סיאט לאון 1,000 סמ''ק - מבחן רכב

סיאט לאון


סיאט לאון מגיעה עם יחידת הנעה פשוטה וקטנטנה. האם המחיר הנמוך והמנוע החסכוני יכולים לחזיר את המכונית המשפחתית למרכז הבמה?



כתב וצילם: יתיר דוידוביץ

לא כולם אוהבים ג'יפונים. אשכרה. יש אנשים שמשאת חייהם היא לא "לשבת גבוה". יש בני אנוש החיים בינינו ולא שואפים לעלות עם הרכב על המדרכה יותר בקלות. באמת.

קשה להבין מי אלו האנשים שיעדיפו מכונית קומפקטית על פני ג'יפון. במושב האמצעי מאחור בין כה מעט אנשים משתמשים, והיתרונות של ג'יפונים בתחומי העיצוב והשימושיות פשוט גדולים. בישראל, בה פער הקנייה בין מכונית משפחתית לבין ג'יפון קומפקטי כמו ניסאן קשקאי וקיה ספורטז' לא גדול באופן משמעותי, בכלל יהיו כאלה שאולי יאמרו שלא נותרו סיבות לרכוש מכונית משפחתית מהמניין.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיאט לאון


סיאט לאון, 1.0 ליטר, בנזין טורבו, רובוטית כפולת מצמדים, 116 כ"ס, 109,900 שקל
יתרונות
חסרונות
אבזור
יחידת הנעה
מרווח
עיצוב פנים
צריכת דלק
  לא ג'יפון

סיאט לאון 1.0

ובדיוק לכאן נכנסת סיאט לאון. גרסת ה-1.0 ליטר של המכונית הספרדית צמצמה נפח ובמקביל צמצמה מחיר. אם גרסת ה-1.4 של הלאון עולה קצת פחות ממשפחתית רגילה או ג'יפון, גרסת הכניסה לחצי האי האיברי מתחילה במחיר שנמוך ממחירו של ג'יפון קטן כמו פיג'ו 2008 או סיטרואן קקטוס. למעשה, הפער בין הלאון למכוניות כמו רנו קליאו וטויוטה יאריס הופך לכמעט זניח.

על השאלה האם משפחתית במחיר של סופר-מיני או ג'יפון קטנטן יכולה לשנות את השוק, סיאט לאון בגרסת הליטר באה לענות.


עיצוב

השם של סיאט כיצרנית של מכוניות לוהטות ויפות למראה קצת דעך בשנים האחרונות. את מקום העיצובים האוונגרדיים החליפו שכפולי גולף ואת הקווים העגולים והדינאמיים החליפו עיצובי "קופסא" יעילים ומרווחים.

סיאט לאון בגרסת הכניסה הבסיסית נראית פחות או יותר כמו אחותה היקרה ממנה עם מנוע ה-1.4. ההבדל העיקרי יהיה גלגלי המגנזיום שבגרסה זאת הם פחות מרשימים. בכל מובן אחר, מדובר פחות או יותר באותו רכב. אז הלאון נאה, לא מושכת מבטים אך בוודאי לא תזכה ליחס שלילי. "הבת של השכן", גרסת המכונית.


סיאט לאון 1.0


תא הנוסעים

העיצוב של תא הנוסעים קצת פחות מלבב. מפתיע שבסיאט התקשו למצוא עוד צבעים חוץ משחור כדי לעטר את תא הנוסעים. העיצוב עצמו לא רע אולם במקום מסך המולטימדיה הגדול שמוצע בשאר הגרסאות יקבל את פניהם של בעלי הלאון הצנומה מסך קטנטן ברוחב של מעט יותר מ-4 אינצ'. הוא אולי קטן, אבל הוא מאוד אינטואיטיבי כך שגם בנסיעה אפשר במרבית המקרים לתפעל אותו בקלות.

האבזור ברכב הזול מאוד מרשים ומעבר למובן מאליו כמו דיבורית בלוטות' יש גם מראות מתקפלות חשמלית, חיישני גשם ותאורה, בקרות אקלים ושיוט, גג שמש, בלם יד חשמלי ומערכת Auto Hold שמחזיקה את הבלמים נעולים כאשר הרכב מגיע לעמידה וחוסכת מהנהג את הצורך בלחיצה על הברקס.

ברשימת האבזור הנדיבה חסרו לנו פריטי אבזור בטיחות חשובים כמו מערכת לבלימה אוטונומית ומערכות בטיחות אחרות שמגיעות כמעט כסטנדרט ברכבים אחרים.

המרווח מקדימה טוב מאוד. הכיסאות נוחים וגם לאחר בילוי של שעות רבות מאחורי ההגה אפשר להגיד שהחוויה הייתה טובה. המושב האחורי גם הוא מרווח למדי. הוא מעט נמוך אבל בנוי בזווית נכונה שמאפשרת תמיכה בירכיים גם בנסיעה לא קצרה. המרווח לרגליים טוב לגבוהים אבל לא עצום. המרווח לראש מעולה. במרכז המושב ניתן להכניס נוסע נוסף או אפילו בוסטר אם הנוסעים או כיסאות הבטיחות האחרים לא גדולים מדי.

עוד אחורה, ומתברר שגם בתא המטען יש מרווח מרשים. חבורת אמהות שבחנה את נפח ההטענה העריכה שהוא יספיק לכל צרכיהן. אם הן אומרות, מי אני שאתווכח. לצד הנפח הראוי (380 ליטר) פתח ההטענה גדול ונוח. ביקורת קלה אם תהיה, תתייחס למדרגה די משמעותית בהעמסה ובעיקר בפריקה של ציוד.

סיאט לאון 1.0

נוחות נסיעה

סיאט היא חברת בת של פולקסווגן. לכן, הופתענו מכיול מערכת המתלים. גרסת הבסיס של הרכב מציגה כיול רך יחסית למקובל בקונצרן הגרמני. הרכות מאפשרת ספיגת מהמורות די מרשימה בסביבה העירונית. ההתמודדות של הסיאט עם בורות בכביש ועם פסי האטה ראוייה לציון. על מהמורות גדולות מאוד היא עלולה לחבוט ולעיתים המרכב קצת מתנדנד אחר כך.

בעיר היא מרגישה בנוח עם שדה ראיה סביר ומעלה ועם קוטר סיבוב הגיוני. תנוחת הישיבה שבבסיסה היא נמוכה יכולה מעט להפריע בחניות אבל סך הכל מדובר במכונית שלא תקשה על התניידות עירונית שלווה.

בנסיעה בין עירונית, הרכות יחד עם מהלך מתלה לא ארוך במיוחד נותנים תחושה עסוקה לפרקים. זה לא אקוטי ובציון כללי אנחנו מעריכים שהסיאט תדורג גבוה בקבוצה, ועדיין, חסר לה הריסון שיש בדרך כלל ברכבי המותג.

בידוד רעשי הכביש והרוח נעשה באופן מרשים בהתחשב בקבוצת המכוניות אליה היא שייכת. לעיתים כביש רע במיוחד מרעיש בתוך הרכב, אך זה לא עניין מהותי. רעש מנוע כן חודר ומזכיר בצלילו המיוחד שמקדימה שוכנים להם 3 צילינדרים.


סיאט לאון 1.0


מנוע ותיבת הילוכים

ליטר אחד, זה נפח המנוע של הסיאט הקומפקטית. האם ליטר אחד יכול להזיז את כל המכונית הזאת? למי שסבור אחרת נספר שלמנוע משודך מגדש טורבו שמביא אותו להספק של 116 כוחות סוס ולמומנט מכובד של 20.4 קג"מ. בטווח היעיל של המנוע, מ-2,000 סל"ד של שיא המומנט ועד קצת מעל לשיא ההספק ב-5,500 סל"ד, הוא מצליח למשוך את הרכב אחריו באופן נחוש והחלטי. מהירויות של קנס משמעותי יראו על לוח החוונים בנסיעה בכביש מהיר ללא מאמץ מיותר.

כשהמנוע מגיע לסביבה בו הוא צריך להתאמץ יותר, שם הוא חושף את מגבלותיו. בעליה ארוכה בגליל העליון, בה נסענו גם עם גרסת ה-1,400 סמ"ק החזקה של הלאון, נחשפו מגבלות הכוח של המנוע הקטן. כשנדרש מחץ משמעותי, כוח שיבוא מהר ויסייע בעקיפה לדוגמא, הוא מרגיש קצת חלש ובעיקר חסר נשימה בסל"ד גבוה.

לזה מצטרפת השהיית טורבו מוחשית ומפתיעה לפני כניסת הכוח ב-2,000 סל"ד. באופן מוזר מעט, שיא המומנט של המנוע גבוה ב-500 סל"ד משיא המומנט באחיו התאום והחלש יותר בו נהגנו רק לפני מספר שבועות. משמעות הדבר היא עוד חצי שנייה עד שנכנס המנוע לפעולה והשייה מוחשית בהעברת הכוח.

לצד זה, מצטרפות שאר המערכות לחגיגה והופכות את הנסיעה בעיר למעט מתסכלת. מערכת כיבוי המנוע בעצירה מגיבה לאט ולעיתים המנוע נכבה כבר בגלישה לעצירה. אם החלטתם לצאת מהר מהמקום למנוע תיקח שנייה להידלק, ועוד שנייה לבטל את מערכת ה-Auto Hold בזמן שאתם כבר לחצתם על דוושת התאוצה. יחד עם השהיית הטורבו כל העסק מרגיש קצת "מגמגם" בתחילת נסיעה. פעמים רבות פשוט ביטלנו את מערכת דימום המנוע בעצירה על מנת לצמצם את התופעה.

צריכת הדלק של המנוע הקטן הייתה טובה כמצופה. למעלה מ-13 ק"מ לליטר נרשמו במהלך המבחן הלא פשוט שהמכונית עברה.


סיאט לאון 1.0 


 

התנהגות כביש

בכביש המפותל הלאון הבסיסית מרגישה מאוד בנוח. המתלים הרכים לא יוצרים רכינת מרכב משמעותית וזאת בשורה טובה לחובבי הנהיגה. ההגה עצמו מדוייק, גם אם משקלו קצת קל. יחד מתקבלת מכונית שאין לה שום בעיה להעביר משקל מצד לצד, לשנות כיוון בחדות ואפילו, שומו שמיים, לשחרר את הזנב מדי פעם. המתלים הרכים מאפשרים לצפות היטב את התנהגותה במקרים של תת היגוי, שכמעט ואינו נוכח בטח לנוכח חולשת המנוע, ובמקרים של היגוי יתר, אליהם היא תגיע רק אם הנהג מאוד רוצה. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבחין ביתרונות של שלדת ה-MQB של הקונצרן ובאופן בו הם מתבטאים בסיאט הקומפקטי.

לצד כל אלו, הלאון היא מכונית יום יומית מצויינת. האחיזה גבוהה וההתנהגות צפויה כך שבכל היבט של בטיחות בנהיגה, שאינו קשור לטכנולוגיה, היא מכונית לעילא.

סיאט לאון 1.0

סיכום

סיאט לאון היא פספוס, כנראה פספוס שיווקי. אנחנו זוכרים את הקמפיינים הלוהטים למכוניות שתומחרו מעולה. קיה ספורטז', סיטרואן קקטוס או סוזוקי אלטו כולן היו מכוניות זולות במיוחד בקבוצתן עם קמפיין שיווקי שהביא את בשורת המחיר לקהל הרחב.

ביחס שבין תמורה למחיר, סיאט לאון עדיפה על כל משפחתית קיימת. היא לא נופלת משמעותית ממתחרות שעולות 20 אלף שקל ויותר. יחידת ההנעה שלה טובה, גם אם היא לא מושלמת, ואפשר להגיד בכנות שיש כמה יחידות הנעה בקבוצת המשפחתיות שלא מתקרבות ליכולות של מנוע ה-1.0 ליטר הזה.

יותר מזה, הלאון בגרסה הזאת עדיפה על מרבית מכוניות הסופר-מיני והג'יפונים הקטנים שפגשנו. המרווח הפנימי גדול יותר, צריכת הדלק דומה ותא המטען עדיף משמעותית. אפילו האבזור בחלק מהמקרים טוב בהרבה.

אז מדוע אחת המשפחתיות האיכותיות והמשתלמות ביותר בסביבה לא נמכרת במאסות? האם מראה הג'יפון עדיף על כל יתרון אחר שמציעה הספרדיה? 

לדגמי סיאט בישראל - סיאט
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. מיכה ירון  אתה ממש צודק, זה הכתבים של- icar שלא מבינים כלום....

מישהו,09.08.2017
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים