באופן מסורתי, חודש ינואר הוא החזק ביותר במסירות הרכב בישראל. הנתונים בחודש זה גבוהים במיוחד בשל העובדה שלקוחות רבים שהזמינו מכונית חדשה בחודשים האחרונים של 2015, העדיפו לקבל אותה בתחילת השנה החדשה עם רישום של שנת 2016 ברשיון הרכב. ועדיין, למרות הכל, חודש ינואר 2016 רושם שיאים חדשים. למעלה מ-36 אלף מכוניות חדשות נמסרו בישראל בחודש הראשון של השנה, גידול של 8% ביחס לחודש ינואר 2015.
משיחות שערכנו עם יבואני רכב שונים, רבים מהם הקדישו את עיקר המשאבים לפעילות המסירות בחודש הנוכחי, בחלק מהמקרים על חשבון פעילות של נסיעות מבחן ללקוחות פוטנציאליים, כולל הסטת כוח אדם והרחבת שעות הפעילות של מרכזי המסירות עד ל-20:00 בערב.
מי שנהנה במיוחד בחודש האחרון אלו מותגי היוקרה, שרשמו נתוני שיא של 3,492 מסירות - כלומר, 9.5% מהמסירות בכלל בחודש זה. בשנת 2015 כולה, לשם השוואה, עמד נתח השוק של מותגי היוקרה על 5.4% בלבד. הבולטת ביותר היא אודי, שהתייצבה במקום העשירי עם למעלה מאלף מסירות - ועקפה מותגים מכובדים כמו פולקסווגן, סוזוקי ואחרים. מרצדס רשמה 906 מסירות, ויחד עם המסירות לשוק המוניות היא עוברת גם כן את האלף. ב.מ.וו מסרה למעלה מ-600 מכוניות, וכל אחד משלושת המותגים האלו רשם החודש גידול משמעותי במסירות ביחס לינואר 2015.
ביתר השוק, ניתן לזהות פעילות מוצלחת של סקודה, טויוטה, רנו ואופל - כולן קיימו פעילות אינטנסיבית של ימי מכירות בסוף 2015. מנגד, סוזוקי סובלת ממחסור במלאי של הויטרה החדשה, וגם שברולט מחכה לשורה של דגמים שיגיעו בחודשים הקרובים.
נתונים מעניינים נוספים מהמשך הטבלה: סאנגיונג מסרה 71 מכוניות, חלק לא מבוטל מהן מדגם הטיבולי החדש - נתון שמהווה זינוק של 184%. פיאט מסרה פחות מ-400 מכוניות, ירידה של 44% ביחס לינואר 2015. פורד עלתה ב-11% בלבד, למרות ההשקות של הפוקוס החדשה, האדג' ואחרות. דאצ'יה מסרה החודש 347 מכוניות - גידול של 67% ביחס לינואר 2015.
אודי. נכנסה לעשרת הגדולים / צילום: פבל צ'רניצקימינואר: צמצום בפרסום הנתוניםהחל מחודש זה, איגוד יבואני הרכב עצר את פרסום נתוני המסירות לפי דגמים על בסיס חודשי, ופרסם את נתוני המסירות ברמת המותגים בלבד. השינוי בנוהל הגיע בעקבות הנחיה של הממונה על ההגבלים העסקיים, שטען כי "העברה תדירה של מידע מפולח עלולה לעודד תיאום מפורש או משתמע בין יבואני הרכב, להפחית תחרות ביניהם ובסופו של דבר להביא לפגיעה בציבור הצרכנים".
אנחנו, לעומת זאת, משוכנעים כי מסירת מידע מלא על הנעשה בשוק הרכב תביא רק תועלת לצרכן, שיוכל להכניס למערכת השיקולים בקניית רכב גם את פופולאריות הדגם לצורך הערכת סחירות עתידית. שקיפות המידע, בכל ענף שהוא, מעולם לא הפחיתה תחרות - אלא דווקא להיפך.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות