דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכונית לנשים: יש דבר כזה?

Getting your Trinity Audio player ready...


"נאה, שיקי, אופנתי וממש כמו אקססורי". כך תיארה יבואנית רכב את אחד מהדגמים החדשים באירוע לעיתונאיות ובלוגריות שנכחתי בו לפני מספר שבועות. לא סיפרו על תכונותיו של הרכב, חלילה, אלא הסבירו שוב ושוב כמה הרכב יפה ומעוצב. כששאלתי אם יש תכונות נוספות של הרכב שהופכות אותו לרכב מתאים לנשים, קיבלתי תשובה בסגנון של "נשים מחפשות רכב יפה, חשוב להן מאד העיצוב והן פחות מתעניינות בביצועים".

חשבתי הרבה מאז על המשמעות של רכב מותאם לנשים. מרבית המכוניות מעוצבות ומתוכננות על ידי גברים בשביל גברים. אבל האם יש תכונות ייחודיות ברכב שיכולות להפוך אותו למותאם לנשים? מה השוני בינינו לבין הגברים שהופך את הצרכים שלנו לשונים?

סקר ישראלי שנערך לפני כחצי שנה הראה שיש שוני בהעדפות של נשים וגברים בקניית רכב: נשים שמות את הדגש על תחומים כמו בטיחות וההיכרות עם המותג, בעוד הגברים נותנים את הדגש על נושאים כמו אפשרויות המימון והאחריות. ועדיין, אלו לא הבדלים מהותיים שמצריכים חשיבה מחדש ותכנון רכב שיותאם לנשים.

כדי לענות על השאלה "מהו רכב לנשים", יצאתי קודם לבדוק מה נעשה עד כה בעולם. הנחתי שהיו בעבר חברות שזיהו את הפוטנציאל העסקי וייצרו מכוניות לנשים. מה הן חשבו שנשים צריכות?

ניסוי וטעיה
בשנת 1954 הושקה דודג' לה-פאם (La Femme), מכונית שיועדה לנשים - כלומר, רכב רגיל שנצבע בצבעי פסטל עם בדי ריפוד רכים ונעימים וסט של שכמייה, כובע ותיק יד תואמים.  כעבור שנתיים הוציאה היצרנית דגם נוסף עם ריפוד מנצנץ בתקרה. הביקוש לא היה גבוה, כנראה בגלל שהמכונית לא באמת ענתה על צורך של נשים. אישה יכולה לנסוע גם ברכב בלי תקרה מנצנצת, או עם רכב שצבוע בכל צבע אחר. לא היה פה מענה לצרכים אמיתיים (למרות שהשכמייה והתיק שתואמים לרכב הם בהחלט גימיק מקורי).


דודג' לה-פאם. ורודה, ולא הרבה מעבר לזה

בדיוק 50 שנה אחרי, בשנת 2004, הציגה וולוו בתערוכת ז'נבה את מכונית הקונספט וולוו YCC (כלומר - Your Concept Car). זו הוגדרה כמכונית הראשונה בעולם שיוצרה על ידי נשים עבור נשים. אז איך נשים חושבות שצריך להראות הרכב האידיאלי עבורן?

התאכזבתי לגלות כי מכסה המנוע ברכב לא נפתח, משום שלטענת המעצבת "לנשים איו מה לחפש שם". הן יגיעו למוסך כאשר יהיה צורך ולא יצטרכו להתעסק בתחומים "גבריים" כמו לבדוק שמן ומים או לפתוח את מכסה המנוע כדי לבדוק תקלות. בלוח השעונים המידע מינימלי, כי כנראה שלדעתן נשים ממילא לא ידעו מה לעשות עם אינפורמציה שגרתית של לוח השעונים. הפגוש האחורי עשוי מחומרים עמידים וקשיחים, שכן ידוע שנשים לא מסוגלות לחנות בלי לפגוע במכוניות אחרות, ובהתאם להלך המחשבה הזה הושקעה מחשבה רבה בריפוד נשלף לכביסה, כי נשים אולי לא צריכות לפתוח את מכסה המנוע - אבל לכבס כמובן שכן...


וולוו YCC. פותחה על ידי נשים עבור נשים

מצד שני, המתכנננות דאגו גם לכמה פונקציות שימושיות. במשענת הראש של הכסא יש שקע המיועד לנשים שאוספות את שערן על מנת שתוכלנה להניח את הראש לאחור בלי שהמשענת תפריע. הברקה גאונית לטעמי. המושבים ברכב מותאמים לנמוכות קומה, שכן הכסאות עצמם גבוהים, ההגה קרוב ומכסה המנוע נמוך על מנת לאפשר ראות טובה. היבט פרקטי נוסף הוא הימצאותם של תאים נסתרים לאחסון תיקי יד וארנקים של נשים, שבדרך כלל תופסים יותר מקום מאלו של גברים.



ב- 2012 גם הונדה הציגה מכונית המותאמת לנשים - כלומר, גרסה של הונדה ג'אז עם כמה פיצ'רים. לטענת היצרנית, השמשה הקדמית ברכב חוסמת קרינה ומונעת הצטברות קמטים, ומערכת המיזוג מבטיחה היוצרת אקלים שמשפר את עור הפנים. את הרכב בזמן ההשקה היה ניתן להשיג רק ביפן ובצבע ורוד בלבד.

גם ההונדה הנשית, כמו הקונספט העתידני של וולוו, לא הפכו למוצר אמיתי שנשים קונות. משהו בדרך התפספס.

מה נשים צריכות ברכב?
יש התאמות רבות שניתן לבצע ברכב המיועד לנשים, ולא, אני לא מדברת על רכב וורוד מנצנץ וגם לא על מדף תמרוקים נשלף. לנשים יש גוף שונה מזה של גברים מבחינה פיזולוגית. לרוב מבנה הגוף קטן יותר, החזה שונה ויש גם את עניין ההריון.

התאמה ראשונה שחשוב לעשות בכל רכב זו התאמה לנשים בהריון. חשבתם פעם איך זה לנהוג עם בלון ענק שמחובר לכם לבטן? חגורת הבטיחות לוחצת, הכסא כבר לא נוח והבטן נתקעת בהגה. הוספת טווח כוונון להגה, כך שיוכל לעלות מעל הבטן אבל גם להישאר קרוב, יכולה לפתור חלק מהבעיה. גם פיזור הלחץ של חגורת הבטיחות בנקודות אחרות בגוף, או מעבר לחגורה מסוג שונה - למשל כזו שמתמקדת יותר בכתפיים ובמותן ופחות במרכז הבטן, יוכל להועיל.


טיפול בסיסי ברכב? לא לגברים בלבד

נשים רבות מתלוננות על אי נוחות באזור החזה בגלל החגורה, כאשר נשים נמוכות טוענות כי החגורה מציקה להם בצוואר או בעצם הבריח. יש נשים שפותרות את זה על ידי ישיבה על כרית, יש כאלו שפשוט סובלות בשקט, אבל הפתרון צריך להיות באפשרות של הנמכה משמעותית לחגורה, או מנגנון הזזה כך שתתחיל במקביל לכתף גם אם המושב מוסט לפנים.

 לא פעם רואים נשים שיושבות קרוב להגה בצורה שלעיתים הופכת למסוכנת. הסיבה? הן פשוט לא מגיעות לדוושות. מנגנון כוונון לדוושות עצמן, כזה שקיים במכוניות אמריקאיות בדרך כלל, עשוי לפתור חלק מהבעיה ולאפשר ישיבה בטוחה יותר.

מבחינת שימושיות, צורך נשי בולט הוא בתאי אחסון יעודיים לארנק ולתיק היד. התא בדלת או בין המושבים לרוב לא יספיק לארנק נשי, ואין שום סיבה שהתיק יהיה מונח על הכסא או הרצפה. וו תליה יעודי, או תא אחסון גדול ונסתר, יתנו מענה לצורך שבהחלט קיים.

נשים שנוהגות להתאפר ברכב (לא בנהיגה, כמובן) לא מסתפקות במראת האיפור שבמגן השמש - היא פשוט קטנה מדי עבורן. את המראה המרכזית הן מזיזות ממקומה על מנת להתאפר, ואחר כך צריך לכוון אותה מחדש - אז מה דעתכם על מראת איפור גדולה יותר מזו הקיימת, כזו שלמשל מתקפלת לתוך סך השמש?


איפור ברכב? לא, ממש לא ככה

עולם הרכב הולך ומתפתח, והמונופול של הגברים על קניית המכונית הולך ונשחק. נשים מהוות היום כוח קנייה משמעותי בכל תחום, וגם בענף הרכב, ואין סיבה שהצרכים היעודיים שלהן לא יקבלו ביטוי בתכנון הרכב. אנחנו לא מחפשות רק רכב יפה, כמו שאנחנו לא מחפשות רק גבר שרירי וחטוב. חשוב לנו שברכב יהיו תכונות שמתאימות לאופי השימוש שלנו, שיהיה שימושי ושנסתדר טוב ביחד. לא הרבה, נכון?

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה