דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הבריטים יצאו מאירופה - איך זה ישפיע על שוק הרכב בישראל?

Getting your Trinity Audio player ready...


האם עלי, כצרכן רכב ישראלי, לדאוג בשל פרישת בריטניה מהשוק האירופי?
התשובה הקצרה היא - נראה שכמעט ולא. אי אפשר כמובן לדעת מה צופן הברבור הכלכלי השחור הזה, שנולד לפתע באירופה, אולם נראה שהשינויים עבור הצרכן הישראלי אינם משמעותיים ויתפרשו לאורך זמן.

היכן אראה בכל זאת את ההשפעה של הפרישה?
החשודים המיידיים הם דגמי הרכב שמיובאים לישראל מבריטניה. הדגמים המשמעותיים ביותר שמגיעים משם יוצאים את מפעלי טויוטה (אוריס ואוונסיס), הונדה (סיוויק, CR-V) וניסאן (קשקאי, ג'וק, נוט) אולם מבריטניה מגיעים לכאן דגמים נוספים, בעיקר של היצרנים הבריטיים (אבל לא בבעלות בריטית), יגואר, לנד-רובר, מיני וכמובן - אסטון מרטין, שבשירות הוד מעלתה.

חשוב לציין כי מספר המכוניות שמגיעות אלינו מבריטניה מהווה פחות מ-5% מכלל המכוניות שנמכרות בישראל, כך שלא מדובר כלל ברעידת אדמה, במונחי שוק הרכב הישראלי.

כיצד הדגמים המיובאים מבריטניה יושפעו מהמהלך?
הצפי המיידי הוא להטלת מכס בשווי 7% מהרכב, שאינו מוטל על כלי רכב המיובאים מהשוק האירופי.



האם הטלת המכס תייקר את המכוניות המיובאות מבריטניה באלפים רבים של שקלים?
ייתכן, אבל סביר שהמכוניות הללו לא יתייקרו בשיעור משמעותי. ראשית, המכוניות הללו צריכות להתחרות במכוניות שעליהן שיעור המסים נמוך יותר, כך שכדי למכור אותן בישראל, אי אפשר יהיה סתם כך להציג אותן למכירה במחיר גבוה משמעותית ממתחרותיהם.

שנית, גם אם יוטל המכס הנוסף (וסביר שכך יקרה), בפני יצרני ויבואני המכוניות הללו עומדות מספר פעולות אפשריות: האחת היא לספוג ביחד עם היצרן חלק משמעותי מעליית המחיר, וכך לשאוב מהצרכן רק חלק קטן מהייקור. אפשרות שנייה היא לתאם עם היצרן במידת האפשר מעבר לצריכת מכוניות ממפעלים בארצות אחרות, שבהן שיעור המס נמוך יותר. אפשרות שלישית - ליהנות מעודפי הייצור החדשים שצפויים אצל כמה יצרנים באירופה (בשל ירידה אפשרית במכירות לשוק הרכב הבריטי), ולעבור למכור בישראל דגמי מכוניות חלופיים.

מה שכן, אם שקלתם לרכוש בישראל את אחד מדגמי מקלארן החדשים, ייתכן שתצטרכו להוסיף להזמנה עשרות אלפי שקלים, ואולי גם יותר. גם דגמי אסטון מרטין צפויים להתייקר בשיעור משמעותי. מסכנים שכמותכם.
אבל רגע, שער הליש"ט צנח מיד לאחר ההודעה על תוצאות משאל העם בבריטניה על הפרידה ושוקי המטבע סוערים. לא תהיה לזה השפעה?
זה נכון, שער הליש"ט נמוך כפי שלא קרה מזה שלושים שנה, היין היפני זינק וגם שערי המטבע בארה"ב ובאירופה גועשים. מובן שאי אפשר להעריך לאן זה הולך. הליש"ט הנמוך (בעיקר אם יישאר כך) עשוי לאפשר בטווח הקצר מכירה זולה יותר של מכוניות בשוקי הייצוא (כולל הישראלי), אבל בטווח הבינוני-ארוך לייקר את עלויות הייצור בבריטניה וכך 'לאזן' את היתרון הזה. היות שכך, סביר שהבריטים ינסו למנוע הוזלות כעת, כדי לצמצם התייקרויות בהמשך. אגב, מכירות הדגמים הבריטים בישראל אינן צמודות בהכרח למטבע הבריטי.

ולגבי שאר המטבעות? צריך לתת לסערה לשכוך כדי להבין אם יהיו כאן שינויים גדולים ביחס לשקל שלנו, שמוכיח פעם אחר פעם יציבות מרשימה, שדואגת גם להותיר את מחירי המכוניות החדשות בישראל ללא דרמות, לטוב ולרע.

ומי שמוכר בישראל מכוניות - הוא כן צריך לדאוג?
מי שמוכר כאן מכוניות מבריטניה עשוי לסבול יותר מהצרכן הישראלי. הגדלת שיעורי המכס תדרוש מו"מ מאומץ יותר עם היצרנים בבריטניה וכפי שכתבנו, ייתכן שיידרשו תמרונים משמעותיים במקורות האספקה, שלא תמיד יהיו קלים או אפשריים.

אנחנו נוטים לחשוב שהיבואנים היחידים שיושפעו באופן משמעותי מהמהלך הם "המזרח", יבואני דגמי לנד רובר, שמידת הגמישות שלהם בתהליך הזה אינה נראית גדולה ויבואני אסטון מרטין, שהתחרות שלהם מול יצרני גרמניה ואיטליה עשויה להיפגע בשל ייקור משמעותי בדגמי המכוניות שלהם.



האם יהיה הבדל בתקינת מכוניות שנמכרות בישראל?
בישראל נדרשות מכוניות לעמוד בדרישות התקינה האירופית. הבריטים מכרו וימשיכו למכור מכוניות לשוק האירופי. גם מכוניות שיופנו לשוק הישראלי, ימשיכו להידרש לעמוד בתקינה האירופית.

בישראל קיימים ספקים שונים לתעשיית הרכב העולמית. האם יש כאן מי שמקום עבודתו בסכנה בשל השינויים?
תומר הדר (כלכליסט) פירט מספר ספקים ישראליים למפעלי ייצור בריטיים. למשל - אמן יציקות (אזור אשקלון) שמייצר עריסות סרנים לרכבי לנד רובר ומפעלים נוספים שמייצרים רכיבים במערכות ההנעה בווקסהול (אופל) קורסה ובמיני ועוד.

ספקים כאלה עשויים להיפגע מטלטלות קשות במפעלי היצרנים בבריטניה, או מירידה בצריכה באי המלוכני. עם זאת, אין מניעה שגם בעת מעבר לייצור במדינה אחרת, היצרן ימשיך ליהנות מהספק הישראלי שלו.



מי בעולם הרכב כן צריך לדאוג בשל פרישת בריטניה?
להפתעה יש שני צדדים: רובן הגדול של המכוניות שנמכרות בבריטניה אינן מיוצרות בה. מאידך, רובן הגדול של המכוניות שמיוצרות בבריטניה מיוצאות לחו"ל (בעיקר לאירופה). הקשרים הבינלאומיים הללו צפויים להיפגע באופן משמעותי בשל פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי.

כך עשויים יצרנים בינלאומיים (כטויוטה, ניסאן והונדה) להחליט שלא כדאי להם להמשיך לייצר מכוניות בבריטניה אלא במדינות בתוך השוק האירופי. מאידך, פסי ייצור (ובל נשכח שמדובר לעתים בהתאמות מיוחדות לייצור הגה ימני, עבור הבריטים) באירופה, שמהם עוברות מכוניות לבריטניה, עשויים לעבור בעצמם לפעולה בתוך האי הבריטי.

החלטה להעתיק מפעלים ממדינה אחת לאחרת עשויה להשפיע קשות על התעסוקה במפעל ובסביבתו, כולל בקרב ספקים ונותני שירות מקומיים, שמהווים לרוב פי כמה מהיקף הפעילות במפעל עצמו. העובדים הבריטים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים שם עשויים לסבול, אך חוסן היצרנים הגדולים והמוכרים אינו צפוי להיפגע משמעותית.



בכל זאת, מדובר בטלטלה כבדה מאוד, שיש לה משמעות של מיליוני מכוניות בשנה, והיא קרובה מאוד לשוק הישראלי. מדוע אתם לא חוששים מטלטלות כבדות גם בשוק הרכב הישראלי?
לשלווה היחסית שלנו ישנן שתי סיבות עיקריות. האחת היא שתהליך הפרידה מאירופה אינו עניין של יום-יומיים. איש לא יודע כמה זמן זה יקח, אך נראה שמדובר בתהליך שיימשך שנתיים לפחות. משך זמן כזה מספק שהות גדולה מספיק עבור היצרנים, הספקים, היבואנים וכוחות השוק, להתארגן מחדש וכך היקף הנפגעים האמיתיים אינו צפוי להיות גדול.

הסיבה השנייה היא שהבריטים ימשיכו לצרוך מכוניות, האירופים ימשיכו לצרוך מכוניות וגם הישראלים ימשיכו להיות בקשרי יבוא-יצוא, הן עם יבשת אירופה והן עם בריטניה. באופן הזה, גם אם יצרנים, ופה ושם אפילו יבואנים, יעברו טלטלות ניהוליות משמעותיות בשל ה"ברקזיט", נראה שכוחות הצריכה והכלכלה יהיו בגדר שובר גלים גדול ומבוצר בפני הדרמה הזו.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה