דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: למי משתלם הליסינג התפעולי?

Getting your Trinity Audio player ready...



בכתבה הקודמת הארכנו בהסבר על הרציונאל העומד מאחורי עסקאות הליסינג והסברנו בפירוט על מבנה עסקת הליסינג הפרטי. בחלק השני של כתבת הליסינג נפרט על הליסינג התפעולי, המשמעויות שלו ונרחיב בהסבר על השינויים הצפויים בשוק הליסינג הישראלי בתקופה הקרובה.

עסקאות תפעוליות נועדו לשרת מטרה מעט שונה מעסקאות הליסינג הפרטי. הליסינג התפעולי דומה במהותו להשכרת רכב ולא למימון קניית רכב כמו עסקת הליסינג הפרטי. בדרך כלל מי שמעדיף עסקאות תפעוליות הם חברות עסקיות, והסיבות לכך פשוטות: עלות ומשאבי ניהול. אחזקה של צי רכבים גדול דורשת השקעה של כסף לטובת תיקונים, טיפולים וטסטים, וכן השקעת זמן של העובדים בביצוע של אלו. בעסקת הליסינג התפעולי חברת הליסינג לוקחת על עצמה את הטיפול בצי הרכב, החל מהביטוח, דרך הטיפולים ועד לשירות של נהגים שיקחו ויחזירו את הרכבים מהלקוחות. כל עוד עסקת הליסינג התפעולי לא תהיה יקרה משמעותית מעלות התפעול של החברה בעצמה, החברה תעדיף להפנות את תפעול צי הרכבים לחברת ליסינג.


מגרש ליסינג / צילומים: אלדן

עסקים קטנים המחזיקים במספר מצומצם של מכוניות יבחרו בעסקת ליסינג תפעולי מסיבות אחרות. עסקאות המימון דורשות השקעה של סכום מקדמה גדול, אך לעומת זאת עסקה תפעולית דורשת סכומי מקדמה קטנים משמעותית ולכן קל יותר להיכנס לעסקה שכזו. בנוסף, עסקאות תפעוליות מעניקות הקלות מס לעסקים מכיוון שמדובר בעסקאות הדומות להשכרה ולא לקנייה של רכב.

לקוחות פרטיים נמנעים בדרך כלל מעסקאות ליסינג תפעולי ממספר סיבות: ראשית, תזרים המזומנים השוטף הוא עניין יותר מהותי אצל לקוח פרטי, ועסקת ליסינג תפעולי דורשת הוצאה חודשית גבוהה יחסית. לקוח פרטי יעדיף להוציא סכום חד פעמי גדול וסכום חודשי קטן יותר. גם נושא תפעול הרכב פשוט יותר עבור לקוח בודד לעומת חברה שמחזיקה במכוניות רבות, ועבור הלקוח הבודד תוספת התשלום הקבועה לשירותי התפעול יוצאת, שוב, מהתזרים החודשי. בראיה של הלקוח הפרטי הפרמיה הנדרשת על מנת לקבל עסקה תפעולית פשוט לא משתלמת. רכב חדש לרוב לא דורש התעסקות מרובה עם תיקונים ומוסכים, ואת הטסט והטיפולים השוטפים מסוגל הלקוח לבצע בעצמו. היות ומדובר ברכבים חדשים הנמצאים בתקופת האחריות שלהם, בדרך כלל עיקר ההתעסקות תיסוב סביב הטיפולים התקופתיים ותו לא.

בניגוד לעסקאות ליסינג פרטי, עסקאות תפעוליות כוללות שני שלבים ולא שלושה: מקדמה ודמי שימוש, ללא אופציה בסיום התקופה. מרבית העסקאות התפעוליות כוללות במחירן את אחזקת הרכב, התיקונים, הביטוח, הרישוי ושירותי הנהגים שמטפלים ברכב.



מקדמה

בדרך כלל מדובר בסכום נמוך יחסית, ששווה פחות או יותר לשלושה חודשי שימוש. מטרתו של התשלום היא הבעת רצינות לביצוע העסקה. מכיוון שמדובר בעסקת השכרה שבה אין רלוונטיות לרכישת הנכס בסוף, אין צורך בהשארת מקדמה גדולה בהתחלה. עם זאת, עדיין החברות דורשות "דמי רצינות" מהלקוח ולא ימהרו להיכנס לעסקה ארוכת טווח עם לקוח שמתקשה בתשלום כזה.

דמי שימוש

סכום זה גבוה משמעותית מהתשלום החודשי בעסקאות הליסינג המימוני, לאור עלות אחזקת הרכב ולאור העובדה שאין השלמה של סכום נוסף בתום תקופת התשלומים החודשיים. דמי השימוש כוללים את עלויות הביטוח, הטיפולים והתיקונים של הרכבים. בנוסף כלול במחיר שירות הנהגים שתפקידם להביא ולהחזיר את הרכבים מטיפולים, טסטים ותיקונים. אצל לקוחות גדולים במיוחד, שלוקחים עסקאות של כמה מאות רכבים, מציבה חברת הליסינג נציג מטעמה הנמצא אצל הלקוח במשרה מלאה ודואג לשירות באופן קבוע.

סיום העסקה

בתום העסקה הרכב חוזר אל חברת הליסינג, אך ממש כמו בהשכרה הוא יבדק על ידי החברה. במידה ותמצא חריגת קילומטרים מהמוסכם או שמצבו של הרכב (בדרך כלל מדובר במצב קוסמטי, אך לא תמיד) לא משביע רצון חברת הליסינג תחייב את הלקוח בהתאם.

מחירים לדוגמא

המחירים הניתנים על ידי חברות הליסינג משתנים מלקוח ללקוח. החברות הגדולות שרוכשות מאות רכבים מקבלות הנחות משמעותיות, שנגזרות גם מההנחות שמקבלת חברת הליסינג מהיבואן בקניה של כמות מכוניות גדולה. הלקוח הפרטי והלקוח העסקי הקטן-בינוני ישלם מחירים של 2,100 - 2,200 שקל על מכונית מקטגוריית הסופר מיני (למשל מאזדה 2 או סיטרואן C3), מכונית מקטגוריית המשפחתיות תעלה 2,550 - 2,700 שקל (למשל פורד פוקוס או יונדאי i35), וג'יפון או מכונית מנהלים יעלו כ-3,700 שקל בחודש. אל העלות הזו, כאמור, יש להוסיף את המקדמה שגובהה בדרך כלל הוא כשל 3 חודשי שימוש.

מחירים אלו גבוהים פי שניים וחצי מהתשלומים החודשיים בעסקת ליסינג מימוני, אך יש לזכור שעסקת ליסינג מימוני כוללת גם תשלום של מקדמה גבוהה משמעותית בעוד בליסינג התפעולי המקדמה נמוכה.



לסיכום

הרעיון העומד מאחורי עסקת ליסינג תפעולי שונה באופן מהותי מזה של העסקה המימונית. בעסקה תפעולית הלקוח משכיר את הרכב ולא קונה אותו, וזאת כאמור מסיבות חשבונאיות. בנוסף, הפרמיה שמתווספת למחיר העסקה משתלמת ללקוח הגדול על מנת לחסוך "כאב ראש" והתעסקות באחזקת צי רכבים גדול. לקוחות פרטיים או עסקיים קטנים לא בהכרח ימצאו את עסקת הליסינג התפעולי משתלמת יותר, למרות שהיא יכולה לחסוך טרחה כזאת או אחרת. במידה ואתם בעלי עסק קטן אנו ממליצים להתייעץ באופן מקיף עם רואה חשבון בכדי לברר האם עסקה תפעולית מספיק טובה עבורכם. 

למדור הליסינג המלא - ליסינג
 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. ליסינג 
    יהודה, 09-04-2013

    רצוי שהכותב יתעדכן לגבי ליסינג מימוני.
    בליסינג מימוני ניתן לבצע עסקה ללא מקדמה כלל ועם מקדמה שתנוע בין 10% ל-.....רצון הלקוח.
    רכב חדש אינו מצריך התעסקות ב-3 השנים הראשונות למעט טיפולים,רכב פרטי חדש פטור מביצוע טסט במכון רישוי בשנתיים הראשונות,כל יבואן נותן אחריות ל-100.000 ק"מ או 3 שנים,אין כאן התעסקות מיותרת או מציקה .
    לסיכום נכון להיום הליסינג התפעולי כדאי רק למי שמוכן לשלם עשרות אלפי שקלים יותר לכל רכב לתקופה של 3 שנים ולהישאר בסוף התקופה ללא רכב.

    סגור תגובה

  • 2. ליסינג תפעולי הוא לחברות ועסקים שמזדכים על מיסים 
    יאנוש פפריקה, 12-04-2013

    * עוסק מורשה ירוויחי את המס הכנסה שמשולמת על ידי הלקוח בתשלומים ולא כבעסקת קניההכל התשלום בבת אחת

    *חברה תרוויח בנוסף להנל גם את המע"מ והקיזוז שווי הרכב במידה וקיימת נסועה גבוהה.

    *חברה מרוויחה שהעסקה לא נוגעת באובליגו שלה אלא של חברת הליסינג

    סגור תגובה

חזור למעלה