סיאט אטקה - מבחן וידאו

סיאט אטקה


איפשהו בין המימדים של יונדאי טוסון ושברולט טראקס, נמצאת קבוצת הג'יפונים התת-קומפקטיים. האם סיאט אטקה יכול להתחרות בגדולים יותר ואיפה הוא על הסקאלה שבין סיאט ופולקסווגן?



כתב וצילם סטילס: אסף בר-שי
צילום ועריכת וידאו: שלו שטיינבאום
 
הבשורות אינן פשוטות. אמרו וחזרו ואמרו לנו שכל אחד מאתנו מיוחד. אבל... אם כולנו מיוחדים, אז אף אחד לא מיוחד, נכון? אולי היה צריך לנסח את זה קצת אחרת: כל אחד מאתנו שונה וייחודי מחברו, לכל אחד תכונות שונות, אופי משלו. חולשות וחוזקות. בשוני ובייחוד שלנו, אנחנו לא מיוחדים. אנחנו שונים זה מזה.
 
רגע, אנחנו הרי לא במגזין "פסיכולוגיה היום", אז מה העניין? התשובה היא שסיאט הוא יצרן ספרדי. הוא שייך לפולקסווגן, אבל אמור להיות שונה מחבריו, עם אופי משלו, ייחוד. פעם ייצרו שם מכוניות כמו שני הדורות הראשונים ומרהיבי-העין של סיאט לאון, גם כמה מהדורות של האיביזה, מכוניות משמעותיות, טובות בפני עצמן ונראות סוף הדרך.
 
הבעיה, אם אפשר להגדיר זאת כך, היתה בחטיבת המכירות. בדרך כלל בסיאט לא הצליחו להתרומם, יחסית לחטיבות האחרות, ואז נפל דבר: הדור השלישי של הליאון עוצב והוגש באופן בלתי ייחודי ובלתי שונה באופן מהותי מחבריו לקבוצת פולקסווגן – פולקסווגן גולף, בעיקר. התוצאה? העולם החל לקנות סיאט.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיאט אטקה

 
סיאט אטקה, 1.4 טורבו-בנזין, 150 כ"ס, מ-139,900 שקל
יתרונות
חסרונות
נוחות נסיעה
עיצוב אנונימי מבפנים ומבחוץ
איכות חומרים והרכבה
לא ספורטיבי
מרווח ושימושיות  
  תגובות איטיות ליחידת כוח חזקה
 


טמפרמנט לטיני לא עושה לכם את זה? לא פלמנקו, לא אנטוניו גאודי, לא טאפאס ולא צ'וריסו? לא רוצים את ה"ספרדיות" המתפרצת? קבלו: רכב הפנאי הראשון של סיאט אי פעם, אטקה, נראה כמו עוד דגם גרמני או צ'כי של הקונצרן. ככה את רצית אותו, קחי אותו.
 
בממדיו, סיאט אטקה נמצא איפשהו בין רכבי הפנאי-סופר-מיני (למשל, פיג'ו 2008 או אופל מוקה) ובין רכבי הפנאי-קומפקט (כמו יונדאי טוסון או קיה ספורטאז'). בקבוצת גודל הביניים החדשה הזו הספיקו להוולד בזמן קצרצר מספר שחקנים משמעותיים נוספים: טויוטה C-HR וקיה נירו.
 
 

עיצוב

נקסט. טוב, צריך לומר משהו. מכירים את הדגמים הפופולריים של פולקסווגן, פולו, גולף טיגואן? כזה. פשוט, אלגנטי, לא משהו שגורם לאנשים לסובב אחריו את הראש.
 
הפשטות המנומסת הזאת נמשכת אל תוך תא הנוסעים הפולקסווגני. נעים, פשוט, הכל מסודר כמו שצריך וקל לתפעול (עניין שאינו מובן מאליו בימינו בכלל), אבל שום דבר מסעיר ברמות שמכירים נהגי פיג'ו 3008 או טויוטה C-HR.

סיאט אטקה
 
הגרמנים השתלטו גם על כל עניין האיכויות. סיאט אטקה מותיר רושם איכותי מאוד על הנהג והנוסעים. איכות החומרים מצוינת וכך גם הגימור וההרכבה.
 

תא הנוסעים

כיף להתיישב במושבי האטקה – הם תומכים ונוחים. בגרסאות היקרות, אקסלנס ואקסלנס פלוס, הם מרופדים בשילוב של בד אלקנטרה ועור, ובהכי יקרה – הם גם מתכווננים חשמלית. המרווח לנהג ולנוסע מצוינים וגם תנוחת הנהיגה מדויקת ושולטת – דבר שמסייע מאוד בניהוג הרכב בתוך אזורי העיר הצפופים.
 
גם המושבים האחוריים מרווחים מאוד. כאן לא ממש מורגשת העובדה הטכנית שהאטקה קטן מרוב מתחרי הפנאי הקומפקטיים. גם נוסעים מבוגרים גדולים בהרבה מהממוצע ייהנו ממרווח מספק וממושבים נוחים ותומכים לאורך זמן. הנוסעים מאחור נהנים גם מפתחי מיזוג ומשענת עם מחזיקי כוסות.
 
תא המטען של הרכב – מעולה. למרות שמדובר ברכב גבוה, רף ההעמסה נמוך מאוד. המיפתח רחב, התא גדול אבל קל להגיע אל הקצוות שלו. ישנם כמה וכמה ווי תלייה לשקיות ותיקים ואפשר לקפל בקלות את המושבים האחוריים מבפנים, כדי להגדיל את הנפח על חשבון נוסעים. היינו שמחים לו הרצפה היתה שטוחה יותר.
 
ישנן ארבע רמות גימור באטקה, ובאף אחת מהן לא מקבלים מערכת בקרת שיוט אדפטיבית (שלא רק שומרת מהירות, אלא גם שומרת מרחק בטוח מהרכב שלפניה) או מערכת היגוי אקטיבי (תיקון אוטומטי של ההיגוי במקרה של סטייה מהנתיב).

סיאט אטקה
 
בסטייל הבסיסית מקבלים מערכת מוביל איי, שמתריעה בפני סטייה מהנתיב או התקרבות גדולה מדי לרכב שלפנינו, מערכת מולטימדיה עם מסך 5 אינץ' קטן, דיבורית בלוטות', גלגלי 17 אינץ', תאורה אקטיבית שמאירה את הפנייה עם סיבוב ההגה וגם מנופים להעברת ההילוכים בלי להסיר את הידיים מההגה.
 
ב"סטייל פלוס" מקבלים גם התראה על רכב ב"שטח המת" שלצד הרכב, וגם מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' וגם יותר רמקולים.
 
ב"אקסלנס" (המכונית שבצילומים) היקרה משמעותית, מקבלים גם חלון גג פנורמי גדול וחשמלי, תאורת אווירה, מערכת לשכפול מסך הסמארטפון ברכב (FullLink) וגלגלי 18 אינץ'.
 
ה"אקסלנס פלוס" מוגדרת גם כחבילת השקה. היא כוללת גלגלי 19 אינץ', מצלמת על לסיוע בחניה, מערכת סאונד מתקדמת יותר וגם משטח טעינה לסמארטפונים שתומכים בפונקציה הזאת.
 
סיאט אטקה 

נוחות נסיעה

תנוחת הנהיגה של האטקה מספקת לנהג עמדת שליטה בלתי שגרתית, גם יחסית לרוב רכבי הפנאי מסוגו. אפשר לראות בקלות את קצות המרכב וגם נוח להיכנס ולצאת. קוטר סיבוב מעט גדול מדי פוגם ביכולת הנהג לתמרן אל תוך מקומות צפופים מדי, כמו חניות או סמטאות.
 
הוא מאוד נוח, האטקה. אני מאמין שאם נסיע בו אדם שאינו מכיר את הרכב ונסתיר את הסמלים, הוא יעריך שמדובר ברכב פרימיום ולא ברכב פנאי ממותג עממי יחסית. יש במתלים ובבולמי הזעזועים שלו רכות נעימה – ספיגה מצוינת של השברים, בלי לטלטל את הנוסעים יותר מדי. מחוץ לעיר המצב טוב עוד יותר. הריסון הרך והנעים נמשך ונהנים גם מבידוד מצוין מרעשי הרוח, הכביש והמתלים.

סיאט אטקה 

מנוע ותיבת הילוכים

רוב המתחרים של האטקה מצוידים או במנועי טורבו-בנזין קטנים, בנפח 1,200 סמ"ק, או במנועי בנזין לא מוגדשים, בנפח של 1,600 סמ"ק. חלקם גם מציעים מנועי דיזל. האטקה מתעלה עליהם עם מנוע 1,400 סמ"ק מוגדש. התוצאה היא 150 כ"ס וזמינות כוח רבה בטווח נסיעה רחב מאוד. המשמעות היא שיש הרבה כוח וברוב תנאי הנסיעה.
 
תיבת ההילוכים, כמקובל בקבוצת פולקסווגן (שסיאט חבר בה), היא אוטומטית-רובוטית כפולת מצמד, או בלשון הגרמנים, DSG. תוך כדי תנועה מורגש הכוח הרב של המנוע – ההאצה חלקה ונחושה והעברת הכוח נעימה ובוגרת. עם זאת, הרבה מאפיינים גורמים להאטה בתגובות של המערכת הזו לבקשות הנהג. מערכת לכיבוי המנוע בעמידה, סטארט-סטופ, מגיבה לאט יחסית, מערכת הסיוע בזינוק בעלייה צריכה להשתחרר לעתים ותגובות הגיר והמנוע לדוושות איטיות גם הן.

סיאט אטקה
 
הרבה טכנולוגיה שהוזכרה, ביחד עם עוד מאפיינים (כמו כיבוי של שתי בוכנות תוך כדי תנועה כשאין צורך בכוח מנוע רב), מביאים לצריכת דלק מצוינת של המנוע החזק. במהלך המבחן צרך סיאט אטקה כליטר אחד לכל 13 קילומטרים. בשיוט נינוח הוא השיג כ-16 קילומטרים ויותר לאורך זמן, וגם כשלחצנו אותו, לרוב לא ירד מאזור 11 ק"מ לליטר.
 

התנהגות כביש

זוכרים את כל השתפכות הנוחות הכיפית? במקרה של האטקה הדבר מגיע על חשבון ההתנהגות. המתלים הרכים מביאים את הגוף לרכינה משמעותית בעיקולים, ההיגוי אינו מעביר מידע רב מהכביש וגם דוושת הבלם ספוגית.
 
רכב הפנאי הקומפקטי הספרדו-גרמני אינו ספורטיבי, אבל עדיין אפשר לנסוע איתו מהר מאוד, גם בכבישים מפותלים. הסיבה היא שאחיזת הכביש גבוהה ביותר. התנהגות הכביש צפויה מאוד ואפשר להבין מתי הרכב קרוב לקצה האחיזה (וזה לא קורה מהר בכלל). בטיחותי, נינוח, נעים. בלי ספק מדובר ברכב שמתאים פחות לחוויות ספורט ויותר לנסיעות תרבותיות – עירוניות קצרות או בינעירוניות ממושכות.
 

שטח

יש לו, לאטקה, מרווח גחון סביר בהחלט ביחס לעולם הג'יפונים – כ-19 ס"מ, אבל לא באזור רכבי השטח הקשוחים. עם הנעה לגלגלים הקדמיים בלבד הוא אינו מיועד לטיולי שטח קשוחים, אלא לשבילים – גם כאלה שאינם סלולים היטב. כל עוד לא מחפשים מדרגות סלע, אפשר בהחלט ליהנות עם הרכב בטיול משפחתי בטבע.


סיאט אטקה 
 

סיכום

הטמפרמנט הספרדי יכול היה להביא את אנשי סיאט להמציא רכב פנאי שייתן לנו הרגשה שאנחנו מיוחדים. לפחות, שונים, עם תכונות ואופי משלנו - כמו שפיג'ו 3008 או טויוטה C-HR יודעים לעשות. במונחים של סיאט זה יכול היה להיות משהו טמפרמנטי, חם, צבעוני. אבל נראה שבחטיבת המכירות הודיעו להם שהיות שמדובר בחברה עסקית, גם הכנסות הן אלמנט חשוב... סיאט אטקה אינו מסעיר – לא בהיבט העיצוב שלו ולא בפן הספורטיבי.
 
ובכל זאת, הוא רכב פנאי מעולה. מהטובים בסביבה שלו. הוא מרווח ושימושי מאוד, יש לו מערכת הנעה חזקה וטובה (עם תגובות מהוססות בשל שלל מערכות הטכנולוגיה), הוא איכותי וחסכוני ויותר מכל – נוח במיוחד.


לדגמי סיאט בישראל - סיאט
 
 
 
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. הידעתם?  פרארי F12 ברלניטה הוחלפה ב-812 סופר-פאסט

מוטי,16.02.2017

2. למה לבצע עבירתתנועה במבחן?  הבוחן נסע בניגוד לכיוון ליד אי תנועה....הייתי מצפה...

יוסי,17.02.2017

3. תגובה ליוסי  יוסי שלום, אי התנועה שהרכב מצולם לידו במבחן הוא ל...

מערכת האתר,19.02.2017

4. מבחן   המבחנים האלה ממש מבלבלים נשמע יותר כפירסומת אם ...

יצק,26.02.2017
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים