דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכוניות מיני: מדריך צרכני לרכישה נבונה

Getting your Trinity Audio player ready...


קטגוריית מכוניות המיני כמעט ולא התקיימה עד 2009. המכונית הזולה בארץ בזמנו הייתה פיאט פנדה, שעלתה 75 אלף שקל אבל לא סחפה את הלקוחות לאולם התצוגה ברחוב יגאל אלון. רק ב-2009, כמעט משום מקום, צצה סוזוקי אלטו. מכונית קטנה ופשוטה שהציבה את רף המחיר על 60 אלף שקל - בדיוק חצי ממחירה של מכונית משפחתית. הדרך למכונית השניה בבית מעולם לא הייתה קלה יותר, והציבור הישראלי הגיב באופן שאפילו האופטימיים שבכלכלני סוזוקי לא צפו. שאר היבואנים יישרו קו, חלקם בתוך זמן קצר וחלקם רק לאחרונה, אבל השורה התחתונה ברורה: כיום יש 10 מכוניות בקטגוריית מכוניות המיני, שכללה רק מכונית אחת לפני ארבע שנים.


פיג'ו 107 / צילומים: יצרן

מכוניות המיני - משפחה אחת גדולה

בחירה קשה? לא בטוח. לכאורה קטגוריית המיני מציעה מבחר של 10 מכוניות שונות, אבל אם בודקים היטב מתברר שבפועל המגוון מצומצם יותר. טויוטה אייגו, פיג'ו 107 וסיטרואן C1 הן אותו רכב בדיוק ויוצאות מאותו המפעל בצ'כיה. ייתכן וישנם שלושה פועלים צ'כים שונים שאמונים על חלוקת הסמלים בין הרכבים, אבל גם בזה אנחנו לא בטוחים. גם סקודה סיטיגו וסיאט מי הן מכוניות זהות בבסיסן, וההבדלים בגרסאות הישראליות שלהן נוגעים בעיקר לפריטי אבזור קטנים וליחידת ההנעה הבסיסית שלא מוצעת עם הסיאט. דמיון מסוים יש גם בין יונדאי i10 וקיה פיקנטו. שתי המכוניות חולקות את השלדה, המנועים ותיבות ההילוכים, אך הקיה מודרנית יותר מבחינת איכות תא הנוסעים ובעלת עיצוב מוחצן יותר. למעשה רק לסוזוקי אלטו, שברולט ספארק ופיאט פנדה אין אחיות בקטגוריה.

מכוניות מיני - כמה הן באמת עולות?

קטגוריית המיני היא הנגישה ביותר למי שרוצה להימנע מהמכשולים העלולים להופיע בקניית רכב יד שניה. המחירים מתחילים באיזור ה-60 אלף שקל לגרסאות הידניות, ועשירייה יותר תידרש בכדי לרכוש מכונית אוטומטית שתניח לרגל שמאל במנוחה. מבחינת המחירים, את המכוניות בקטגוריה אפשר לחלק לשניים: בין הזולות ניתן למנות את סוזוקי אלטו, יונדאי i10, קיה פיקנטו, סקודה סיטיגו, שברולט ספארק וסיאט מי שנמכרות סביב מחיר של 60-64 אלף שקל לגרסאות הידניות. בקבוצת המכוניות השנייה נמצאות פיאט פנדה וטויוטה אייגו שמחיריהן נעים סביב 68 אלף שקל. אבל שימו לב! גם מכוניות אלו נוטות להימכר בהנחות גדולות ומחיר של 62 או 63 אלף שקל הוא משהו שבהחלט ניתן להשיג במסגרת המבצעים המזדמנים. בעוד מכוניות עם תיבה ידנית ניתן למצוא במחירים טובים גם בקטגוריית הסופר מיני (פורד פיאסטה, סיאט איביזה וכד'), היתרון הגדול של קטגורית המיני הוא בגרסאות האוטומטיות שמחיריהן נמוכים ממחירי הסופר מיני האוטומטיות בעשרות אלפי שקלים, מה שהופך אותן לקנייה מומלצת במיוחד.

בטבלה מוצגים המחירים ההתחלתיים של המכוניות:




מכוניות מיני - ידניות, אוטומטיות ורובוטיות. מה בעצם ההבדלים?

אמרנו אוטומטיות? כמעט. למעשה, מרבית מכוניות המיני מוצעות עם תיבות רובוטיות. תיבה רובוטית היא תיבה שבסיסה ידני ואת פעולת הקלאצ' והחלפת ההילוכים מבצע רובוט. למשתמש זה נראה כמו אוטומטי – שמיםD ונוסעים. אבל זה לא תמיד מרגיש ככה. תפקוד התיבה מוצלח פחות והיא נוטה לטלטל את הרכב בהחלפת הילוכים. אז למה זה טוב? לצריכת הדלק. מכוניות כגון סקודה סיטיגו או פיג'ו 107 מעמידות נתוני יצרן של למעלה מ-20 ק"מ לליטר. מי שלא מוכן להתפשר בסעיף זה יכול לבחור באחת המכוניות האוטומטיות: קיה פיקנטו או יונדאי i10, ולשלם על הנוחות בתחנת הדלק. לחלופין ניתן לקחת את סוזוקי אלטו שמצליחה להיות חסכונית יחסית (20 ק"מ לליטר) גם עם התיבה האוטומטית.


סיאט מי

מכוניות מיני - מנוע 1,000 סמ"ק זה לא קטן מדי?


הגרסאות הידניות של מכוניות המיני מוצעות בדרך כלל עם מנועים צנומים וחסכוניים במיוחד. למעשה, בכל הקטגורייה רק שתי מכוניות ידניות נמכרות עם מנוע בנפח של יותר מ-1,000 סמ"ק: פיאט פנדה (1,200 סמ"ק ו-69 כוחות סוס) ושברולט ספארק (1,200 סמ"ק ו-82 כ"ס), ואפילו הן מדגדגות את ה-20 ק"מ לליטר. בסעיף האוטומטיות המצב פחות מזהיר, כאמור. הרובוטיות רושמות צריכת דלק טובה של כ- 21-22 ק"מ לליטר, בעוד הפיקנטו וה-i10 נעות סביב 18 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. צריך לזכור שהקוריאניות מגיעות עם מנועים בעלי נפח גדול יותר בגרסות האוטומטיות (1.25 ליטר בפיקנטו ו-1.1 ליטר ב-i10). נהגים שנוסעים במתווה בין-עירוני על בסיס קבוע יעדיפו לרכוש את שברולט ספארק, סיאט מי וסקודה סיטיגו בגרסתה החזקה (75 כ"ס) שמסוגלות להתמודד בכבוד עם עליות מאומצות ועקיפות. ועדיין חשוב לזכור שמדובר במכוניות חלשות יחסית, בעיקר אלו עם המנועים הקטנים, והן נדרשות להתאמץ בכדי להציג את מיטב כוחן. וכשמתאמצים, יודע כל חייל בצבא, צריך לשתות יותר.


קיה פיקנטו

מכוניות מיני - זה בטיחותי לנסוע ברכב כל כך קטן?


כשמדברים על מכוניות כל כך קטנות חייבים להתייחס גם לרמת הבטיחות. כאן ניתן ליצור כלל די ברור: ככל שהמכונית חדשה יותר כך היא בטוחה יותר. לסוזוקי אלטו הותיקה יש 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק האירופאיים, ולאחרונה התעדכן הציון גם לטויוטה אייגו, פיג'ו 107 וסיטרואן C1 - שכיום זכאיות אף הן ל-3 כוכבים במקום 4 בעבר. יונדאי i10, פיאט פנדה ושברולט ספארק זכו לציון של 4 כוכבים, וקיה פיקנטו זכתה אף היא לציון של 4 כוכבים אך בארץ היא נמכרת כמחוייב בחוק עם בקרת יציבות מה שאמור להעניק לה זכאות ל-5 כוכבים. את הקצה ברף הבטיחותי תופסות הצ'כית והספרדיה. סיאט מי וסקודה סיטיגו מתהדרות ב-5 כוכבים מלאים, ולשתיהן יש מערכת חשובה הבולמת את הרכב במהירויות הנמוכות מ-30 קמ"ש באופן עצמאי ויכולה למנוע תאונות בעיר.

מכוניות מיני – עם איזה אבזור הן נמכרות?

לא מפתיע שמכוניות במחיר כל כך נמוך עושות פשרות. במרבית הרכבים לחלונות חשמל יזכו רק היושבים מקדימה ובחלק אפילו כפתור לפתיחת חלון הנוסע אין. כיוון המראות ידני עדיין קיים בחלק מהמכוניות, וגם כיוונון המושב לגובה לא יתאפשר בחלק מהמתמודדות על לב הצרכן. בחלק מהמתמודדות המצב לא כל כך גרוע. בקיה פיקנטו תוכלו למצוא 4 חלונות חשמל, מחשב דרך ומערכת שמע מקורית עם כניסות לנגני USB ו-AUX. אבל מלכת האבזור בקטגורייה היא ללא ספק שברולט ספארק. הספארק, שדגמי 2013 שלה הם דגמים שעברו מתיחת פנים והוזלה ניכרת, זוכה לאבזור זהה לפיקנטו ומוסיפה עליו פנסי ערפל ומושבים מחוממים, פריט אבזור זה הוא בהחלט פריט שלא תמצאו כסטנדרט גם בקטגוריות גבוהות יותר.


שברולט ספארק 2013

מכוניות מיני - אפשר באמת להסיע אנשים מאחור?

הסעיף האחרון בסקירה שלנו אולי היה צריך להיות הראשון: מרווח בתא הנוסעים. מכוניות המיני הן מכוניות קטנטנות, כפי שידוע לכולם, וההפתעה עשויה לבוא במספר המושבים: למעשה רק הפיקנטו, ה-i10 והספארק מוצעות עם 5 מושבים תקניים. בפיאט מדובר באופציה בתוספת תשלום, ובכל השאר לא תוכלו להסיע יותר מארבעה נוסעים. לתשומת לבכם. תאי המטען גדולים יחסית בפיקנטו, בסיטיגו ובמי, ולעומת זאת בפיג'ו 107 והאחיות וגם בשברולט ספארק אפשר להגדיר את תא המטען לכל היותר כתא כפפות.

מכוניות מיני - בשורה התחתונה, האם זו רכישה משתלמת?


במבט כולל על קטגוריית המיני אפשר להבין מדוע עם ישראל נרשם ברשימות המתנה ארוכות אצל היבואנים על מנת לקנות את מכוניות המיני. הן זולות, חסכוניות ופרקטיות מאוד, בעיקר כרכב שני במשפחה או כרכב ראשון אצל צעירים. בסופו של יום, במלחמה היומיומית מול מחירי הדלק המאמירים, מקומות החניה האוזלים והמשכורת החודשית הנאנקת תחת עומס ההוצאות, אין מנוס מלהצטמצם - ובשביל זה צריך מכונית מיני חסכונית וזולה. זו אפילו לא פשרה גדולה כל כך. רק תבדקו מי מבין הסעיפים הנ"ל הכי רלוונטי עבורכם.



לקטגוריה המלאה בקטלוג iCar - מכוניות קטנות

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. מכוניות מיני עד 70,000 ש"ח 
    דורון , 13-01-2013

    כתבה חשובה ומעניינת.
    תוכלו להוסיף לכל רכב את צריכת הדלק האפקטיבית שלו?
    האם ישנה השוואה בין רכב היברידי לרכב בנזין ולרכב דיזל?
    תודה

    סגור תגובה

  • 2. יש להם כתבה כזאת 
    מחלקת ההסברה, 13-01-2013

    את צריכת הדלק אפשר למצוא בכתבה הבאה:
    http://www.icar.co.il/%D7%A8%D7%9B%D7%91_%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7_-_%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%94/%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:_%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%97%D7%A1%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/

    ואת ההשוואה בין המנועים אפשר למצוא בכתבה הזאת:

    http://www.icar.co.il/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%A0%D7%99_%D7%A8%D7%9B%D7%91/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%9F_%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%90%D7%AA%D7%99:_%D7%98%D7%95%D7%99%D7%95%D7%98%D7%94_%D7%99%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%A1_%D7%94%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%93,_%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%93%D7%94_%D7%92%27%D7%90%D7%96_%D7%94%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%93,_%D7%A1%D7%99%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%90%D7%9F_C3_%D7%93%D7%99%D7%96%D7%9C_%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%A6%27%D7%99%D7%94_%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9F/

    סגור תגובה

  • 3. i20 ידנית 
    רק שאלה, 13-01-2013

    חבל שלא סקרתם את כל הרכבים עד 76,000
    על מנת לבחון מה מקבלים בסכום נתון
    מול עלויות, שמירת ערך, סחירות וכו.

    אני מניח שיש עוד רכבים בתקרת המחיר של 76,000 ש"ח. (בנוסף ל i20)

    סגור תגובה

  • 4. מה עם רנו? 
    ברק, 13-01-2013

    גם בטווח המחירים הנ"ל.
    לא הבנתי את השורה התחתונה של המאמר מה הכותב רצה לחדש?

    סגור תגובה

  • 5. מה הקשר i20 ורנו??? מניח שקליאו. 
    שי, 13-01-2013

    כתוב מכוניות מיני!!!! i20 וקליאו הן לא מיני אלא סופר מיני (אורך בסביבות 4 מטר ורוחב 1.7 מטר פלוס מינוס). כל המכוניות בכתבה הן באורך 3.6 מטר ורוחב 1.6 מטר פלוס מינוס, אלו בפירוש מכוניות ננסיות ביחס למה שאתם שואלים. איך אנשים לא רואים הבדלים משמעותיים כאלה??

    סגור תגובה

  • 6. כתבה טובה אך עדיין משאיר את הקונה בדילמה קשה .  
    מוטי ס , 13-01-2013

    יישר כח על הכתבה נהניתי לקרא

    סגור תגובה

  • 7. עדיף ללכת על קטיגורית הסופר מיני 
    שמוליק קיפוד, 13-01-2013

    תכל'ס הרכבים בקטיגורית המיני נמכרים במחירים גבוהים יחסית ואינם מציעים תמורה מספיק הולמת הן מבחינת הגודל, נוחיות וביצועים. ישנם רכבי סופר מיני במחירים סביב 70,000 ש"ח ידניות עם מנועים גדולים יותר ומרווח נדיב לנוסעים. אלו אגב מכוניות שיכולות לשרת משפחה קטנה כרכב שני. אני אגב, קניתי לא מכבר את הסקודה פאביה והופתעתי לגלות רכב איכותי ונעים להנהיגה ללא תחושה קלסטופובית. הרכב סוחב בסדר גמור ועדיין חסכוני.

    סגור תגובה

חזור למעלה