דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המכוניות הכי הכי: ספר השיאים של המכוניות

Getting your Trinity Audio player ready...



בכל שנה, מזה שישים שנה, מפרסם האיש שהמציא את בירה גינס את ספר השיאים. חשבנו לעצמנו - עם למעלה למיליון פריטי מידע על עולם המכוניות, למה שלא נפרסם בעצמנו את ספר השיאים של המכוניות? כדי לעשות סדר בעניינים, וכדי שלא להתפרש למהדורה של מאות עמודים, בחרנו לדווח על מחזיקות השיאים מבין המכוניות החדשות שנמכרות כיום בישראל. מקור המידע הוא, כמובן, קטלוג הרכב המקיף של iCar.

התעניינו כמובן ביקרה ובזולה, במהירה ובאיטית, בארוכה ובקצרה, אבל גם בדקנו למי מיכל הדלק הגדול מכולן, אצל מי משלמים הכי מעט - או הכי הרבה - לכל כוח סוס וגם מיהו כלי הרכב הוותיק ביותר, שעדיין נמכר כחדש. החבר'ה שלכם אוהבים טריוויה? ברור שתוכלו להשתמש בכתבה הזו למשחק טריוויית-הרכב הגדול.

לפני שנתחיל - נסייג: בכתבה התייחסנו לכלי רכב שאנשים פרטיים רוכשים, בדרך כלל. המשמעות היא כי לא התייחסנו לכלי רכב מסחריים הגדולים יותר מקבוצת סיטרואן ברלינגו ורנו קנגו הקצרים והנמוכים - וכמובן - לא למשאיות וכדומה. גם כלי רכב שמגיעים רק ביבוא אישי נשמטו מן הרשימות. כן כללנו רכבי שטח ומסחריות קטנות וכפי שציינו - כל הנתונים מתייחסים למכוניות שנמכרות בישראל כחדשות, בעת כתיבת שורות אלה (אפריל 2015).

פרק ראשון: שיאני ממדי גוף

המכונית הארוכה בישראל / המכונית הקצרה בישראל
קחו את מכונית הפאר הגרמנית, אודי A8, הגדילו את בסיס הגלגלים לטובת מרחב פנימי משופר וקבלו: אודי A8 לונג, על 526.5 סנטימטריה היא המכונית הארוכה בישראל. ומי הקצרה ביותר? סמארט פורטו, בת ארצה של האודי, ארוכה רק במעט מחצי אורכה של מכונית הפאר. אורכה: 269.5 סנטימטרים בלבד.
סגניות האורך: מזראטי קוואטרופורטה, 526.2 ס"מ; יגואר XJ לונג, 525.2 ס"מ
סגניות הקוצר: סיטרואן C1 עם 346.6 ס"מ; פיג'ו 108, 347.5 ס"מ



המכונית הרחבה בישראל / המכונית הצרה בישראל
לא די שהקרוסאובר המגה-מפואר, לנד רובר ריינג' רובר ספורט גבוה וכבד, הוא גם מחזיק בתואר המכונית הרחבה בישראל. עם 222 סנטימטרים מקצה לקצה, קשה להתחרות בממדים שלו ואפשר קצת להבין מדוע למרות ממדיו הוא מרגיש יציב מאוד על הכביש ועל השביל. בקצה השני של ממדי הרוחב מצאנו, שוב, את סמארט פורטו הקטנטנה, שמאכלסת שני נוסעים בלבד ברוחב של 155.9 סנטימטרים בלבד.
סגניות הרוחב: אינפיניטי QX70 עם 213.4 ס"מ; אינפיניטי Q70 עם 206.1 ס"מ
הסגניות הצרות: קיה פיקנטו, 159.5 ס"מ; שברולט ספארק 159.7 ס"מ



המכונית הגבוהה בישראל / המכונית הנמוכה בישראל
גבוה, הרחק מהמכוניות המשפחתיות הנפוצות בישראל, נישאים לגובה רכבי השטח וכלי הרכב המסחריים. בתואר 'המכונית הגבוהה בישראל' נושא מיצובישי פג'רו שמהסילקים בגלגלים ועד למסילות הגג מצליח לצבור 189 סנטימטרים. מתחת לגלגלים שלו, פחות או יותר, נמדדים 118.3 סנטימטרים בלבד למכונית הספורט עוצרת הנשימה, אלפא רומיאו 4C.
סגניות הגובה: ניסאן NV200 עם 186 ס"מ; פיאט דובלו, 184.5 ס"מ
סגניות הנומך: פרארי 458 נעה בין 120.3 ל-121 ס"מ; אסטון מרטין ונטאג', 125 ס"מ



המכונית הכבדה בישראל / המכונית הקלה בישראל
מכונית גדולה, גבוהה, חזקה, מאובזרת - כל העובדות האלה מובילות תכופות לממדים גדולים ואיתם למשקל כבד במיוחד. המשקלים הכי גדולים בעולם המכוניות לא מבשרים רק טוב - אלו העומסים הגדולים ביותר שדורשים משאבי אנרגיה כבדים וגם סכנה גדולה במיוחד בתמרוני חירום ובפגיעה בהולכי רגל. המכונית הכבדה ביותר שנמכרת כיום באולמות התצוגה בישראל היא לנד רובר דיסקברי. משקלו - לא פחות מ-2,583 ק"ג - למעלה מפי שלושה מהמכונית הקלה ביותר בישראל כיום - סמארט פורטו שמשקלה 750-795 ק"ג בלבד (לפי הגרסה).
סגניות המכונית הכבדה: ג'יפ גרנד צ'ירוקי דיזל, 2,582 ק"ג; מרצדס GL דיזל, 2,455 ק"ג
סגניות המכוניות הקלה: סיטרואן C1 ידנית, 840 ק"ג; מיצובישי ספייס סטאר ידנית, 845 ק"ג



שיאים נוספים בממדי גוף:

בסיס הגלגלים הארוך ביותר: מרצדס R קלאס, 321.5 ס"מ
בסיס הגלגלים הקצר ביותר: סמארט פורטו, 186.7 ס"מ
תא המטען הגדול בישראל (עם כל המושבים בשימוש): טויוטה סיינה, 1,107 ליטר
תא המטען הקטן בישראל (עם כל המושבים בשימוש): אודי R8 עם 100 ליטר


פרק שני: שיאני מנוע וביצועים

ההאצה המהירה ביותר ל-100 קמ"ש / ההאצה האיטית למאה
הפעם, בשיא ההאצה המהירה ביותר מעמידה למאה קמ"ש מחזיקות שתי מכוניות. האחת היא מכונית העל היפנית האימתנית, ניסאן GT-R (שלה 530 כ"ס) והשנייה - פרארי 458 איטליה ספציאלה (597 כ"ס). שתי המכוניות הללו מאיצות למאה קמ"ש בתוך שלוש שניות בדיוק בלבד. בצד הרחוק של ההאצות נמצא הטנדרון הצרפתי, סיטרואן ברלינגו דיזל (75 כ"ס), שנדרש ללא פחות מ-18.2 שניות ארוכות כדי להגיע למאה.
סגנית ההאצה מעמידה למאה קמ"ש: פרארי F12 ברלינטה, 3.1 שניות למאה קמ"ש
סגניות ההאצה החלשה: סוזוקי ג'ימני, 17.2 שניות; פיג'ו פרטנר, 17.1 שניות



המהירות המרבית הגבוהה ביותר / הנמוכה ביותר
מכירים את השאלה-הצהרה 'איפה אפשר בישראל לנסוע כל כך מהר!'. במקרה של המכוניות שמסוגלות לנסוע הכי מהר - אף כביש ציבורי בעולם אינו מתאים להן, בעיקר אם נוסעות שם מכוניות אחרות; המהירויות הללו מיועדות ליוקרה של המכונית והוכחת היכולת ההנדסית שלה. ואם יש לכם גישה למסלול מירוצים סגור ומסודר - אולי כן תוכלו ליהנות מהמהירויות האלה. המכונית המהירה ביותר בישראל, על פי דפי הנתונים, היא פרארי F12 ברלינטה שבפרארי מצהירים עליה כי היא מכונית הכביש המהירה ביותר שייצרה אי פעם. המהירות המרבית של פרארי F12 ברלינטה עומדת על 340 קמ"ש, כלומר - ירושלים-תל אביב בעשר דקות או מטולה-אילת בשעה ועשרים. תיאורטית, נו… ומהי המכונית האיטית בישראל, במונחים של מהירות סופית? רכב השטח האולטימטיבי הזעיר - סוזוקי ג'ימני שבגסתו האוטומטית מסתפק במהירות מרבית של 132 קמ"ש.
סגניות המהירות המרבית הגבוהה: פרארי FF עם 335 קמ"ש, אסטון מרטין ונטאג', 328 קמ"ש
סגניות המהירות המרבית הנמוכה: סוזוקי ג'ימני ידני, 140 קמ"ש; סמארט פורטו לדגמיה השונים, יונדאי i10 אוטומטית 1.0 ליטר וניסאן ליף החשמלית - כולם ב-145 קמ"ש



הכי הרבה כוח סוס / הכי מעט כוח סוס
מובן שעוצמה יכולה להימדד בכמה אופנים, אבל נתון כוחות הסוס (כ"ס), שמגלה את עוצמת המנוע יחסית לזמן (אחת הדרכים להגדיר כ"ס - היכולת להניף 75 ק"ג לגובה של מטר אחד בשנייה בודדת), מעניק הבנה לא רעה להשוואה בין מנועים חזקים וחלשים. המנוע עם נתון ההספק הגבוה ביותר בישראל כיום הוא זה שניצב בחזיתה של מכונית העל, פרארי F12 ברלינטה - לא פחות מ-730 כ"ס. כדי לייצר את ההספק הזה בחרו בפרארי ביחידת כוח בת 12 בוכנות, בנפח של 6.3 ליטר ועל המנוע שולטת תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמדים. בקצה הרחוק נמצאת סקודה סיטיגו הצ'כית, שנמכרת כאן עם מנוע בהספק של 60 כ"ס בלבד. המנוע הזה הוא בנפח של ליטר אחד בלבד והוא מוצע עם גיר ידני או אוטומטי-רובוטי עם מצמד בודד.
סגניות ההספק: פרארי FF עם 660 כ"ס; פרארי 458 איטליה, 597 כ"ס
סגניות ההספק הנמוך: סמארט פורטו, 61 כ"ס; יונדאי i10 עם מנוע 1.0 ליטר, 66 כ"ס

המנוע הגדול ביותר / המנוע הקטן ביותר
פעם עוד אפשר היה למצוא לא מעט דינוזאורים עם מנועי שישה ליטרים, לעתים במבנה של 12 בוכנות בתצורת V. כיום החבר'ה האלה די נדירים ומי שרוצה לנסוע עם הנפח הכי גדול במנוע - כדאי שיחפש את הסחורה באולם התצוגה של פרארי - מנוע ה-6,262 סמ"ק של הקבוצה נוכח, בהספקים שונים, בפרארי FF ובפרארי F12 ברלינטה. בצד השני נמצאת קבוצת מכוניות המיקרו שהביאו לישראל כמה וכמה מנועי ליטר בודד. ובכל זאת, המנוע הקטן ביותר נמצא אצל בעלי פרארי - פיאט. מנוע הטורבו-בנזין בנפח 875 סמ"ק, שמכונה "טווין אייר", מוצע בישראל עם פיאט 500, לנצ'יה אפסילון וגם אלפא רומיאו מיטו.
סגניות המנוע הגדול: מרצדס C63 קופה, 6,208 סמ"ק; ב.מ.וו 760Li עם 5,972 סמ"ק.
סגניות המנוע הקטן: דאצ'יה סנדרו ורנו קליאו, 898 סמ"ק



הכי הרבה כוח יחסי / הכי מעט כוח יחסי
אם יש למכונית שלנו מנוע רב הספק, אבל היא כבדה מאוד - הרי שהיא לא בהכרח תהיה מהירה יותר ממכונית אחרת עם מנוע חלוש - אבל משקלה משקל נוצה. כדי לקבל התרשמות טובה על יכולותיה של מכונית, בדקנו כמה כוח מספק המנוע לכל טון במשקל הרכב. המכונית שמספקת הכי הרבה כוח סוס לטון היא פרארי F12 ברלינטה, שיכולותיה מככבות בספר השיאים שוב ושוב. 730 כוחות הסוס שלה מדהירים כ-1.6 טון - רק מעט יותר ממכונית מנהלים מצויה. המשמעות היא כי על כל טון פועלים 447.9 כ"ס. בקצה השני נמצא הטנדרון, סיטרואן ברלינגו, שמנוע הדיזל שלו מספק בסך הכל 55 כ"ס על כל טון של משקל.
סגניות כוח סוס לטון: פרארי 458 איטליה, 364.8-428 כ"ס לטון (לפי הגרסה); פרארי FF עם 351 כ"ס לטון
סגניות מיעוט כ"ס לטון: פיג'ו פרטנר, 55.1 כ"ס לטון; פיאט קובו בנזין, 58.2 כ"ס לטון


פרק שלישי: מחיר וגם ותק

המכונית הכי וותיקה בישראל
בעולם - בעיקר בעולם השלישי - אפשר למצוא פה ושם מכוניות שהוצגו בעולם לפני שלושים, ארבעים וגם חמישים שנה - ועדיין אפשר לרכוש אותן כמעט ללא שינוי. בישראל אין לנו ענתיקות-חדשות בסדרי הגודל האלה, אבל בכל זאת - סוזוקי ג'ימני, רכב השטח הקטן והקשוח, נמכר אצלנו 17 שנה אחרי שהוצג בעולם (1998) בשינויים קלים בלבד. הג'ימני לא יובא לכאן במשך מספר שנים, עד שזכה לגרסה עם מערכת בקרת יציבות - ושב אלינו כמעט ללא שינוי. אגב, גם גרסת 1998 אינה שונה באופן דרמטי מקודמותיה.
סגניות המכונית הוותיקה: אסטון מרטין DB9 ופולקסווגן טוראן, שתיהן נולדו ב-2003



המכונית היקרה / הזולה בישראל
כבר התרגלנו לשבירת השיאים של פרארי בקטלוג של אייקאר; לכן לא הופתענו למצוא את המכוניות של יצרן מכוניות הספורט האיטלקי הנדירות בשלושת המקומות העליונים של רשימת המכוניות היקרות בישראל. המכונית היקרה מכולן היא פרארי F12 ברלינטה, על 12 הצילינדרים שלה ועיצובה מסובב הראשים. המחיר הנקוב: 2,890,000 שקלים. המשמעות היא שבמחיר של פרארי אחת כזאת, אפשר לרכוש צי של 53 מדגמי סוזוקי אלטו הידנית - המכונית הזולה בישראל (53,990 שקלים), ועוד יישאר עודף לכמה וכמה קילוגרמים של גלידת פיסטוק.
סגניות המכונית היקרה: פרארי FF עם 2,650,000 שקלים; פרארי 458 איטליה ספסיאלה, 2,490,000 שקלים
סגניות המכונית הזולה: שברולט ספארק 1.0 ליטר, 58,990 שקלים; יונדאי i10 ידנית, 59,900 שקלים



הכי הרבה כוח לשקל / הכי מעט כוח לשקל
חיתוך מיוחד שערכנו עבור כתבת שיאי עולם הרכב של קטלוג iCar בוחן איזו מכונית מספקת לנו הכי הרבה כוח לכסף שלנו. מכונית הסופר-מיני המעוצבת שמגיעה אלינו מסין, סאיק MG3, מעניקה לבעליה הספק מכובד של 106 כ"ס ועולה רק 67,990 שקלים. המשמעות היא כי על כל כ"ס משלמים לקוחות סאיק בישראל 641.4 שקלים. בקצה השני של יוקר הכוח נמצא ריינג' רובר הגדול בגרסת ווג המפוארת ועם מנוע הטורבו דיזל. הריינג' הזה מספק כמעט פי 2.5 כוח (258 כ"ס) מה-MG3, אבל עולה כמעט פי 20 ממנו. כלומר - כל כ"ס בריינג' דיזל המפואר עולה 4,941.9 שקלים.
סגניות הכוח הזול: שברולט מאליבו, 694.6 שקלים לכ"ס, דאצ'יה דאסטר בנזין, 719.2 שקלים לכ"ס
סגניות הכוח היקר: פרארי 458 ספיידר, 4,267.86 שקלים לכ"ס; פרארי FF עם 4,015.15 שקלים לכ"ס


פרק רביעי: צריכת דלק וטווח נסיעה

צריכת הדלק הממוצעת הקטנה ביותר / הגדולה ביותר
בבדיקת צריכת הדלק לא ממש יכולנו להכניס את המכוניות החשמליות, שאינן צורכות דלק, וגם את המכוניות ההיברידיות-הנטענות, שצריכת הדלק הממוצעת אצלן משתנה באופן דרמטי על פי כמות השימוש בחשמל שנטען בעמוד הטעינה. מהסיבה הזו נכנסו לרשימה מכוניות הבנזין, הדיזל וההיברידיות (הלא נטענות). לפי התנאים האלה, ובבדיקת צריכת הדלק הממוצעת הרשמית שסיפק היצרן, טויוטה יאריס ההיברידית הקטנה מבטיחה את הצריכה הטובה ביותר בישראל - 27.8 קילומטרים לכל ליטר של בנזין, בלי צורך להתחבר לחשמל. ובקצה השני של הסקאלה? נכון, מיודעינו מפרארי - ואחיהם לבית מזראטי, מספקים שתי מכוניות עם צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של 6.5 קילומטרים בלבד לכל ליטר - פרארי FF ומזראטי גראן טוריסמו S קמביו קורסה.
סגניות החסכון: סיטרואן C3 דיזל רובוטית, 27.7 ק"מ לליטר; לקסוס CT200h, טויוטה אוריס הייבריד וסקודה אוקטביה דיזל ידנית - כולן עם 26.3 ק"מ לליטר
סגנית הבזבוז: פרארי F12 ברלינטה, 6.7 ק"מ לליטר



מיכל הדלק הגדול / הקטן בישראל
המכוניות הגדולות בישראל נדרשות למיכל דלק ענק והמכוניות הקטנות ביותר יסתפקו במיכל קטן. איך זה בא לידי ביטוי במספרים? ריינג' רובר הענק נושא מיכל דלק שיכול להכיל 105 ליטרים של נפט מזוקק. סמארט פורטו הקטנטנה מסתפקת בפחות משליש - 33 ליטרים בלבד.
סגניות מיכל הדלק הגדול: אודי Q7, מרצדס GL, פורשה פנמרה ופורשה קאיין - 100 ליטר כ"א
סגניות מיכל הדלק הקטן: רוב מכוניות המיני (סקודה סיטיגו ושות', סיטרואן C1 ושות', שברולט ספארק, פיאט 500 ומיצובישי ספייס סטאר) - 35 ליטר

טווח הנסיעה הגדול ביותר / הקטן ביותר
מכונית שצורכת הרבה דלק, צריכה מיכל דלק גדול ולהיפך, החסכונית ביותר יכולה להסתפק במיכל קטן. ובכל זאת, בזכות קטלוג iCar אנחנו יכולים להכפיל ולגלות באיזו מכונית נצטרך לתור בעינינו שוב ושוב אחר מיקומה של תחנת דלק, ואצל מי אפשר לשכוח מהעניין ולתדלק אחת לכמה שבועות. מכונית המנהלים היוקרתית, לקסוס IS300h, מנצלת את מערכת ההנעה ההיברידית החסכונית שלה, ואת ממדי מיכל הדלק, ומצליחה להגיע לנתון טווח הנסיעה הממוצע הרשמי הגדול ביותר בישראל - 1,498.2 קילומטרים בין תדלוקים. ועם מי יהיה צריך לחפש תחנת דלק בתכיפות הרבה ביותר? במזראטי גראן קבריו, שלמרות מיכל הדלק הגדול שלה (75 ליטר) מסתפקת בנתון רשמי של 517.5 קילומטרים בין תדלוקים.
סגניות טווח הנסיעה הגדול: מרצדס E300H דיזל-היברידית, 1,439.6 ק"מ; רנו מגאן סטיישן דיזל, 1,428 ק"מ
סגניות טווח הנסיעה המצומצם: אבארת 500 (רגילה וקבריולה), 535.5 ק"מ; סוזוקי ג'ימני אוטומטי, 544 ק"מ

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה