ב.מ.וו i8 - מבחן וידאו

ב.מ.וו i8


המעבר של ב.מ.וו לחשמל לא יכל להיות יותר מרגש. במקביל להליכה הקלאסית לרכבים כל-חשמליים כמו ב.מ.וו i3, פיתחו הבווארים מכונית ספורט מרהיבה, וגם קצת חשמלית...



מאת: יתיר דוידוביץ
צילום ועריכה: שלו שטיינבאום

איפשהו בתחילת 2011, ב.מ.וו השיקה את מותג ה-i שלה. ה-i מסמל בחברה הגרמנית חשמל. לצד מכונית חשמלית מלאה, ב.מ.וו i3, החברה ממינכן הייתה חייבת להראות לאוהדיה שהיא גם שומרת על הגחלת הספורטיבית. והיא שמרה עליה עם רכב תצוגה מרהיב העונה לשם ב.מ.וו i8.

אולי אלינו היא הגיעה רק בסוף 2016, אבל לשוק העולמי היא הגיעה לפני לה פרארי, מקלארן P1 ופורשה 918 והציעה סט מאוד מעניין שכולל מנוע טורבו בנזין ויחידה חשמלית חזקה. מאז הגיעו כל השמות הנ"ל והקפיצו את עולם מכוניות העל מדרגה אחת למעלה. אז ה-i8 אולי לא "מכונית על" במובן הזה, אבל היא ניצבת בגאון לצד מכוניות כמו אודי R8 ומקלארן 570.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו i8


 ב.מ.וו i8, 1.5 ליטר, טורבו בנזין היברידי, אוטומטית, 362 כ"ס, 780,000 שקל
יתרונות
חסרונות
התנהגות כביש
כניסה ויציאה מהרכב
יחידת הנעה
ראות לאחור
עיצוב מרהיב
  מערכת מולטימדיה שמראה את גילה



בגלל המנוע החשמלי היא נמכרת במחיר שהוא כמעט הגיוני... אבל השאלה הגדולה היא, איך זה לעלות עם מכונית כזאת על הכביש הישראלי?

עיצוב
כמו שכבר כתבנו, ב.מ.וו i8 הוצגה עוד ב-2011 כדגם קונספט. בב.מ.וו הכניסו אותה לתנור לבישול איטי וממושך ובסופו של דבר היא יצאה.... פחות או יותר אותו הדבר. וזה אומר: מרהיבה.


קשה להעביר בתמונות כמה מכונית הספורט הזאת יפה במציאות. החזית הפחוסה שסוף סוף עושה חסד לגריל הכליות של ב.מ.וו, לאחר שהאחרון גדל בדגמים אחרים לגודל של ברביקיו אוסטרלי, ומעליה פתח האוורור הענק למנוע החשמלי. כל הצד מקבל מראה עתידני עם שילוב קימורים שיוצרים תעלות שמכוונות את הרוח למקומות הנכונים והחלק האחורי שברח מסרט מדע בדיוני הוליוודי. ולכל זה מתווספות זוג דלתות שחף שזוכות להרבה יותר תשומת לב מנחיתה של שחקני ברצלונה בנתב"ג.

 בפנים הרושם נותר טוב, מודרני והרבה יותר מוצלח מרכבי ב.מ.וו בני זמננו, אבל לא מדובר בעיצוב שעומד ברף הכל כך גבוה שהציב העיצוב החיצוני.

ב.מ.וו i8

תא נוסעים
בניגוד לרוב רכבי החברה הבווארית שמעוצבים בקווי רוחב קצת משעממים וגנריים, ה-i8 עוטפת את הנהג, כמו שבימר טובה צריכה לעשות. רוב הממשקים, רדיו, מיזוג ומערכת מולטימדיה מגיעים מכל ב.מ.וו מוכרת וזה, איך נאמר, מתחיל לשעמם. מי שלא משעממת היא תאורת אווירה, שממש מצליחה להכניס את הנהג לעניינים.

להכניס את הנהג... ובכן. ה-i8 היא מכונית מאוד נמוכה, בערך 130 ס"מ לגובה ביום טוב. על מנת לשמור על תנוחת ישיבה נמוכה, ומרווח ראש מתקבל על הדעת, הנהג יושב מאוד נמוך. יותר נמוך מקורת הצד העצומה ונמוך גם מים המלח.

כדי לעבור את כל המכשולים הללו צריך גוף גמיש. האמת, גם מתעמלי קרקע יתקשו להידחס פנימה. ולכן הכנו עבורכם כמה עצות מועילות כדי להגיע לכיסא הנהג בשלום:

א.    הישארו רזים.
ב.    הקפידו על חימום למפרקים ולשרירים.
ג.    תתפללו חזק חזק שאף אחד לא חנה קרוב מדי לדלת של הרכב, אחרת ביצעתם את סעיפים א' + ב' לשווא.

המושבים מקדימה נוחים ועוטפים אבל לא מדובר במושבים ספורט קיצוניים. היופי בהם הוא היכולת להתאים למגוון גדול של נהגים.

ודרך אגב, יש גם שני מושבים אחוריים. בעצם, יותר נכון להגיד שיש שני משענות של כיסאות ומרווח של כמה סנטימטרים לישבן. ילד שעבר את גיל מושב הבטיחות בואכה בוסטר כבר לא יצליח להתמקם שם. אבל יש חיבורי איזופיקס לילדים יותר קטנים.

ועכשיו מחשבה... אם אני לא מצליח להיכנס בעצמי לרכב, איך בדיוק אצליח להכניס ילד למושב האחורי? למהנדסי ב.מ.וו הפתרונים.

בשביל כל כך הרבה כסף, שהם בעצם לא כל כך הרבה, משהו כמו חצי אודי R8, האבזור מתקבל על הדעת, אבל אי אפשר להגיד שבב.מ.וו היו מאוד נדיבים. הפרטים היותר מעניינים הם תצוגה עילית מצויינת ומערכת חיישני חנייה כולל תצוגת "מעוף הציפור" כדי לראות שאתם לא דופקים את הב.מ.וו שלכם.

ב.מ.וו i8

נוחות נסיעה
ספיגת מהמורות היא פועל יוצא של גורמים רבים. מהלך מתלה, מבנה המתלה, בולמי הזעזועים וחתך הצמיגים הם רק חלק מהמרכיבים. בחללית של ב.מ.וו התקינו מתלים אדפטיביים, ובזכותם נוחות נסיעה הסופית שמתקבלת מצליחה להפתיע. זה לא שקיווינו שהבימר תשבור לנו את הגב, אבל גם לא ציפינו למכונית נוחה.

במונחים של רכבי ספורט, ב.מ.וו i8 מטפלת בכביש בצורה יוצאת דופן. היא מרוסנת היטב, סופגת מהמורות, בעיקר את הגדולות שבהן, ומתמודדת בצורה סבירה גם עם שברים בכביש.

צריך לזכור שהמכונית נמוכה מאוד ולכן כדאי לעלות על מהמורות ולהתקרב למדרכות בזהירות מופלגת. במצב ספורט, או כאשר הקצב מתחיל להתגבר, היא עלולה לסגור מתלה. זה לא יקרה בחבטה אדירה ואתם ככל הנראה לא תסכנו את הר הכסף שלוקח אתכם ממקום למקום, אבל זה קורה.

בידוד הרעשים טוב מאוד בכל האספקטים. רעש הכביש קיים אך הוא לא מפריע, רעשי הרוח מינוריים, ורעש המנוע...

ב.מ.וו i8

מנוע ותיבת הילוכים

לצורך הדיוק. מנועים ותיבות הילוכים.

ל-i8 יחידת הנעה היברידית, מורכבת ומתוחכמת. בחזית ניצב מנוע חשמלי עם כ-129 כ"ס ו-25 קג"מ שמועברים לגלגלים הקדמיים. מנוע זה לבדו יכול להאיץ את החללית ל-120 קמ"ש ולקחת אותה לסיבוב ריאלי (לפי היצרן) של 30 ק"מ. מאחורי הנהג במיקום מרכזי קלאסי ניצב מנוע טורבו בנזין שמעביר את כוחו לגלגלים האחוריים. המנוע הזה מגיע במקור ממיני קופר המתוקה. בב.מ.וו אפילו לא הביאו את המנוע של מיני קופר S אלא סתם מנוע 1.5 ליטר, שלושה צילינדרים, של מיני. אבל לפני שאתם מתפלצים, צובעים את הבימר בכחול וזורקים לים, חכו רגע. ב-i8 המנוע הזה מחלץ 230 כוחות סוס ולא פחות מ-32 קג"מ.

את מנוע הבנזין שידכו לתיבה אוטומטית בעלת שישה הילוכים ואת מנוע החשמל לתיבה בעלת שני הילוכים. נשמע מוזר? אז זהו, שלא. זה אפילו יעיל. מכונית נוספת שמשתמשת בסט הזה היא לא אחרת מפרארי FF. ויש פה עוד נקודה, כי העובדה שכל זוג גלגלים מקבל את הכוח ממנוע אחר הופכת את ה-i8 למכונית הנעה כפולה.

אז בואו נצא לדרך. את המיאוץ הקלאסי למאה קמ"ש תעשו תוך 4.4 שניות מאוד ריאליות. העובדה ששילוב המנועים מפיק כ-44 קג"מ מאפשר גמישות מנוע שדומה רק לגמישות של מי שהצליח להיכנס לרכב. המקומות שבהם הכוח פוגש את הנהג הם דווקא במהלך הנסיעה, שם כל ליטוף דוושה מקפיץ אותך למקטע כביש חדש, ורמיסת דוושה הופכת אותך מנהג לטייס.

על פי מקורות זרים, הזמן שלוקח כדי להגיע מ-100 קמ"ש למהירות כפולה כמעט בלתי מורגש, והאופן שבו היא עושה את זה, לכאורה, דומה לאופן שבו הרכב שלכם מאיץ לחמישים קמ"ש.

לכל הטוב הזה מצטרף צליל שהיה צריך להיות נוכח במעמד הר סיני. עם ההתנעה מתקבל רעש חשמלי שהגיע ישירות מסרטי "מלחמת הכוכבים" וככל שמנוע הבנזין לוקח שליטה כך מתגבר צליל הבריטון שלו ועושה נעים באוזן.

ב.מ.וו i8

אבל זאת מכונית היברידית, ולכן צריך לבדוק את צריכת הדלק שלה. הגרמנים מדברים על צריכת דלק של 47.6 ק"מ לליטר. כן, בטח. אם תדאגו להטעין את הרכב כל לילה ולנסוע לא יותר מ-10 ק"מ לכל כיוון, ובטעות יתניע לכם מנוע הבנזין כי עברתם את 120 הקמ"ש, אז אולי יש סיכוי שכזה. בשאר הזמן אתם תלחצו על הגז, כי זה האוטו וככה הוא רוצה, תהנו מהצליל הנפלא של המנוע, וכנראה שתתקשו לרדת מ-120. גם אז, אל תדאגו: יחידת ההנעה הזו הניבה במבחן שלנו נתון שעמד על מעל ל-9.2 ק"מ לליטר. צריכת דלק כזאת קיבלנו לפני שנים בודדת ובתנאים דומים ממכוניות משפחתיות, וזה נתון שמוכיח כמה הטכנולוגיה של הרכב הזה מתקדמת.

התנהגות כביש
אחת הסיבות שהרכב כל כך יעיל הוא המשקל שלו. על פניו, נתון של 1485 ק"ג לפני נהג הוא לא נתון מדהים. כשלוקחים בחשבון שמדובר ברכב שבסיס גלגליו 280 ס"מ, רוחבו 192 ס"מ והוא סוחב ערימת בטריות לא קטנה על הגב, מבינים שהנתון הזה נמוך, ואפילו נמוך במיוחד.

איך עושים את זה? ל-i8 יש שלדה שבנוייה מקרבון פייבר (סיבי פחמן). התכונות המרכזיות של החומר הזה הן חוזק רב לצד משקל נמוך, והוא גם נראה מיליון דולר. אז שלדה מתוחכמת יש, מנוע גיבור יש ומה הלאה? אין ספק שהמומחיות של ב.מ.וו היא מכוניות הנעה אחורית, והם עושים את זה טוב. ממש טוב. אבל ל-i8 אין הנעה אחורית אלא הנעה כפולה, והשאלה היא האם הם מצליחים גם פה...

כבר בתחילת הנסיעה אפשר להרגיש את השלדה מגיבה למשחקים של העברות משקל, ובעיקר להרפיות ברורות מדוושת התאוצה. התחושות האלו מעלות את רף הציפיות כאשר נכנסים לסיבובים הראשונים עם החללית. ההפנייה הראשונה של הרכב לא מאוד מהירה. אין לה את יכולת הפנייה המיידית של מכוניות קטנות כמו סיאט לאון קופרה, מאזדה מיאטה או סובארו BRZ. פה המשקל כן משחק תפקיד. בנקודה הזאת מגלים גם שטח מת קטן בתחילת הסיבוב של ההגה.

ברגע שמבינים את הדברים הללו מתחילים ללמוד איך לנהוג בבימר כמו שצריך. זה חייב להתחיל עם העברת משקל שתשים מספיק משקל על הגלגלים הקדמיים. בזכות השלדה המתקשרת מאוד קל לאתר את הנקודה הזאת. או אז נדרשת הפניית הגה ברורה, עם קורטוב נוסף של היגוי כדי לוודא שהרכב מצליח להגיע לנקודה אליה אתם מכוונים.

ב.מ.וו i8

וכאן נכנסת לתמונה ההנעה הכפולה. כי ברגע שהאוטו נכנס טוב לסיבוב אפשר לחזור לגז.  כשחוזרים לדוושת התאוצה צריך לחזור בהדרגה ולזכור מספר דברים: המומנט מגיע מיד, כי זאת הנעה חשמלית, ודוושת התאוצה מגיבה בחדות. אם לחצתם חזק מדי תקבלו תת היגוי, אך אם לחצתם כשורה המכונה תאחז את הסיבוב ותגיע בתוך הפנייה למהירויות שמכוניות טובות אחרות יתקשו לפתח אפילו בכביש ישר.

החלקות פוטוגניות של הזנב? לא הייתי מנסה את זה במקום שהוא לא משטח סטרילי. ככל שהקצב עולה, ההגה הופך לשותף יותר מוצלח, יש לו את המשקל הנכון, ואחרי שמתגברים על השטח המת הקטן מגלים הגה מדוייק ונוח לאחיזה. הבלמים עוצרים את הרכב פעם אחר פעם בלי להתעייף ובלי להעלות עשן. מעטות הן מכוניות הספורט שמצליחות לשמר את איכות הבלימה של ה-i8.
 
סיכום
ב.מ.וו i8 היא הטוב שבכל העולמות. היא אולי לא מהירה כמו המהירות שבמכוניות העל, אבל היא מפצה על זה במכלול יתרונות שלא נמצאים על הנייר אלא בעיקר בתחושות. היא נוחה מספיק לשימושים יום יומיים מצד אחד, ומציעה ביצועים שיעלימו כל רכב במחיר שלה (למעט אולי ניסאן GTR). היא נראית מדהים - לא, מדהים זה לא מה שאתם חושבים אלא הרבה יותר מזה - ומתעקשת לפנק בהתנהגות כביש מצויינת, ואת כל זה היא עושה במחיר שהוא כמעט חצי ממחירה שלאודי R8 ועם צריכת דלק של משפחתית מהדור הקודם.

אז איך אומרים? העתיד כבר כאן!

ב.מ.וו i8

לדגמי ב.מ.וו בישראל - ב.מ.וו

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. יתיר כרגיל אתה מס' 1 והסרטון הנ"ל לא פחות מענק גם בהגשה, בהסבר המיוחד על המנוע. פשוט כיף! (לת)  

,08.04.2017
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים