיצוב שלהן בדרך כלל לא מנסה להרשים אלא לשדר פונקציונאליות ומרווח. תשבו בסוזוקי סלריו מאחור ותבינו על מה אנחנו מדברים.

המכוניות האלו מגיעות עם יחידות ההנעה הכי זולות שניתן למצוא בסביבה, וכך גם עם תיבות ההילוכים, ובגלל זה לא תמצאו שם תיבות מתקדמות אלא תיבות אוטומטיות מיושנות אך יעילות עם 4 הילוכים - ולעיתים גם תיבות רובוטיות. ככלל לא מדובר במכוניות חסכוניות במיוחד, למרות שגם כאן יש יוצאות דופן.

ברוב המכוניות הגלובאליות יהיו חמישה מושבים וגם חלונות נפתחים, חשמליים או ידניים. התנהגות כביש מהנה בדרך כלל לא תמצאו כאן מכיוון שהקהל לא דורש זאת, היצרניות אפילו לא מנסות, למרות שפה ושם נפלטת להם איזו מכונית שמצליחה לעלות חיוך על הפרצוף.

מכוניות מיני

קיה פיקנטו
הפיקנטו, מלכת המכירות של הקבוצה, היא מכונית שהצליחה לשבור את הפער שבין הקבוצות. היא קטנה, אבל אפשר לדחוס בה 5 אנשים אם ממש מתאמצים. יחידת ההנעה הבסיסית יעילה וזריזה במהירויות עירוניות והחזקה תהיה מוצלחת גם מחוץ לעיר. בכל המקרים לא מדובר ביחידת הנעה מאוד חסכונית. תנוחת הישיבה מרגישה "בתוך הרכב" ולא מעליו והיא בדיוק בתפר שבין מכוניות אירופאיות (תנוחת ישיבה נמוכה) ורכבים גלובאליים (תנוחה גבוהה).

לפיקנטו יש 4 שנות אחריות חלקית בנוסף ל-3 שנות אחריות המקובלות. התנהגות הכביש שלה צפוייה ובטוחה. הסיבה המרכזית להצלחה של הפיקנטו היא תחושת הרכב הגדול שלא הייתה למתחרות שלה במשך שנים. בשנתיים האחרונות הופיעו ה-i10 והספארק שהעניקו לנהגים בדיוק את התחושה הזאת והצליחו להעביר אליהן חלק מהרוכשים בקבוצה. אגב, בתוך שבועות ספורים יושק בישראל הדור החדש של הפיקנטו.

יונדאי i10
ה-i10 מאוד דומה לפיקנטו, בעיקר בהתייחס ליחידות ההנעה. העיצוב החיצוני אולי נתון לוויכוח אבל מבפנים היא מרגישה בוגרת ואיכותית יותר מהפיקנטו. תנוחת הישיבה שלה יותר גבוהה ומיקום תיבת ההילוכים נוח. המרווח במושב האחורי טוב מהפיקנטו ויחד עם הסלריו כנראה שמדובר במכונית הכי מרווחת מבחינת הנוסעים מאחור.

שברולט ספארק
האחרונה מבין המכוניות הגלובאליות שנחתו כאן מגיעה עם מנוע גדול, 1,400 סמ"ק, ותיבת הילוכים רציפה. יחס ההספק – משקל הוא הטוב בקבוצה והביצועים טובים כמצופה. צריכת הדלק חסכונית ביחס לקיה והיונדאי, אם כי לא ביחס לחבורת האירופאיות. השברולט מרווחת למדי, למרות שהיא לא מרווחת כמו חלק ממתחרותיה בתת הקבוצה הזאת. ביחס לרוב המכוניות בסקירה השברולט אוחזת מצויין והתנהגות הכביש שלה צפוייה. מחירה בישראל קצת גבוה.

סוזוקי סלריו
היפנית (שמיוצרת גם עבור מרוטי ההודית) היא אחת המכוניות המרווחות בסקירה הזאת. היא מציעה מרחב מכובד לנהג ולנוסעים בעיקר בזכות הגובה שלה והמבנה הקובייתי. גם תא מטען בעל נפח הטענה טוב יחסית.
לסוזוקי מנוע בנפח 1.0 ליטר המשודך דווקא לתיבה רובוטית חד מצמדית. הופתענו מהתיבה (תוכלו לקרוא במבחן ההשוואתי מול סיטרואן C1) ולדעתנו היא אחת המוצלחות מבין תיבות המצמד היחיד. הביצועים טובים, בעיקר בזכות המשקל הקל. התנהגות הכביש קצת פחות.

מכוניות מיני

פיאט פנדה
מה הפנדה עושה פה? הפנדה יושבת על התפר בין אירופה לשוק העולמי מבחינת המאפיינים. ממכוניות אירופאיות היא שואלת את העיצוב המקסים. ממכוניות גלובאליות היא לוקחת את כל השאר. הפיאט מאוד גבוהה. זה מעניק לה תנוחת ישיבה כמעט מיקרו-וואנית ומשפר את המרווח לנוסעים מקדימה ומאחורה. בגלל שהיא גבוהה קל מאוד להכניס ולהוציא ממנה ילדים במושבים בטיחות.

יחידת ההנעה מאוד פשוטה, עם מנוע בנפח 1.2 ליטר עם הספק נמוך ותיבה ידנית בלבד. בעבר היא שווקה עם תיבה רובוטית בעלת מצמד יחיד אך היום היא מגיעה ארצה רק עם תיבה ידנית. יחידת ההנעה הזאת לא חזקה ולא חסכונית במיוחד וזאת נקודת התורפה שלה.

לסקרנים: למה הפנדה תוכננה כמכונית גלובאלית?
שוק מכוניות המיני הגדול ביותר באירופה נמצא באיטליה עם 21% מכלל הרכישות ב-2015. מתוך אותן 281,265  מכוניות מיני שנמכרו באיטליה, 45% היו פיאט פנדה. האיטלקים, שאינם אמידים באופן יחסי, מחפשים מכוניות זולות ושימושיות והפנדה מכוונת בדיוק לשם. למעשה הפנדה היא לא מכונית גלובאלית ולא מכונית אירופאית. היא מכונית איטלקית וכל פנדה שלישית שנמכרה באירופה הגיעה אל השוק האיטלקי. כן, עיצוב זה נחמד, אבל לאיטלקי הממוצע שימושיות, מחיר זול וגאווה לאומית כנראה חשובים יותר.

מכוניות מיני 
   
אז איך בוחרים?
השאלה איזו מכונית מיני לקנות תלויה בפרופיל הנסיעה שלכם. אם אתם צעירים ברוחכם ובנפשכם ואין לכם ילדים או שהם כבר עזבו את הקן, מכונית מיני אירופאית תתאים לכם. אם התקציב לא גדול, אחת משלישיית המכוניות הצרפתיות-יפנית תתאים. אם התקציב יותר גבוה או אם אתם גרים בלב ליבה של תל אביב – רנו טווינגו היא הרכב עבורכם. במכוניות האלו תקבלו את המרווח המינימלי שצריך בתור יחיד או זוג, מחירי הרכישה יהיו נמוכים וצריכת הדלק מעולה. כבונוס, תוכלו למצוא עיצוב ייחודי בדגמים רבים.

אם אתם מחפשים רכב שישמש כרכב שני במשפחה, בעיקר על מנת להסיע את הילדים לבית הספר ולחוגים, סוזוקי סלריו או פיאט פנדה יכולות להיות אופציה מעולה בזכות המרווח הנדיב והישיבה הגבוהה שמקלה על התמרון בעיר. אם אתם מחפשים רכב לנסיעות בין עירוניות, הספארק גם תיקח על עצמה משימות אלו בשמחה וגם הגרסאות החזקות של הפיקנטו וה-i10 יעמדו במטלה ללא קושי מיוחד.

שלושת האחרונות הן המכוניות שניתן להגדיר בקלות כרב שימושיות. הן מסוגלות לבצע את כלל המשימות בצורה טובה מבלי להתפשר באופן יוצא דופן. זאת הסיבה שהן מצליחות כל כך, גם בארץ וגם בעולם.


יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה