דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן: מערכת ההתראה של Movon

Getting your Trinity Audio player ready...


15 מיליארד דולר, זה הסכום ששילמה חברת אינטל העולמית על מנת לרכוש את חברת מובילאיי (Mobil-Eye) הישראלית. ההצלחה הכבירה של מובילאיי נובעת מהתפתחות שוק הרכב, הדגש המשמעותי ששמו יצרניות וגורמים מדינתיים בהגברת הבטיחות, ובעיקר השאיפה לרכב אוטונומי כבר בעשורים הקרובים. עד לאחרונה לא הייתה לחברה הישראלית תחרות ממשית בארץ, והיא שלטה כמעט ללא עוררין בתחום מערכות ההתראה. לאחרונה הגיעה לישראל מערכת חדשה מקוריאה – Movon שמה – המציעה מערכת דומה למערכת של מובילאיי ומעוניינת להצליח ולרכוש לעצמה לקוחות, בין אם במכירה ישירה ללקוח ובין אם במכירת המערכת ליבואנים השונים. המערכת משווקת בישראל על ידי חברת "אדי מערכות".

MOVON

כדי לבדוק עד כמה המערכת החדשה מאיימת על מובילאיי לקחנו אותה לסיבוב בן שלושה ימים ובדקנו אותה לאורך קילמטרים רבים ותנאי נסיעה מגוונים. יש לנו מסקנות מעניינות ובעיקר תובנות על פיצ'ר מסויים שעשוי לעניין אתכם מאוד.


מבנה המערכת

המערכת כוללת שני חלקים. חלק ראשון הוא המצלמה, שממוקמת ליד המראה המרכזית, וחלק שני הוא צג ההתראות. הצג עצמו מרובע ולא עגול, הוא מעט יותר גדול והתצוגה שלו מעט יותר ברורה ואוורירית ביחס למערכת המובילאיי. במסך יש אייקון לזיהוי כלי רכב, יש שני פסי התראה לסימון הנתיב ותצוגת מרחק מרכבים אחרים (מוצגת בשניות כמו במובילאיי). 

 MOVON


משימה  ראשונה: זיהוי רכבים, אופניים והולכי רגל

מערכת Movon מזהה רכבים באופן טוב. כבר בטווח רחוק יחסית נדלק האייקון המזהה את הרכב שלפניכם. המערכת מתריעה על המרחק גם בזמן העולה על 2.5 שניות.

כיום המערכת עוד לא מסוגלת לזהות הולכי רגל או רוכבי אופניים, וזה מציב אותה בחסרון משמעותי אל מול יכולותיה של המערכת של מובילאיי. עם זאת, היבואנית מבטיחה כי בתוך זמן קצר יתווספו גם הפונקציות החשובות הללו למערכת.

המערכת החדשה עם יכולות הזיהוי להולכי רגל ואופניים לא תחליף את זאת שבחנו, אלא תתווסף כמוצר נוסף. המערכת הנוכחית תהיה המערכת הבסיסית בהיצע והזולה יותר.

משימה שניה: התראה על אי שמירת מרחק

בסעיף הזה הפער בין Movon למובילאיי הוא הגדול ביותר. לא מדובר בפער ביכולת אלא בפערי תפיסה. לתחושתנו, המערכת של Movon נועדה בראש ובראשונה למנוע תאונות. לעומת זאת, המערכת של מובילאיי מנסה על הדרך גם לחנך את הנהג. 

במערכת של Movon אין התראה קולית לשמירה על מרחק בטוח מהרכב לפנים. בין אם אתם נוסעים במרחק של 4.3 שניות מהרכב שלפניכם, ובין אם אתם מתקרבים למרחק קצר של 0.3 שניות מהרכב שלפניכם, ההתרעה לא תישמע. במובילאיי, לעומת זאת המערכת תתריע קולית וגם ויזואלית במקרה של אי שמירת מרחק.

על היתרון של מוביל-איי בסעיף זה לא צריך להוסיף מילים, אבל גם למערכת של Movon יש יתרון מסויים והוא שקט בתא הנוסעים. נהג שאינו מקפיד על שמירת מרחק יזכה להרבה יותר התראות במערכת הישראלית, עד כדי שהוא עלול לא להיות דרוך מספיק במקרה אמת. 

המקום שבו המערכת של Movon כן מתריעה בהתייחס לרכבים אחרים על הכביש הוא במקרים שבהם מהירות הסגירה (המהירות שבה מתקרב הרכב לרכב לפניו על הכביש) גבוהה. או אז המערכת תשלח התרעה חדה וקולנית. זה עשוי לקרות גם במרחקים גדולים יחסית וגם במהירויות איטיות. לעיתים המערכת מזהה רכב חונה או רכב שנוסע נגדית כסיכון ומתריעה. זה לא קורה הרבה וזה קרה גם עם מערכות מוקדמות של מובילאיי.

MOVON


משימה שלישית: זיהוי נתיבים

תפקידה של המצלמה המרכזית הוא לזהות את סימוני הנתיב ולהתריע במקרה של סטייה. המערכת עושה עבודה טובה רוב הזמן ומעניקה חיווי ירוק בזיהוי נתיב וחיווי צהוב כאשר היא לא מזהה. לא תמיד היא מצליחה לאתר בדיוק את הנתיב, וכפועל יוצא לא מתריעה. ההתרעה עצמה חזקה בניגוד להתראה במערכת המקבילה ועל כל סטייה מנתיב היא תגיב באופן מאוד החלטי. 

בעניין זה חשוב לציין שהאופן שבו המערכת מציגה זיהוי ואי זיהוי של מסלולים נעשה באופן הרבה יותר ברור ממובילאיי, בזכות מעבר מוחשי מצבע ירוק לצהוב במקרה של אי זיהוי הנתיב. כך גם במצבים בהם המערכת לא מצליחה לזהות את פני הכביש כלל. 

רמת הרגישות מגדירה את הנקודה שבה המערכת תתריע. עבורנו הרמה ה"היסטרית" מכולן הייתה מעט יותר מדי היסטרית, אבל רמה 4 מתוך 5 תהיה טובה מאוד עבור רוב הנהגים. זיהוי הנתיבים מתחיל במהירות של 45 קמ"ש לעומת 65 במובילאיי. 

MOVON


בונוס: מצלמת דרך

היתרון הגדול של מערכת Movon היא מצלמת הדרך המובנית, המצלמת באופן אוטומטי את הנסיעה. בכפוף לגודל הזיכרון הנייד שיותקן בה היא יכולה לשמור אחורה עד 60 דקות של נסיעה. בלי שום קשר, במקרה של תאונה, בלימה חריפה או לחץ G קיצוני המערכת תשמור את האירוע האחרון אוטומטית. וכמובן, ישנה יכולת לשמור רגע מסויים על ידי לחיצה על כפתור מתחת למצלמה. בסיום הנסיעה אפשר להוציא את כרטיס הזיכרון ולהעתיק את כל המידע הנחוץ למחשב.

סיכום

המערכת של Movon היא תוספת ברוכה לשוק מערכות הבטיחות בישראל. מבחינה טכנולוגית גרידא היא עוד לא מציעה את רמת התחכום והדיוק של מובילאיי, אבל היא מציע פיתרון טוב שבהחלט צפוי לסייע ולמנוע תאונות. זיהוי הנתיבים שמתחיל במהירות נמוכה יותר ואחריות של שלוש שנים לעומת שנה במובילאיי נותנים לה יתרונות יחסיים בחלק מהמקרים.

תוספת מצלמת הדרך היא תוספת חשובה שעשוייה לשכנע לקוחות רבים לבחור בה במקום לקנות מצלמה נוספת לרכב. 

אולי הסיבה הכי חשובה לקיומה של Movon בשטח היא החקיקה המתבשלת אשר תחייב כל נהג להצטייד במערכת התראה לנהיגה. ברגע שהחוק יאושר, Movon תוכל למכור כמויות משמעותיות ולהוות תחרות אמיתית למובילאיי. מבחינת הלקוחות זה חשוב מכיוון שכך נימנע ממצב בו יש מונופול לחברה אחת בשוק. 

לצד המערכת הבסיסית אותה בחנו, שכבר אושרה ע"י משרד התחבורה, תציע Movon מערכת מתקדמת יותר חשובה מאוד. המשמעות היא שלכם כלקוח יהיו מערכות רבות לבחור בניהן בטווח מחירים רחב. ויותר מכל, כולן עומדות בדרישות הרגולטור ומכאן שהן מקנות לכם הנחה בביטוח החובה. 

מחירים

מערכת Movon בגרסה הבסיסית נמכרת כיום ב-2,500 שקלים כולל התקנה, עם אחריות ל-3 שנים. עדיין לא פורסם המחיר לגרסה המתקדמת יותר. מערכת מובילאיי, לעומת זאת, נמכרת ב-3,000 שקלים לגרסת ה-630 החדשה ביותר, או ב-2,800 שקלים לגרסה מעט יותר ישנה. במקרה של מובילאיי האחריות היא לשנה בלבד, וניתן להאריך אותה ל-3 שנים בתשלום של 180 שקלים לכל שנה נוספת.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה