דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

8 כללים לנהיגה בשלג

Getting your Trinity Audio player ready...


ישנו כלל מהותי אחד בכל מה שקשור לנהיגה בשלג: לא לנהוג בשלג.

אל תסתכלו עלינו ככה. זהו.

אוקיי, זה נכון - יש מצבים שבהם חייבים לצאת מהבית לדרכים, ואנחנו לא מדברים על קפיצה לצפות בשלג מהר גבוה, ולא על נסיעה לבחירת ספה חדשה לסלון. אם אתם באמת חייבים לצאת לנסיעה בשלג - יולדת עם צירים, דחיפות לעצור חשוד בשחיתות - יש לנו בכל זאת כמה כללים שיגדילו את הסבירות להגיע אל היעד.



אבל בחו"ל כן נוהגים בשלג?
לפני הכל, איך זה שבכל זאת ישנן כמה וכמה מדינות שבהן אנשים נוהגים בתנאי שלג באופן יומיומי? הסיבה היא שבמקומות האלה התשתיות, כלי הרכב וגם הנהגים - מותאמים לנהיגה בשלג. התשתיות כוללות פינוי קבוע של השלג שכולל פיזור מלחים, חול וחומרים נוספים שמיועדים לשפר את האחיזה ולנטרל את חלקלקות הדרך. כלי הרכב מצוידים תכופות בהנעה לכל ארבעת הגלגלים, צמיגי הקיץ שלהם מוחלפים בצמיגי חורף, עם "מסמרים" קטנים שמשפרים את האחיזה בשלג או שהגלגלים עטופים בשרשראות. והנהגים - הם מודעים יותר לסכנות ולאופי המיוחד שנדרש כדי לצלוח בשלום מרבצי שלג וקרח על הכבישים.

כאן בארץ השלג נדיר, וכך התשתיות אינן מוכנות, כלי הרכב אינם מצוידים בדרך כלל והנהגים אינם מורגלים באופי הנהיגה. אז לא כדאי לנהוג בארץ בשלג. אבל אם אין ברירה - קבלו שמונה כללים לנהיגה בשלג:

1. להעדיף רכב 4X4
סביר להניח שלא נחליף את הצמיגים הסטנדרטיים שלנו בצמיגי שלג, ולא נעטה על הגלגלים שרשראות. הברירה היא לנסות להתנייד ברכב שבו ההנעה היא לכל הגלגלים (4X4). הדבר מצוי ברכבי שטח אמיתיים ופה ושם במכוניות כביש, דוגמת כמה מדגמי סובארו וכמה מהדגמים היקרים של אודי.

2. להתכונן מראש לתקיעה
יוצאים לנהוג בשלג? ישנה סבירות גבוהה יחסית שתתקעו בדרכים. מהסיבה הזאת חשוב להתכונן לתקיעה מראש - מלבד מגפיים על הרגליים ומעיל טוב במושב שלידנו, כדאי שיהיו גרביים יבשים, כפפות, כובע וצעיף. מעבר לכך, חשוב מאוד שיהיה טלפון תקין ופעיל עמנו ואפילו קצת אוכל. לכל צרה שלא תהיה. כדאי להציץ גם במד הדלק ולוודא שלא תגמר לנו האנרגיה והמיזוג תוך כדי תקיעה ממושכת. אנחנו ממליצים גם על איזשהו מגב, קטן או גדול, לניקוי ופינוי.


שימו לב: לא לכל ג'יפון יש הנעה כפולה / צילומים: יח"צ. בכותרת: P199

3. לוודא שכלי הרכב תקין

המכונית שלנו ואנחנו צריכים לצאת לדרך בתנאי נסיעה מהקשים-יותר שהיא ואנחנו צפויים להכיר. הדבר נכון באשר לראות החוצה וגם באשר לאחיזת הכביש. חשוב לוודא שהיא תקינה לגמרי, ושנוכל ביחד להתמודד עם האתגר. חשוב לבדוק שכל הפנסים תקינים ושיש לנו הרבה נוזל שמשות, עם עדיפות לכזה שלא יכול לקפוא. המגבים צריכים להיות תקינים. הצמיגים, שעליהם עיקר הנטל, צריכים להיות תקינים והמקצוענים ממליצים לשמור על לחץ האוויר התקין גם תוך כדי נהיגה בשלג (ולא, למשל, להפחית את הלחץ כדי להגדיל את שטח הפנים והאחיזה - פעולה שאינה אפקטיבית ברוב המצבים, ככל הנראה).

4. פינוי השמשות
הגעתם אל המכונית והשמשות מכוסות בשלג? שימו לב - אל, אנחנו חוזרים, אל! תשפכו עליה מים כדי להמיס אותו. אם הטמפרטורה "מתאימה", המים יהפכו לקרח ומלאכת הפינוי תהיה קשה שבעתיים. הסירו את השלג באמצעות מגב - קטן או גדול. אם הטמפרטורה נמוכה עד כדי כיסוי של קרח על השמשות - רכשו מגב ייעודי לפירוק של קרח. לא לשפוך מים על השמשה כבר אמרנו?


בישראל לא תמצאו כמעט מכוניות שמותאמות לתנאי שלג

5. לנהוג מתון
כשיורד גשם תנאי האחיזה ירודים? אפשר להתגעגע לתנאים האלה בנהיגה בשלג. כמעט כל פעולה שנעשה - נאיץ, נאט, נפנה ימינה או שמאלה, נרד בירידה או נעלה בעלייה - יגררו רמה כזו או אחרת של החלקה. המשמעות היא שצריך לנהוג במתינות שתתעלה אפילו על זו של מפלגת מרכז ישראלית. להאיץ במתינות, להאט במתינות, לפנות באופן מחושב ומתון ולגבי עליות וירידות - באמת, מומלץ להמעיט בהן ככל האפשר. מעבר לכל המתינות הזו, חשוב מאוד לשמור מרחק מהרכב שלפנינו, מעלינו ומצדדנו, כדי שלא נחליק (גם) עליהם.

6. ומה עושים אם מחליקים
השאלה צריכה להיות - מה עושים *כש*מחליקים. ובכן, כפי שכתבתנו בסעיף הקודם, עדיף לבחור בקו המתון, להימנע מתנועות חדות של ההגה, לבלום במתינות ולנסות לייצב את הרכב עם האחיזה. אם אנחנו מרגישים שעדיין לא השגנו שליטה על הרכב, אפשר בהחלט "לעמוד" על דוושת הבלם, במידה ובמכונית שלנו מותקנת מערכת למניעת נעילת הגלגלים (ABS). הבשורה הטובה היא שכמעט בכל המכוניות בישראל מותקנת מערכת כזו. המערכת מונעת נעילה רצופה של הבלמים ומאפשרת להמשיך לשלוט ברכב עם ההיגוי. קחו בחשבון שהמכונית תעבור כברת דרך עד שתבלום לגמרי.



7. ואם נתקענו?
אם המכונית נעמדת במקום ומסרבת לזוז - אנחנו חייבים בראש ובראשונה לסמן לנהגים האחרים שנפתח אירוע. עושים זאת באמצעות הפעלת ארבעת המאותתים, על ידי הכפתור האדום עם המשולש. אחר כך ננסה לצאת מהתקיעה באמצעות נסיעה קלה קדימה ואחורה וקדימה ואחורה - כך מועבר משקל קדימה ואחורה ובמצבים רבים הרכב יצליח לטפס על תלולית השלג ולהמשיך לזוז. לא הצלחנו? אין צורך להילחץ, בעיקר אם נערכנו לעניין מראש. נשאיר את המהבהבים (הם יפעלו במשך כמה שעות טובות לפני שהמצבר ייגמר) ונקרא לעזרה.

8. איפה לחנות
אם הגענו אל היעד - נוכל לטפוח לעצמנו על השכם. עכשיו כדאי להימנע מלחנות ליד אובייקטים שעשויים לקרוס בשל רוח חזקה או תחת עומס הר של שלג. נתרחק מעצים, מסככות, שלטים, גדרות, תמרורים או רמזורים.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה