דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דו"ח יפעת - iCar: חשיפה וביקוש למכוניות בחודש אוקטובר

Getting your Trinity Audio player ready...

נועם ריין, iCar
שחר גור וניר זינגר, יפעת מחקרי מדיה

בטבלאות שלפניכם מוצגים שלושה נתונים:

1.    מדד ביקוש - נתוני iCar
מתאר את חיפושי המכוניות באתר iCar בחודש החולף, באחוזים לכל קטגוריה. הנתון חושב לאחר ניתוח של מיליוני דפים נצפים. בניגוד לטבלת המכירות, שמושפעת באופן משמעותי גם מעוצמתן של רכישות ציי הרכב, החיפוש באינטרנט מתייחס בדרך כלל לרכב שהלקוח מעוניין בו - גם אם לפעמים הוא יקנה מכונית שונה בעקבות מבצע אטרקטיבי או עסקת ליסינג. זו הסיבה לעוצמתם של רכבי "השוק הפרטי" כמו סיאט איביזה, טויוטה יאריס והונדה סיוויק, למשל, לעומת רכבים אחרים שאולי נמכרים יותר, אך ככל הנראה מושפעים פחות מפרסום ויותר מחשיפה וסיקור תקשורתיים.

2.    מדד חשיפה - נתוני יפעת
מדד החשיפה מציג את הסיקור התקשורתי האפקטיבי שתורם למותג ומקדם אותו (SPV), כפי שקיבל כל דגם מתוך כלל חשיפת הדגמים בקטגוריה. מדד זה מחושב כך: שווי החשיפה החיובי ועוד מחצית  משווי החשיפה הניטרלי, פחות שווי החשיפה השלילי. הסבר מלא על מדד החשיפה מופיע בתחתית הכתבה.

3.    מדד הפרסום
המדד, שמופיע בטבלת המותגים, מתאר את ההשקעה הכספית בפרסום קנוי בכל אמצעי המדיה במחירי מחירון. המספרים שוקללו והם מוצגים באחוזים שהשקיע כל מותג מתוך כלל ענף הרכב.

4.    תועלת
אם הרכב זוכה לביקוש גבוה באינטרנט יותר מהחשיפה בתקשורת (או מהיקף ההשקעה בפרסום), אזי החשיפה מעניקה לו תועלת חיובית - ותסומן בחץ ירוק. אם הביקוש נמוך למרות החשיפה הגבוהה, אזי התועלת נמוכה - ותסומן בחץ אדום.



דירוג המותגים
הנה לכם הזווית הישראלית בפרשת ה"דיזל-גייט". החשיפה השלילית הרבה לה זכה המותג פולקסווגן בחודש ספטמבר המשיכה גם באוקטובר, והובילה לדירוג אפס במדד החשיפה, ואם בספטמבר הביקוש נותר גבוה - הרי שבאוקטובר הוא ירד. יונדאי, עם השקות משמעותיות של דגמי הטוסון והסונטה, זוכה לעליה משמעותית בביקוש - שמגובה גם בקמפיין פרסומי בעלות גבוהה. סקודה מזנקת בביקוש מהמקום השמיני לשלישי, הרבה בזכות השקת הסופרב. סוזוקי, אחרי המספרים הגבוהים של השקת הויטרה, חוזרת לאחוזי הביקוש הרגילים שלה. שברולט החודש ניצבת במקום השני בפרסום קנוי, הודות לקמפיינים רחבי היקף למכירת היד השניה ולימי המכירות ברכב החדש. קיה ממשיכה לפרסם ורוכבת על הצלחת הספורטז' "כ-SUV הנמכר בישראל", ומיצובישי זוכה לחשיפה תקשורתית משמעותית בזכות נסיעות המבחן הרבות שפורסמו לאאוטלנדר החדש.

מכוניות מיני
קיה פיקנטו ממשיכה להוביל את הביקוש והחשיפה, כאשר החודש היא זכתה לתגבור חשיפה בסיקור נתוני המסירות ובכתבות על "רכבי סטודנטים" שפורסמו עם פתיחת שנה"ל האקדמית. שברולט ספארק זכתה אף היא לחשיפה גבוהה מהרגיל.



מכוניות סופר מיני
גרסת ה-1,000 סמ"ק טורבו הזולה של סיאט איביזה ממשיכה להציב אותה בראש רשימת המבוקשות. הונדה ג'אז החדשה, שהגיעה לישראל לקראת סוף החודש, התברגה ברגע האחרון בעשיריית המבוקשות - ובמקביל זכתה בהובלת נתוני החשיפה. רנו קליאו זכתה גם כן לחשיפה גבוהה בשל מחירי המבצע ושירות "נסיעות המבחן עד הבית" שהשיקה היבואנית בעקבות גל הטרור.



משפחתיות קטנות
בקטגוריה הזו מאזדה דמיו ממשיכה לרדת במדד הביקוש, וכך גם מיצובישי אטראז'. המספרים הגבוהים של MG350, בעקבות מחירי המבצע, קצת נרגעו החודש - אך היא עדיין במקום גבוה בטבלה. הנושא המוביל בסיקור התקשורתי של הקטגוריה היה השקתה של פיאט טיפו, שעדיין לא הגיעה לישראל, ובמסגרת כתבות אלו הוזכרו גם דגמים אחרים.



מכוניות משפחתיות
בקטגוריית המשפחתיות אין שינויים משמעותיים. סקודה אוקטביה קצת מתחזקת, מאזדה 3 קצת נחלשת, כאשר השינויים המשמעותיים הם בגזרת יונדאי - עם מתיחת הפנים של יונדאי i30 שתרמה לביקוש וגם לחשיפה, ועם התחזקת מסוימת של יונדאי i35 שחוזרת לעשיריה אחרי תקופת היעדרות קצרה. מכונית שלא התברגה לעשרת המבוקשות היא מיצובישי לאנסר, שמתיחת הפנים שלה זכתה לחשיפה תקשורתית רחבה - בעיקר בשל היעדר חדשות מעניינות בקטגוריה.



רכבי פנאי קטנים
אחרי הבאזז ההיסטרי סביב השקת סוזוקי ויטרה, ירד הביקוש למימדים סבירים - אך החשיפה התקשורתית נותרה גבוהה מאוד. סקודה יטי זוכה לעליה משמעותית בביקוש, וסובארו XV חוזר למקום הראשון. פיג'ו 2008 חוזר לעשיריה ומציג שיפור בביקוש, הודות למבצעי המכירות האגרסיביים. פיאט 500X עדיין נמצא בסבב נסיעות המבחן, ולכן זוכה לחשיפה גבוהה.



רכבי פנאי קומפקטיים
אחרי שבחודש הקודם מיצובישי אאוטלנדר עקף לראשונה את קיה ספורטז', החודש עוקף יונדאי טוסון את שניהם ומתייצב בצמרת טבלת הביקוש. בחשיפה, לעומת זאת, האאוטלנדר עולה עליו ומציג מספרים מדהימים בגלל עובדה פשוטה אחת: כלמוביל שיחררה כמות גדולה של מכוניות מדגם האאוטלנדר לטובת נסיעות מבחן של עיתונאי רכב, בעוד הטוסון לא נמסר אפילו לעיתונאי אחד. סובארו פורסטר זכה גם הוא לחשיפה גבוהה בזכות סיקור מתיחת הפנים.




סיקור ענף הרכב בתקשורת - אוקטובר 2015

נושאי סיקור בולטים:

פרשת "דיזלגייט" - הפרשה לא יורדת מסדר היום התקשורתי וממשיכה להסעיר את העולם גם בחודש אוקטובר. הדחתו של מנכ"ל הקבוצה הציפה שיח גלובלי נרחב סביב החברה, ובין היתר בלטו בשיח זה ביקורת על משטר האימה שהנהיג המנכ"ל המודח, צניחת המנייה, הצמצום בנתח השוק האירופאי והכוונה של הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו להפיק סרט על הפרשה. בהקשר הישראלי התמקד הסיקור בעיקר בהשפעת הפרשה על נתח השוק של מותגי הקבוצה ובתביעה היצוגית של איגוד נהגי המוניות כנגד צ'מפיון מוטורס. מעניין לראות שכמעט ולא נרשמה התייחסות מצד כתבי הרכב לעובדה שהרגולציה והתקינה של דגמי הדיזל בישראל הוכיחה את עצמה (בעבר כתבי הרכב עודדו את השימוש במנועי הדיזל והרבו להביא כדוגמה את התקן האירופאי).    
 
הורדת המע"מ - מהלך הורדת המע"מ על ידי הממשלה החודש זכה גם הוא לכיסוי בעולם הרכב ודווקא מהזווית הצרכנית, כאשר התקשורת בוחנת האם ההורדה התגלגלה לצרכן ובאה לידי ביטוי בירידת מחירים בפועל. מהסיקור עולה כי היבואניות אכן קיימו את ההנחיה של שר האוצר ויישמו את ההנחה, זאת למעט יבואנית הונדה שספגה בעקבות כך ביקורת בתקשורת.

תערוכות הרכב פרנקפורט וטוקיו - בחודש אוקטובר ממשיכה תקשורת הרכב לסכם את רשמיה מתערוכת פרנקפורט שנערכה בספטמבר, ובמקביל החלה גם לסקר את התערוכה הביתית של המותגים היפנים שנערכה בטוקיו. באופן מסורתי הנושא הטכנולוגי, בדגש על טכנולוגיות ירוקות ותחליפים למנועי הבעירה המסורתיים, היה הנושא הבולט בסיקור.

השקות מרכזיות - הסופרב של סקודה והסונטה הייבריד של יונדאי היו להשקות המרכזיות שסוקרו החודש בין דגמי הרכבים השונים. בשתי ההשקות בלטו בסיקור מסרים של משפחתיות וחסכוניות, וכן הכוונה של היבואניות לשווק את הדגמים (שנתפסים בשוק המקומי כרכבי מנהלים יקרים) גם כמתחרים לרכבים משפחתיים מסורתיים.   



הסבר על שווי חשיפה:
ערך הכתבות נמדד בשווי כספי מוערך (EVA). זהו מדד בינלאומי המעריך כל חשיפה לפי מחירי הפרסום באותו אמצעי תקשורת, מיקום, גודל ובולטות. זאת בשל העובדה כי כתבת שער בעיתון מוביל אינה שוות ערך לכתבה קטנה בעמוד האחרון של עיתון מקומי. חשוב להסביר שלמספר עצמו אין חשיבות כספית ממשית והוא מהווה אינדיקציה להשוואה יחסית.

בעיתונות הכתובה - השווי הכספי מחושב על פי מחירי המחירון לפרסום בעיתון, מיקום הכתבה בעיתון ובולטות המותג בתוך הכתבה.
בתקשורת המשודרת (רדיו וטלוויזיה) - השווי הכספי מחושב על פי מחירי המחירון לפרסום, משך השידור בדקות, ובולטות המותג בתוך הכתבה.
באינטרנט - השווי הכספי מחושב על פי מחירי הפרסום באתר, משך החשיפה של כל אייטם באתר הבית ובולטות המותג בתוך הכתבה.

בנוסף, הופעה של כל מותג בתקשורת מסווגת על פי הסנטימנט האיכותני:
חיובי - כתבות שתורמות לתדמית המותג (רווחים, כתבות תדמית, ביצועים חיוביים, שירותים וכיו"ב).
נטרלי - כתבות שלא תורמות ולא מזיקות לתדמית המותג או כתבות מעורבות ביחסן למותג.
שלילי - כתבות שמזיקות לתדמית החברה (הפסדים, תביעות, ביצועים שליליים וביקורת כללית).

הסבר על מדד הביקוש:
מדד הביקוש בדו"ח זה מבוסס על התעניינות של קבוצת מדגם הלקוחה מתוך גלישה של מאות אלפי משתמשים במהלך החודש, שצפו במיליוני עמודי רכב באתר iCar. המדד מבוסס על היכולת לניתוח של מותגים והדגמים בהם אותם משתמשים וצרכני רכב פוטנציאליים התעניינו.

כמדריך לצרכנות רכב, מסייע iCar לרוכשי רכב בלימוד ואיסוף מידע מידע על מכוניות המעניינות אותם ורלוונטיות עבורם. בעזרת תוכן ומנגנוני קטלוג והשוואה ממוקדים, מגיעים המשתמשים בקבוצת המדגם ששימשה דו"ח זה למותגים ולדגמים הרלוונטים עבורם והמהווים את הבסיס לנתוני הביקוש. תהליך זה מסייע להם בתהליך קבלת החלטת הרכישה. לפיכך, יש לציין כי הנתונים המפורסמים בדו"ח זה הינם לקוחים מתנועת הגולשים המגיעה לאתר ואופן צריכת התכנים שלהם ע"פ התעניינותם והעמודים בהם צפו. גדול ככל שיהיה המדגם, נתונים אלו אינם מתיימרים לייצג סקר בעל דיוק מוחלט, אלא להצביע על מגמות ביקוש כפי שהשתקפו בתקופה האמורה בנתוני הגלישה באתר iCar.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה