דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך - איך בוחרים צמיגים לרכב?

Getting your Trinity Audio player ready...


איך אוכל לדעת אילו צמיגים יתאימו למכונית שלי?
הצמיגים שצריכים להתאים למכונית שלנו חייבים לענות על שלוש דרישות עיקריות, שלושתן מופיעות בספר הרכב ובאופן מיידי יותר - גם ברשיון הרכב: גודל הצמיגים, התאמה למשקל המכונית והתאמה למהירות המרבית שלה.

איזה גודל צמיג אני צריך?
גודל הצמיג מופיע כסדרה של שלושה מספרים, וביניהן אות. לדוגמא: 185/65R15.
המספר הראשון, 185 במקרה זה, מייצג את רוחב סוליית הצמיג (החלק שנוגע בקרקע), במילימטרים.
המספר הבא, 65 במקרה שלנו, מייצג את היחס שבין גובה הצמיג והרוחב שלו. למשל, גובה הצמיג הוא 65% מרוחבו (65% מ-185 מ"מ הם 120.25 מ"מ).
האות R מייצגת את העובדה שהצמיג צריך להיות במבנה שמכונה "רדיאלי". כמעט כל צמיג כיום הוא רדיאלי.
המספר הימני ביותר, כאן הוא 15, מייצג את קוטר הגלגל שנושא את הצמיג, באינצ'ים.

מקרא המידע על צמיגים
 איך בודקים אם הצמיג מתאים למשקל המכונית ולמהירות המרבית שלה?
המספר והאות הנוספים ברשיון הרכב מייצגים את שני הפרטים הללו. למשל, 88H. המספר, במקרה זה 88, הוא קוד שמייצג יכולת נשיאת משקל, לפי אינדקס מקובל. 88, למשל, הוא צמיג שיכול בעצמו לשאת 560 ק"ג. ה-H הוא קוד שמייצג את המהירות המרבית שבה יכול לפעול הצמיג, גם כן לפי אינדקס מקובל. H, למשל, יכול לנסוע עד למהירות של 210 קמ"ש. S יכול לנסוע 180 קמ"ש ו-Y עמיד גם ב-300 קמ"ש.

אילו עוד כלים זמינים לי, כדי לבחור צמיג מתאים?
צמיג שמיוצר לפי התקן האירופי, מעניק לנו עוד מספר פרמטרים שמספקים מידע על רמת הצמיג: דירוג האחיזה בכביש רטוב, דירוג היעילות והחסכון בדלק ודירוג הרעש. שלושת הדירוגים מופיעים על תווית שמודבקת על הצמיג, אם הוא מיוצר על פי התקן האירופי העדכני.

איך קוראים את דירוג האחיזה בכביש רטוב?
הסמל המייצג הוא צמיג על משטח רטוב ולצדו ענן שמוריד גשם. הדירוגים נעים בין A (הכי טוב) ו-G. באופן כללי, על כל 'איבוד' של אות, הצמיגים צפויים לבלום במרחק הגדול במכונית אחת נוספת (כלומר, בין 3 ל-6 מטרים נוספים, ביחס לצמיג בדירוג אחיזה טוב יותר), במהירות של 80 קמ"ש על כביש רטוב. צמיג שמדורג G בדירוג האחיזה בכביש רטוב, עשוי לבלום במרחק של 20 מטרים ויותר, מעבר לנקודת העצירה של צמיג המדורג ב-A. מיותר להכביר בחשיבות בחירת צמיג שאוחז היטב בתנאי אחיזה רטובים בעייתיים.

איך קוראים את דירוג היעילות והחסכון בדלק?
גם כאן מדובר בדירוג שבין A, הכי טוב, ובין G. כאן הסמל המייצג הוא של צמיג ולצדו משאבת דלק. כל איבוד אות מרמז, פחות או יותר, על איבוד של ליטר בנזין נוסף לאלף קילומטרים במכונית ממוצעת. במונחים של נסועה ממוצעת בישראל (כ-18 אלף קילומטרים בשנה), המשמעות היא למעלה מ-100 ליטרים של בנזין בשנה, כלומר, כ-600 שקלים של עלות נוספת בבחירת צמיג G על פני אחד שדורג ב-A.

ומה משמעות דירוג הרעש?
כאן נראה צמיג ולצדו רמקול ושלושה פסים קמורים שמייצגים רעש. נוסף על כך, ניתן מספר בדציבלים (dB). פס קמור אחד מייצג צמיג שקט במיוחד - למעלה מ-3dB פחות מהתקן האירופי העתידי. שני פסים מייצגים צמיג ממוצע ברעש שהוא מפיק, קרוב, אבל פחות מהתקן האירופי. שלושה פסים מייצגים צמיג רועש מהתקן האירופי שיידרש בעתיד.

תו תקן אירופאי צמיגים

האם, מלבד התווית האירופית, יש לי עוד מידע חיוני על הצמיג?
בהחלט. אם הצמיג נענה גם למערכת הדירוג האמריקאית (אין סתירה), אפשר לקבל מקריאת צד הצמיג גם מידע על דירוג הבלאי הצפוי של הצמיג, על רמת האחיזה או האחיזה (לאו דווקא בתנאים רטובים), וכן על רמת פיזור החום שלו.

איך קוראים את המידע הזה?
פשוט מאוד. בצד הצמיג כתובות שלוש הכותרות הללו: TreadWear, כלומר - שחיקה, Traction, כלומר - משיכה או גרירה, וגם Temperature, כלומר - טמפרטורה, חום.

דירוג השחיקה מייצג את עמידות הצמיג בפני שיני הזמן והאספלט, אולם כדאי לציין שצמיג שעמיד בשחיקה גם עשוי לאחוז טוב פחות. הדירוג הזה מצוין בציון מספרי. הציון 100 מייצג צמיג סטנדרטי. ציון 150, למשל, מייצג את הערכת היצרן כי תוחלת החיים של הצמיג הזה תהיה ארוכה וממושכת ב-50% יותר מזה של הצמיג הסטנדרטי.

דירוג המשיכה, או הגרירה, דומה לדירוג האחיזה האירופי, והוא מייצג את יכולת המכונית לבלום בתנאים מבוקרים על אספלט ועל בטון רטובים. הדירוג הטוב ביותר הוא AA, אח"כ A, הבא הוא B והפחות טוב - C.

דירוג הטמפרטורה מייצג את יכולת הצמיג להתמודד עם התחממות - סעיף שנראה חיוני בקיץ ישראלי. עיקר התחממות הצמיג מגיעה מההתכווצויות והמתיחות החוזרות ונשנות שלו תוך כדי תנועה, אולם הצמיג צריך להיות מסוגל להתמודד עם הטמפרטורה הגבוהה. צמיג שמדורג ב-A מסוגל להתמודד עם טמפרטורות טיפוסיות למהירויות הגבוהות מ-184 קמ"ש. B עמיד בחום גבוה במהירויות שבין 160 ל-184 קמ"ש וצמיג שמדורג רק ב-C יתקשה להתמודד עם הטמפרטורות המיוצרות במהירוית של 160 קמ"ש ומעלה.

יש לי רכב פנאי, איזה צמיג כדאי לי לבחור?
תלוי בסוג השימוש. אם מדובר בכלי רכב שמיועד, בגדול, אך ורק לנסיעה על הכביש, אזי כדאי לחפש את האותיות HT, ראשי תיבות של Highway Terrain, או - תנאי כביש מהיר. אם מדובר בכלי רכב שמיועד לנסוע גם על אספלט וגם לרדת לטיולי שטח בשבילים וכדומה - כדאי לבחור בצמיג המשולב, AT, ראשי תיבות של All Terrain, או - כל תנאי שטח. עבור מי שמעוניין לנסוע בעיקר בשטח מוצעים צמיגי MT, אותיות שמייצגות את המלים Mud Terrain, תנאי בוץ.

צמיגי שטח

אני רוצה צמיג חדש ככל האפשר. איך יודעים מתי יצרו את הצמיג?
בצד הצמיג נמצא מספר בן ארבע ספרות. השתיים הימניות מייצגות את שנת הייצור. השמאליות - את השבוע בשנה שבו יוצר הצמיג.

האם מותר לצמיגייה למכור צמיג חדש, אבל ותיק?
על פי החוק הישראלי, מותר למכור צמיג עד 6 שנים מייצורו. אנחנו ממליצים לרכוש צמיג בן שנה ומטה.

איך לבחור את דגם הצמיג המועדף? על אילו מותגים אתם ממליצים?
התשובה לשאלת המותג והדגם מורכבת ביותר: גם יצרני הצמיגים הנחשבים והמפורסמים ביותר בעולם מייצרים מגוון רחב מאוד של סדרות צמיגים יקרים וזולים, לארצות מפותחות ולארצות מתפתחות, כאלה שמיוצרים במערב אירופה וכאלה שמגיעים מסין וממגוון מדינות עולם שלישי.

באופן זהיר אפשר לומר שיצרני הצמיגים הגדולים מחזיקים בטכנולוגיה ובפטנטים שמאפשרים להם לייצר צמיגים טובים, עמידים ועם יכולות גבוהות בעמידות ופעולת הצמיגים. בין המותגים המוכרים והטובים ביותר אפשר לציין את מישלין, גודייר, פירלי וגם ברידג'סטון וקונטיננטל.

בין המותגים הנוספים שנהנים ממערך פיתוח וייצור מתקדמים אפשר למנות את טויו, קומהו, האנקוק, יוקוהאמה וסומיטומו.

היצרנים הגדולים והנחשבים מייצרים לעתים צמיגים בסין, אולם מערך הביקורת שלהם יכול להיות מצוין. אחרי הכל, גם אייפונים וסמארטפונים נוספים מגיעים מסין. ואולם, אם בצמיגייה שלנו לא מציינים את המותג הזול, אלא אומרים משהו כמו "יש לנו מישלין ב-450 שקל, האנקוק ב-400 שקל וסיני ב-300 שקל", אפשר להניח שמדובר בצמיג בסיסי שלא ישמור עלינו באופן יוצא דופן בעת בלימת חרום.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה