דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

10 שאלות בעקבות עסקת מובילאיי

Getting your Trinity Audio player ready...


מי המרוויחים הגדולים מעסקת הרכישה?

אינטל רוכשת את מובילאיי. פועל יוצא מהיר הוא ששלושה אנשים לפחות יקבלו מהעסקה הזו כמיליארד דולר כל אחד - ובמזומן! השלושה הם שני מייסדי מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, וגם ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר ובעלי קבוצת יבוא הרכב הגדולה בישראל, כלמוביל. השלושה, אגב, נחשבים למיליארדים כבר לפני מכירת חברת הטכנולוגיה לאינטל.

מובילאיי


איך עובדת המערכת?

רובכם בוודאי מכירים את המערכת, אז נסתפק ברענון: המערכת של מוביל איי מיועדת למנוע תאונות דרכים באמצעות זיהוי תאונה מתקרבת. הלב הטכנולוגי של המערכת הוא ה-EyeQ, שבב חכם מוגן פטנט, שנעזר במצלמה כדי 'להבין' את הסביבה ולאתר מפגשים בלתי רצויים עם אובייקטים בדרכה של המכונית.

מובילאיי

האם זה באמת עובד?

ידידנו, נועם קום, יו"ר פורום נוהגים היי-טק, בדק בעבר ומצא שמערכות שמתריעות על סטייה מנתיב וקרבה גדולה מדי לרכב שלפנינו מתמודדות עם התאונות הנפוצות ביותר. גם פעולת המערכת כשהיא אינה מעורבת אקטיבית בפעולות הרכב (בלימה, הפניית ההגה), נתפשת כמצילת חיים.

האם אפשר להתקין אותה במכונית קיימת?

בהחלט, תמורת כמה אלפי שקלים. על פי מחיר המחירון נכון לכתיבת שורות אלה המוצרים נעים בין 3,700 ל-4,600 שקלים, כולל התקנה. שמענו גם על אנשים שרכשו את המערכת בכ-2,500 שקלים

זה הרבה כסף, כמה משלמים היבואנים על המערכת?

לדברי עיתונאי ואנליסט הרכב, יעקב צלאל, יבואני הרכב משלמים כ-1,300-1,500 שקלים על המערכת (לפני מע"מ), כלומר פחות ממחצית מכפי שהציבור הרחב משלם.

האם המערכת מזכה אותי בהטבת מס כלשהי?

אחת הטענות היא ששיטת חישוב רמת הבטיחות של מכונית, על פי משרד התחבורה הישראלי, כמעט 'תפורה' לפי מידותיה של מובילאיי. אם קניתם מכונית שבה הותקנה המערכת, תזכה המכונית בוודאי בדירוג בטיחות גבוה יותר ובהתאם תזכו בהטבת מס. היות שההטבה נוגעת לרכישת מכונית חדשה, על התקנה בדיעבד של מערכת כזו במכונית משומשת לא תזכו כרגע לכל הטבה כספית.

עם זאת, פוליסות ביטוח שונות דווקא כן ייטיבו עמכם כספית, אם במכונית מותקנת מערכת כזו למניעת תאונות.

מדוע מובילאיי שווה לאינטל כל כך הרבה כסף (כ-15.3 מיליארד דולר, למרות שהיקף המכירות השנתי הוא כמה מאות מיליונים 'בלבד')?

בתחום הסמארטפונים התקשתה אינטל להוביל, אבל חברת הטכנולוגיה הענקית מעוניינת לאתר את כיוון המיחשוב הבא ולהוביל בו. החברה של זיו ושעשוע נתפשת בעולם כסמכות הגדולה ביותר בתחום הרכב האוטונומי, תחום שנתפש בעולם הרכב כדבר הבא, וכתהליך שהוא בלתי ניתן לעצירה.

מה הופך אותה לגורם כל כך חשוב בתחום הזה?

החשיבות הגדולה של מוביל איי מגיעה מכמה היבטים.

ראשית, הגישה הכוללת:

חברת הטכנולוגיה הירושלמית מטפלת במה שהיא מכנה 'שלושת עמודי התווך של הרכב האוטונומי'. השלושה הם חישה (Sensing, זיהוי תמונת המצב שבסביבות המכונית), מיפוי (Mapping, יצירת מאגר מידע חי על נתיבי הנסיעה וסביבתם) ומדיניות נהיגה (Driving Policy, מוח הרכב שמקבל את כל נתוני החישה והמיפוי, ובעקבות כך מחליט החלטות כיצד להסיע את המכונית).

מובילאיי

החברה הזו ביססה את פעילותה על התחום הראשון, חישה, אולם נכנסה באופן מאסיבי לתחום המיפוי בשיתוף הפעולה המכונה REM (Road Experience Management) הן עם חברת המיפוי הגדולה HERE והן עם יצרני רכב, כמו ב.מ.וו ופולקסווגן, שיסייעו באמצעות המכוניות שלהם למיפוי. ולגבי התחום השלישי - מוביל איי מפתחת אלגוריתמי למידת-מכונה לקבלת החלטות נהיגה ממוחשבות.

שנית, היא מקושרת היטב בעולם הרכב:

מובילאיי מדווחת על לא פחות מ-13 יצרני רכב משמעותיים שפועלים ביחד איתה לפיתוח מכוניות אוטונומיות, ועל 27 יצרנים שמשלבים את המערכת במכוניות שלהן משלב הייצור. נוסף על כך, כפי שציינו היא פועלת עם חברת המיפוי HERE ועם גורמים נוספים רבי עוצמה בתעשייה ובהם אחד מספקי הרכב הגדולים בעולם, דלפי. במובילאיי מדווחים על כך שכבר כיום כ-15 מיליון מכוניות ברחבי העולם נוסעות עם המערכת.

שלישית, רמת הידע הגבוהה:

יושבים? קבלו. במובילאיי עובדים כ-600 איש, מהם מאות רבות של מפתחים בעלי תארים מתקדמים. בין הדיווחים - כמאתיים מהעובדים הם בעלי דוקטורט ומעלה. האחראי העליון על פיתוח הטכנולוגיה הוא אמנון שעשוע, אחד המייסדים, פרופסור למחשבים שהמומחיות שלו היא מה שמכונה בין היתר "ראייה ממוחשבת".

האם יש למובילאיי מתחרים?

בהחלט ובהחלט. החברה נתפשת כמובילת התחום, אבל גורמים רבים בעולם עושים מאמצים לסגור פערים:

iOnRoad

מתחרה ותיק, מינורי-משהו, היה הסטארטאפ הישראלי iOnRoad שפיתח אפליקציה לזיהוי סטייה מנתיב והתקרבות מוגזמת לרכב מלפנים. היריבות בין השניים אף הגיעה לבתי המשפט. ב-2013 רכש ענק הטכנולוגיה Harman את הסטארטאפ (תמורת כ-10 מיליון דולר, ככל הנראה), כחלק ממסע רכישות בישראל (שכלל גם את רדבנד ואת טאוורסק). נראה כי הרמן משתמש בטכנולוגיה, אולם המותג iOnRoad אינו פעיל עוד.

Movon

ממש בשבועות האחרונים הביא א.ד.י מערכות לישראל את מותג מניעת התאונות Movon מקוריאה. המטרה שלו היא להתחרות בישראל בהתקנת מערכות הבטיחות במטרה למנוע תאונות ולקבל הטבות במס ברכישת מכוניות. יצוין כי א.ד.י היה עד כה מתקין של מערכות מובילאיי. המערכת החדשה מוצעת לציבור הרחב במחיר נמוך מזה של מובילאיי (כ-2,500 שקלים), אך היצרן מצהיר כי יכולת הראייה של המערכת טובה יותר בתנאי ראות בעייתיים. נוסף על כך כוללת המערכת רכיבים נוספים ובהם צילום אירועי דרך ואפילו התראה על כך שהרמזור התחלף לירוק ואפשר להרים את הראש מהסמארטפון.

ForeSight

אחד הגורמים שהרוויח לא מעט כסף מעסקת אינטל הוא מתחרה ישראלי נוסף, פורסייט. מדובר בחברת טכנולוגיה נוספת, שהרעיון המרכזי בה הוא החלפת מצלמת הדו-ממד המקובלת בתבנית מובילאיי במצלמת תלת ממד. לדבריהם, השיטה הזו משפרת דרמטית את יכולת החישה וההבנה המרחבית של המערכות האוטונומיות. בפורסייט מושקעים גורמים שונים ובהם יבואני מותגי פיז'ו-סיטרואן, פולקסווגן ו-GM ומשפחת דיין מטרייד מוביל. ואיך זה שפורסייט הרוויח הרבה כסף מעסקת מובילאיי? הכותרות בעולם הביאו משקיעים רבים לחפש את "המובילאיי הבאה".

NVIDIA

אחד המצטרפים הטריים, אבל רבי העוצמה, שנכנסים לתחום הרכב האוטונומי הוא יצרן השבבים, NVIDIA. הכניסה המתוקשרת שלו לתחום בשנתיים האחרונות עשויה להיות אחת הסיבות שהמתחרה, אינטל, רוצה שלא להישאר מאחור. אנווידיה עסוק בעיקר בפיתוח ה"מוח" וחשיבת המכונה, אולם שת"פ חדש שהכריז עם בוש עשוי להפגין חשיבה אסטרטגית רחבה יותר בפיתוח מערכות בטיחות-אוטונומיה למכוניות.

אייווקס

אי אפשר כמובן להתעלם מהמתחרה המוכר והוותיק בישראל, אייווקס. מדובר במערכת של חברה אמריקאית בשם Safe Drive Systems או SDS. המערכת הזו מבוססת רדאר ומצלמה ונמכרת לשוק הפרטי במחירים נמוכים יותר מאלה של מוביל איי.

אוקיי… ומה עם גוגל ואפל?

זה נכון, גוגל ואפל גם הן נמצאות, כך נראה, במירוץ לפיתוח טכנולוגיות של רכב אוטונומי. יצוין כי בעולם ישנן לא מעט חברות נוספות שעוסקות בזה ובהן טושיבה, קונטיננטל, דנסו וגם טום-טום וקוואלקום.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה