דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

7 טעויות שכולנו עושים על הכביש

Getting your Trinity Audio player ready...


כולנו נהגים מעולים, זה ידוע, אבל רבים מאיתנו מפספסים כמה דברים בסיסיים על הכביש. עברו כבר כמה שנים טובות מאז שסיימנו את לימודי הנהיגה, ומאז הטסט אף אחד (חוץ מהבעל / אשה) לא אומר לנו איך לנהוג. ובכלל, היום יש "מובילאיי" או איזו מערכת קסם אחרת שתציל את הרכב במקרה של תאונה. מרגיע? אז זהו, שזה ממש לא מספיק. כי גם עם כל מעטפת הבטיחות, זה עדיין אתם שנוהגים ברכב ושולטים בסיטואציה. אז עד שיגיע הרכב האוטונומי וינהג במקומכם, לפניכם מדריך קצר לטעויות העיקריות שאתם עושים על הכביש ויכולים לתקן בלי מאמץ מיוחד.
1. תנוחת ישיבה
אנחנו יושבים הרבה זמן במכונית וזה לא נוח לשבת זקוף מדי. ובכלל "לשבת קרוב זה לזקנות". אז מה הבעיה? ישיבה רחוקה תמתח את הרגל יותר מדי, ואז הבלימה שלכם לא תהיה מספיק אפקטיבית. גם מרחק גדול מדי בין הידיים להגה  יקשה מאוד על היכולת שלכם לתפעל אותו, בעיקר בסיבובים, אז כוחות הג'י פשוט ירחיקו אתכם מההגה ויהפכו אתכם להרבה פחות אפקטיביים.

ואולי הכי גרוע - תנוחת ישיבה רחוקה מדי מההגה תאלץ אתכם למתוח את הגפיים בתאונה (כי השרירים נדרכים במצבי חירום) ואז עוצמת הפגיעה תעבור דרך המפרקים הישרים ישירות לגב. במקרה כזה גם תאונה לא קשה במיוחד יכולה להפוך לפגיעה קשה בגב.

אז איך יושבים נכון? הרגל הלוחצת על הבלם (או המצמד) צריכה להיות מכופפת מעט כשהיא במצב של לחיצה "עד הסוף"; כששורש כף היד מונח בחלק העליון של ההגה, השכמות צריכות להיות צמודות למשענת הגב של המושב; הידיים צריכות להיות מונחות על ההגה ב"שעות 3 ו-9" כשהמרפק בכיפוף של 90 מעלות.

תנוחת ישיבה

2. עיגון של חפצים ברכב
אנחנו נוטים לזרוק חפצים ברכב. ספר דרך, ארגז ציוד, מפתח ברגים ועוד ועוד. בשעת תאונה, לחפצים הללו יכולה להיות משמעות קטלנית. כשהרכב נעצר באחת, כמו במקרה של התנגשות, החפצים המשוחררים ממשיכים להתקדם במהירות ועלולים לפגוע בנוסעים. במקרה כזה משקלם, כתוצאה מאנרגיית התנועה, הופך גדול בהרבה. ארגז כלי עבודה שלא עוגן בתא המטען עלול לשבור את גב המושב ולהתפזר ברכב, וספר דרכים כבד עלול לרסק את החלון הקדמי אם הוא יצליח לעשות דרכו לשם.

בפעם הבאה שאתם יוצאים לדרך ודאו שהחפצים הכבדים ברכב מעוגנים היטב ושהמדף סוגר את תא המטען, כך שבמקרה של תאונה לא תיפגעו מחפץ שהחליט לטייל ברכב.

לא מאמינים? צפו בסרטון הבא:

צפייה בתוכן 7 טעויות שכולנו עושים על הכביש



3. סטייה מנתיב
טלפון נייד, ילדים, אוכל. יש הרבה גורמים שמסיטים את תשומת ליבנו מהכביש. הצווחות של מערכת המובילאיי יכולות אולי להחזיר אותנו לכביש, אבל זה לא תמיד יהיה בזמן.

בישראל יש לא מעט כבישים דו נתיביים שבהם קצב התנועה לא ממש איטי. תחשבו על כביש 40 מצומת הנגב למשאבי שדה, או על כביש 65 מעפולה לכיוון צומת גולני. קצב התנועה בכבישים אלו עומד על 100 קמ"ש בפועל. אבל לא מדובר בכבישים רחבים מדי או עם שוליים גדולים. סטייה מנתיב בכביש כזה לא משאירה הרבה מקום לטעות והסימון הגרוע שלו אומר שלא כל המערכות הטכנולוגיות יזהו בוודאות את האירוע.

תאונות מסוג זה חמורות עוד יותר כי בדרך כלל הפגיעה היא בקצה הרכב. פגיעה כזאת מגבירה את העומס על השלדה ואת עוצמת הריסוק. בארה"ב הוסיפו מבחני ריסוק כדי לבחון את השפעתן של פגיעות מסוג זה (Small Overlap) והתברר שגם רכבים שמקבלים ציון של 5 כוכבים במבחנים רגילים נכשלים במבחנים כאלו. שימו לב לסרטון הבא:

צפייה בתוכן 7 טעויות שכולנו עושים על הכביש



בכבישים דו סיטריים מהירים, ללא גדר הפרדה, שימו לב שבעתיים לכביש. הורידו את מהירות הנסיעה באופן משמעותי וצמצמו למינימום כל התעסקות עם הנייד או הילדים? קשה לכם? תעצרו באחד מתחנות הדלק הרבות בדרך. העיקר שלא תורידו עיניים מהכביש, כי במקרים האלו גם הטכנולוגיה והבטיחות הפסיבית המעולה עלולה שלא להספיק.

4. שימוש בבלמים
בדיקות שנערכו גילו כי רובנו מפחדים לבלום בכל הכוח. יש שלל תיאוריות וסיפורים על הדברים שעלולים לקרות אם בטעות תבלמו באופן חריף. הרכב יסתבסב, יתהפך או יעשה צוקהרה. האם זה באמת נכון? חברים, תשכחו מהעניין לגמרי. ראשית, על הרכב מופעל כוח האינרציה, כך שבדרך כלל הוא ממשיך באותו הכיוון, אז כל עוד אתם בולמים בקו ישר תורידו דאגה ראשונה מלבכם. שנית, מערכות הבלימה והיכולת לאזן בין הגלגלים השתפרו בעשרים השנה האחרונות באופן דמיוני. כמעט בכל רכב כיום יש מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) וככל שהרכב יותר חדש כך היא יותר יעילה. במרבית הרכבים יש גם מערכות לחלוקת עוצמת בלימה (EBD) שבוחנת באיזה מצב נמצא כל גלגל ויודעת לפצל את עוצמת הבלימה בהתאם. ברוב הרכבים החדשים מותקנות עוד מערכות והבלמים עצמם כבר לא מתחממים ודועכים כמו פעם הודות לחומרים משודרגים מהם עשויים הבלמים.

רוב הסיכויים שבלימת חירום היסטרית תסתיים בנורות אזהרה דולקות (פיצ'ר שקיים בכל רכב חדש) או במעט רעשים ורעידות ממערכת ה-ABS. בשעת הצורך, אל תהססו להקדים את הבלימה. אל תחכו לרגע האחרון בעיקר כי אתם לא יודעים מה יהיה מצב הכביש ומה תהיה רמת האחיזה בנקודת האל-חזור. תבלמו מוקדם ותשאירו לעצמכם מרווח בלימה נוסף לקראת נקודת העצירה.
יש כמובן את החשש מהרכב מאחור וזה מביא אותנו לנושא הבא...

שימוש בבלמים

5. שמירת מרחק
אפשר לדון בעניין הזה בלי סוף, אבל נסיעה קצרה בכבישי ישראל מוכיחה שאנחנו פשוט לא מבינים את העניין. נסיעה קרובה מדי לרכב לפנים הופכת אותנו מנהגים לנוסעים.

ננסה לחדד את הנקודה: כשאתם שומרים מרחק אתם רואים יותר כביש, כי שדה הראייה שלכם פתוח יותר. זה אומר שיש לכם סיכוי לראות מה קורה לרכבים בהמשך הכביש. אם אחד מהם בולם אתם יכולים להגיב בעצמכם עוד לפני שהנהג שלפניכם הגיב. במידה ותנהגו קרוב מדי אתם הופכים להיות שבויים של הנהג ברכב לפניכם. אתם תאלצו להגיב במהירות לכל פעולה שלו, אחרת תסיימו אצלו בבגאז'. גם עוצמת הבלימה שלכם תהיה לפי התכתיבים שלו. אם הוא בולם חזק ומאוחר גם אתם תאלצו לבלום כך, אפילו אם בדרך כלל אתם בולמים באופן יותר נינוח ופחות מטלטל.

האגו הוא שחקן מרכזי כאן, וגם המוני עם ישראל שאוהבים להידחף לכל חתיכת אספלט פנויה שיש. אז נכון שזה מעצבן שמישהו נדחף ומאלץ אתכם להאט, ומאוד מרגיז שהרכב מקדימה מבלה את זמנו בנתיב השמאלי בקצב צב, אבל זה לא אומר שצריך לראות את הכיתובים הקטנטנים על לוחית הרישוי שלו.

שמירת מרחק

6. שמירה על הימין
עושה רושם שזה החוק שעליו אף אחד לא שמע בישראל. הרעיון המבריק של תנועה מסודרת, עם רכבים איטיים בימין ורכבים מהירים יותר בשמאל, פשוט לא עובד כאן. המקום שבו הנושא הזה מתחדד לקצה הוא כביש 6. ארבעה נתיבים שלמים קיימים בחלקים משמעותיים של הכביש, ועדיין אפשר לפגוש לא מעט רכבים שנוסעים לאט מהמהירות המרבית ותקועים להם בנתיבי השלישי או הרביעי מימין. גם נסיעה במהירות המרבית המותרת, בסביבה בה כולם נוהגים מהר יותר, היא לא עניין תקין. אולי הוכחתם לכל הנהגים האחרים שאתם שומרי חוק אדוקים ותקעתם לכולם אצבע בעין, אבל גרמתם לרוב הנהגים על הכביש לעקוף אתכם מימין, להידחף בין מכוניות, ובכלל לסכן את כולם ובעיקר אתכם. רמז לעובדה שאתם נוהגים לאט מדי בנתיב הלא נכון הוא שעוקפים אתכם מימין.

בכביש בו יש שני נתיבים לכל כיוון השתמשו בנתיב השמאלי לעקיפה בלבד ופנו אותו מיד בסיומה. כך תאפשרו לרכבים מהירים יותר לשמור על קצב אחיד. בכבישים בהם יש יותר משני נתיבים שימו לב לתנועה ותעברו לנתיב אחר רק כשהתנועה בנתיב שלכם איטית מדי. בכל מקרה, את הנתיב השמאלי ביותר תשמרו לעקיפה בלבד.

שמירה על הימין
 
7. שימוש בנתיב האצה
נתיב האצה הוא הנתיב הכניסה לכביש לאחר צומת או מחלף. לרוב הנהגים בארץ הנתיב הזה הוא תוספת לא ברורה לכביש. הנטייה הטבעית היא לדלג על פיסת האספלט הלבבית ולמהר להשתלב בתנועה. אחרים מנצלים את הנתיב כדי להתקדם לאט לאט עד לקצהו ואז להמתין שהתנועה תאפשר להשתלב.

בואו נסביר את הרעיון: נתיב ההאצה, כשמו כן הוא. מטרתו לאפשר לנהג להגיע למהירות הדומה למהירות התנועה ולהשתלב בה בקלות. הפעולה הזו דורשת סבלנות ובעיקר התחשבות מצד כל הצדדים. במסגרת ההאצה צריך לבדוק שאפשר להשתלב בתנועה. לעיתים זה אומר שצריך להגביר מהירות באופן חד כדי שלא תעלו על כביש מהיר ב-60 קמ"ש, בעוד התנועה בו היא במהירות של 100 קמ"ש. זה לא רק מסוכן, זה גם מאוד לא מתחשב לאלץ את הרכב שנע על הכביש המהיר לבלום בחריפות.

מצד שני, מי שנוסע על הכביש המהיר צריך להיות נכון לאפשר לרכב המשתלב להיכנס למרווח שבינו לבין הרכב שלפניו. הניסיונות לסגור את הפער מהרכב שמקדימה כדי למנוע מרכב אחר להשתלב בתנועה, הם לא רק משחק אגו מיותר אלא גם יוצרים סיכון ובסופו של דבר מאלצים את הרכב המשתלב להיכנס בכוח לנתיב.

נתיב האצה

פשוט תהיו בני אדם
כמו כל תרבות, גם תרבות הנהיגה מבוססת על הנכונות שלנו לאפשר לאחרים מסביבנו לפעול באופן חופשי, כל עוד זה לא פוגע בנו. ההמלצה החמה ביותר היא לנסות ולוותר מעט על האגו כשאתם נוהגים בכביש. יכול להיות שרכב אחר יעקוף אתכם, יכנס לפניכם לנתיב ואולי אפילו יגיע הביתה קצת קודם. תרבות נהיגה שמתחשבת בכלל הרכבים בסביבה עשויה לחסוך לכם הרבה עצבים ובעיקר תסייע לכבישים שלנו להפוך ליותר נעימים ובטוחים.

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה